Avatar billede falcon59 Nybegynder
22. september 2006 - 15:58 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan slipper jeg af med en Generic RootKit.b Trojan?

Hver gang jeg forsøger at starte mit Axis & Allies spil, popper McAfee Virusscan op og fortæller mig at:

Trojan found
File: oUltraf.sys
Trojan name: Generic RootKit.b
File path: C:\documents and settings\.....
Status: Clean required delete

Og det er det.
Axis & Allies starter ikke, men PC virker ellers.
Jeg har søgt efter filen mhp at slette den - ikke fundet.
Jeg har scannet med McAfee - ikke fundet/hjulpet.

Hvordan slipper jeg så af med den?
Hilsen
Falcon59
Avatar billede nva Praktikant
22. september 2006 - 17:27 #1
Avatar billede nva Praktikant
22. september 2006 - 17:34 #2
Har du scannet med denne ? http://www.mwti.net/products/mwav/mwav.asp - ellers prøv engang.
Avatar billede levich Nybegynder
22. september 2006 - 21:03 #3
Det her scanner burde fjerne rootkits med et svuptag:
http://www.f-secure.com/blacklight/try_blacklight.html
Avatar billede falcon59 Nybegynder
22. september 2006 - 23:00 #4
Har nu prøvet de forskellige forslag - desværre stadigt uden held.
De finder naturligvis alt muligt, men ikke noget der ligner det McAfee fandt, eller løser problemet.
Avatar billede nva Praktikant
22. september 2006 - 23:09 #5
Har du tømt dine temp-filer? Eller giv den en tur med www.ccleaner.com
Avatar billede nva Praktikant
22. september 2006 - 23:09 #6
Avatar billede falcon59 Nybegynder
22. september 2006 - 23:55 #7
Stadigt ingen held - det er stadigt kun McAfee der finder den og Axis virker stadigt ikke.
Avatar billede nva Praktikant
23. september 2006 - 09:29 #8
Kan du se den køre under joblisten - processer? Evt. med en HiJackThis-log
Avatar billede falcon59 Nybegynder
23. september 2006 - 10:06 #9
Nej oUltraf.sys kører ikke under joblisten, hverken under programmer eller processer. Der køre dog en der hedder Generic.exe - mit brugernavn - cpu 00 - Hukommelse: 8.392 Kb.
Jeg har ikke prøvet at afslutte denne endnu.

HiJackThis - fandt ikke noget.
Avatar billede nva Praktikant
23. september 2006 - 11:02 #10
http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/generic/
Ligner ikke noget snavs.
Måske er det en falsk positiv fra McAfee siden ingen af de andre finder noget. Hvis du kan finde filen ved at søge efter den - husk at søge i skjulte filer og foldere - så kan du uploade den og få den testet online. Jfinder lige et link til dig.
Avatar billede nva Praktikant
23. september 2006 - 11:04 #11
Du kan teste filen online her http://virusscan.jotti.org/
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
24. september 2006 - 01:00 #12
Den kan være en del af noget kopibeskyttelse. Den optræder også med andre spil http://www.ataricommunity.com/forums/archive/index.php/t-336926.html

Prevx rater filen som sikker, og deres vurderinger plejer at være korrekte http://fileinfo.prevx.com/QQ467818022417-OULT510944/OULTRAF.SYS.html

Min teori er at Mcafee ikke kender filen, men i kraft af det er en for dem ukendt sysfil, tager de højde for at det kan være et ukendt rootkit.

Hvis Mcafee blokerer filen kan det være grunden til at dit spil ikke starter op. Se om du kan sætte Mcafee til at ignorere den.
Avatar billede falcon59 Nybegynder
24. september 2006 - 10:35 #13
OK - nu har jeg prøvet alt.

Søgt efter filen - findes tilsyneladende ikke på maskinen.
Prøvet div søgemaskiner uden held og problemet er der stadigt.
Jeg kan ikke umiddelbart få McAfee til at ignorere, men samtidigt virker det heller ikke som om det er McAfee der giver problemet - deres webanalyse giver heller ikke udslag.
Avatar billede falcon59 Nybegynder
24. september 2006 - 11:39 #14
Jeg var måske lidt hurtig på aftrækkeren.

Nu har jeg prøvet at slå hele McAfee fra og så starte spillet - det virkede og også da jeg slog den til igen bagefter. Det er ikke en rigtig løsning, men det virker. Derfor har jeg besluttet at lukke tråden.

Men som tak for jeres store hjælp har jeg besluttet at uddele pointene alligevel - smid nogle svar og så deler jeg dem ud imorgen.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
24. september 2006 - 13:29 #15
Filen er sikkert kun på maskinen når du kører spillet, og befinder sig i en midlertidig (temp) mappe. Du skal formentligt have skjulte filer og mapper aktiveret for at finde den. Men det er jo egentligt ligegyldigt, for du kan godt godt få Mcafee til at ignorere den, så du er fri for det der pjat. Du kan se i manualen hvordan du gør. Du skal sætte den på "trust" listen http://us.mcafee.com/root/support.asp?id=retail_userGuides
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
24. september 2006 - 13:29 #16
Og så lige svaret her
Avatar billede levich Nybegynder
24. september 2006 - 14:25 #17
svar
Avatar billede nva Praktikant
24. september 2006 - 21:34 #18
svar