Avatar billede kimss Nybegynder
19. september 2006 - 11:02 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Samme kolonner i alle tabeller

Jeg har en database med omkring 20 tabeller. Jeg skal have oprettet fire kolonner med samme titel i alle disse tabeller. Er der en smart måde at gøre det på? Vil gerne undgå at sidde og skrive alle fire navne 20 gange...

Jeg arbejder i Access 2000.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. september 2006 - 11:07 #1
Ja, du normaliserer dine tabeller. Har én tabel med de kolonner du skal have, og en anden med relation til den tabel, hvor du har de andre oplysninger ;o)
Avatar billede kimss Nybegynder
19. september 2006 - 11:14 #2
Der skal ikke være samme indhold i tabellerne - det er kun titlerne, som skal være ens...
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. september 2006 - 12:17 #3
Men det tyder nu alligevel på forkert databasedesign når du skal have 20 tabeller med samme kolonner.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. september 2006 - 12:47 #4
Mulighed:
Designvisning
Du kan oprette felterne i en tabel.
Marker herefter felterne og kopier dem.

Gentages:
Åbn den næste tabel - designvisning
Indsæt de kopierede felter i slutning af designgitteret o.s.v.
Avatar billede mugs Novice
19. september 2006 - 13:07 #5
Det er ikke smart med samme feltnavne, idet disse feltnavne så kan konflikte med hinanden i f.eks forespørgsler. Men du kan sagtens lave det med en SQL-sætning:

docmd.runsql "Create Table DINTABEL (fornavn TEXT, efternavn TEXT, CPRNR AUTOINCREMENT CONSTRAINT mitfelt PRIMARY KEY)"

Der opretter en ny tabel med tekstfelterne fornavn og efternavn og mitfelt som PK
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2006 - 09:36 #6
Opret de 4 kolonner i en tabel og så marker/kopier. Du kan nu gå ind i de andre tabeller og indsætte kolonnerne!~)
Avatar billede kimss Nybegynder
20. september 2006 - 11:23 #7
Fandt en anden løsning... tak for mulighederne!