Avatar billede cibar Nybegynder
20. september 2006 - 22:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

News alerts, nyheds-søgemaskiner

Jeg prøver at skabe mig et overblik over, om der findes nogen brugbare - gerne billige eller gratis - nyheds-crawler tjenester på nettet.

Jeg vil nemlig gerne have etableret en form for nyheds-overvågning af udvalgte danske mediers hjemmesider, og her må der vel findes et væld af crawler-funktioner?

Indtil videre har jeg i den dyre ende selvfølgelig fundet mediehusenes egen Infomedia, men den dækker indtil videre ikke online medierne, og så er det forholdsvis dyrt set i forhold til mit behov.

Så er jeg faldet over Yahoo News alert, men den finder ikke altid f.eks. Politiken.dk og andre hjemmesider (Nogen, der ved hvorfor?)

Så har jeg fundet et norsk alternativ, www.gratisagenten.no, men den dækker kun Norge.

Nogen forslag?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. september 2006 - 22:12 #1
Kik på google Reader der netop er det du søger

http://www.google.com/reader/view/
Avatar billede cibar Nybegynder
20. september 2006 - 22:45 #2
bufferzone> Tak, måske. Nu har prøvet hurtigt at sætte en konto op, og det virker mest som om, at Google Reader 'bare' lister det konkrete medie og ikke sorterer specifikt til og fra?

Nu prøvede jeg for sjov skyld at søge på 'sejlsport' og fik en nyhed om fodboldspilleren Martin Jørgensen øverst efter at have tilmeldt mig TV2's feed...?

Derudover må der gerne være den lille luksus-funktion, at man modtager en meddelelse, når der er en nyhed, der matcher ens søgeord på en hvilken som helst af de valgte hjemmesider.
Avatar billede cibar Nybegynder
20. september 2006 - 23:06 #3
Har nu også fundet www.newsmachine.se...
Avatar billede cibar Nybegynder
25. september 2006 - 21:31 #4
Kan det virkelig passe, at der ikke findes danske (gratis?) tjenster, hvor man kan oprette faste søgninger, der afsøger på udvalgte mediers hjemmesider, og sender en mail, når der er nyheder, der matcher søgekriterierne? :-/
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. september 2006 - 08:04 #5
Jeg har sel ingen god fundet så jeg bruger google reader, men kunsten er at begrændse sig, ellers vælter det ned
Avatar billede cibar Nybegynder
26. september 2006 - 09:55 #6
Her er, hvad jeg har fundet af nordiske tjenester:

www.gratisagenten.no
www.newsmachine.se
www.newsdesk.se

Efter at have forhørt mig hos forskellige kilder, så skulle der ligge en Byretsdom, der taler mod dybe links ('Newsbooster-sagen').

En lignende service skulle med andre ord ikke være mulig herhjemme, som et af de eneste lande i Europa...

Spørgsmålet er så, hvornår den kendelse er moden til at blive udfordret!? Der er trods alt sket mange forandringer i it-verdenen på de seneste 5-10 år... :-)
Avatar billede cibar Nybegynder
08. januar 2007 - 23:49 #7
Lukker.

En kort epilog: Google er i skrivende stund i gang med at udfordre rettighedshaverne til danske netartikler, samtidig med at folk i samme situation som jeg oversvømmes af tilbud fra firmaer med base i Sverige eller Norge, der tilbyder det samme til priser, der starter fra 25.000,- kr. og opefter...

Tak for hjælpen til Bufferzone!