Avatar billede trunte74 Nybegynder
18. september 2006 - 18:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kan ikke komme ind i min firewall

I har vel alle hørt om den orm uglyphotos.net  jeg var så dum at jeg gik ind på linket og min computer gik ned... nu har jeg endelig fået den op at kører igen, men mit problem er at jeg kan ikke komme ind og aktivere min windows firewall, jeg kan slet ikke komme ind i mappen. når jeg klikker på den skriver den følgende: windows kan ikke vises indstillingerne for Windows Firewall af en ukendt årsag...  hvad kan jeg gøre ???
Avatar billede langbein Nybegynder
20. september 2006 - 11:36 #1
Det kan jo se ut som om du fortsatt har en virus eller en trojan. Første steg bør vel være å sørge for at du har en hardwarefirewall mellom deg selv og internett ettersom du ikke har noen annen. Dernest så må du kjøre virus og trojanscan, for eksempel housecall og lavasoft. Avhengig av hva du finner så blir det å få det vekk. Det kan tenkes å være enklere (nemmere) å installere Windows på nytt. Harddisk bør da partisjoneres/formateres av Windows installasjonstools.
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2006 - 11:41 #2
http://www.eksperten.dk/artikler/1021 - ikke mig der følger op.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. september 2006 - 20:40 #3
Må tilstå at jeg ikke kjente eller kjenner detaljene rundt denne spesielle ormen, men googlet litt:

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article742094.ece

Her er det en som i en kommentar hevder at han har fjernet orm pluss virus, men jer har ikke sjekket at det stemmer (se kommentar):

http://cw.no/index.cfm/fuseaction/artikkel/id/61922

Min erfaring med bruk av housecall og lavasoft er at de finner det som skal finnes, men at det langt fra er alle virus/ormer som kan fjernes vha disse. Noen ganger så tar det flere timer med manuell editering av filer og registry enn å installere Windows på nytt.
Avatar billede langbein Nybegynder
20. september 2006 - 21:25 #4
Ganske informativ denne, synes jeg:

http://www.csis.dk/Default.asp?page=article.asp&tekstID=532

Sitat:
De fleste antivirus og antispyware løsninger vil være i stand til at opfange og udskadeliggøre denne trussel med opdaterede signtaurer. Hvis ormen først er kommet ind på systemet og fået tid til at mutere vil det klogeste være at reformattere systemet.
:Sluttsitat.