Avatar billede roscoe27 Nybegynder
09. september 2006 - 08:20 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammensæt og saml min nye PC

Tiden har indhentet en gammel nørd. Jeg har ikke fulgt med de sidste mange år på hardwaremarkedet. Har dog besluttet, at jeg skal have et nyt PC system alligevel.

Vil du sammensætte og samle min nye PC?

Det er en fordel, hvis du bor i trekantsområdet.

Det jeg har, som ikke skal skiftes er:
Skærm
Tastatur
Mus
Eksternt dvd drev (nyt)

Det jeg har været vant til:
AMD 2800+
512 mb ram
Radeon 256 mb grafikkort

Jeg har tidligere handlet hos shg, og har været godt tilfreds med det.

Maxpris 10.000 kr. eksl. moms og din løn.

Jeg skal bare have den kraftigste pc for pengene - dog skal der ikke være nogen totalt dårlige komponenter i, så hellere lidt mindre hastighed og mere stabilitet.

"pakken" skal indeholde et styresystem.

/ Claus
claus@roscoe.dk
Avatar billede summer Mester
09. september 2006 - 15:03 #1
Er du vimmer mand. 10.000 + moms + arbejdsløn!!!! Til den pris kan du købe en monster pc uden lige.
Skal den bruges til noget specielt? Spil o.a. Eller skal det bare være kraftig, hurtig up to date maskine?
Når du får tid, så luk lige nogle af dine åbne spm.
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=roscoe27&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
09. september 2006 - 23:32 #2
Hej Summer,
Det skal være en krafig up to date maskine. Er du interesseret?

Jeg har iø kigget på mine åbne og lukket de overflødige...tak for heads up:-)
Avatar billede jvnega Nybegynder
10. september 2006 - 13:59 #3
Som Summer siger kan du få noget af en maskine for de penge!!

Mit bud ville være følgende:
http://peecee.dk/?id=2553
Avatar billede jvnega Nybegynder
10. september 2006 - 20:33 #4
Ved nærmere eftertanke ville jeg nok ændre lidt så maskinen ser således ud:
http://peecee.dk/?id=2607
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
11. september 2006 - 06:46 #5
Jvnega, er det alt, hvad jeg skal bruge - også kabinet og netværkskort? Jeg har selv tænk på en færdigpakke ala http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=161613 Er det en PC, der duer? Jeg har ingen forkærlighed for Intel frem for AMD.
Avatar billede jvnega Nybegynder
11. september 2006 - 15:57 #6
Der er kabinet og netværkskort i det jeg har samlet, Antec Sonata er et utroligt flot og lækkert kabinet!
Der er gigabit LAN på bundkortet, så medmindre du har brug for ekstra burde endnu et ikke være nødvendigt.

Jeg er generelt ikke meget for færdigsamlede pc'er, da jeg hellere selv vil bestemme hvad der skal i ;)
Men jeg vil da lige prøve at stille dem op mod hinanden!

Jeg er heller ikke decideret AMD eller Intel mand, men jeg må bøje mig for E6600 den giver utrolig ydelse for pengene!

Zitech:
AMD AM2 5000+, 2600 mhz
1 Mb cache, 800 FSB
1 Gb PC5300 RAM
nVidia 7950 GX2, 1 Gb
2x 160 Gb SATAII Harddisk
DVD Brænder (IDE)
Standard kabinet

shg:
Intel Core 2 Duo 2400 mhz
4 Mb Cache, 1066 FSB
2 Gb PC6400 RAM
nVidia 7950GT 512 Mb
300 Gb SATAII Harddisk
DVD Brænder (SATA)
Antec design kabinet, lakeret med Piano-lak

Du får ved shg altså dobbelt op på hurtigere RAM, en bedre CPU (se test), dog med 20 Gb mindre harddisk, og færre RAM på grafikkortet, de flere RAM på grafikkortet vil så vidt jeg ved ikke kunne mærkes overhovedet, specielt da Windows ikke kan udnyttet mere end 128 Mb pt. dette loft bliver dog hævet med Vista, dog ikke nok til det reelt har indflydelse.

Som denne test: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795&p=8
viser, vinder E6600 flot over 5000+'eren. Den er på det nærmeste overlegen!

Jeg er ret sikker på du vil være glad for de ekstra RAM, den hurtigere CPU samt den større cache.
Avatar billede jvnega Nybegynder
11. september 2006 - 16:01 #7
Jeg vil også lige gøre opmærksom på at jeg har mulighed for at samle, teste osv.
Jeg har arbejdet med at samle både stationære og bærbare, og har derfor temmelig stor erfaring med at samle.

Jeg er godt nok ikke fra trekants-området, men jeg bor lidt uden for Århus, i modsatte ende af shg.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
11. september 2006 - 20:46 #8
jvnega,
Super med sammenligninger, der viser forskellene, men der er jo også en forskel på 1.000 kr. + arbejdsløn. Jeg må dog give dig ret i, at kabinettet er superflot og konen vil sikker synes godt om det:-) Er det muligt, at skære lidt af prisen ved f.eks., at vælge et billigere DVD drev. Egentlig har jeg jo kun brug for et CD Rom drev, da jeg har en ekstern DVD afspiller og ikke behøver en DVD brænder?

Har du et nummer, hvor jeg kan fange dig på i aftentimerne?

Hvad vil din arbejdsløn ligge på?

claus@roscoe.dk
/ Claus
Avatar billede jvnega Nybegynder
11. september 2006 - 21:01 #9
Det er selvfølgelig rigtigt!

Der er omkring 400 at spare ved at tage en almindelig IDE brænder. Og evt. kan du tage yderlige 400 ved at tage et N7900GT m 256 mb istedet for 7950GT m. 512.

Hvis du starter med at sende mig en mail på jesper(at)nega.dk, tager vi den lige derfra, så jeg ikke skal ud med et nummer på et offentligt forum ;)

Mht. løn må jeg være dig svar skyldig på stående fod, håber det er i orden.
Avatar billede summer Mester
12. september 2006 - 11:27 #10
Helt ærligt roscoe27, hvis du ikke skal bruge din nye PC til ekstremt krævende spil, eller 3-D film, eller meget avanceret billedbehandling, så er det efter min mening helt vildt at investere så mange penge i en PC. Du kan aldrig købe en "tidsvarenede" PC, om ½-1 år er den jo alligevel "håbløst" forældet og priserne dykker uafbrudt.
Til sammenligning har jeg en Targa PC fra 2000 - CPU 600mHz - 64 RAM - 16 mb grafik, etc. samtidig en af markedets bedste scannere og printer = I alt 12.500kr. Så simpel hardware kan du SLET IKKE købe i dag. Hold da helt k... hvis jeg havde 12.000 + arbejdsløn, så kunne jeg få et monster, jeg slet ikke kunne udnytte.

Tænk dig om, før du bruger så mange penge på dyret. Brug 6-7000 og skift den ud om 3-4 år og køb en dobbelt så kraftig en til det samme.

Prøv en gang at se dette spm. http://eksperten.dk/spm/730817
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
12. september 2006 - 21:07 #11
Summer,
jeg ved godt, at det er forholdsvis mange penge for en vare, der hurtigt bliver forældet.
Grunden er simpelthen, at jeg har tjent lidt mere i mit lille firma, end jeg havde regnet med - og så kan jeg lige så godt kan skyde nogle penge af på udstyr frem for at betale dem i topskat. Jeg mener at have læst, at hvis man køber udstyr/ydelser for 10.000 kr. eller mindre, så kan man fratrække beløbet uden, at afskrive over 1 eller flere år.

Det kan dog godt være, at jeg vælger at købe en bærbar i stedet, da jeg egentlig sagtens kunne nøjes med sådan en.
Avatar billede summer Mester
12. september 2006 - 21:54 #12
OK det forklarer jo sagen ;-)
Avatar billede summer Mester
27. marts 2008 - 19:31 #13
Lukketid??
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
27. marts 2008 - 19:41 #14
Jeps den skal selvfølgelig lukkes, sorry.