Avatar billede icantwin Nybegynder
05. september 2006 - 17:20 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Sort skærm ved opstart

Hej jeg har et problem med med windows xp. Næsten hver gang jeg starter systemet op på min computer går skærmen i sort efter at have vist win xp loget under opstart. Men hvis jeg først starter systemet op i fejlsikker tilstand og bagefter genstarter, så åbner systemet op helt fint. Men dette er dog en lidt besværlig procedure at skulle igennem ved hver opstart.

Hvad tror i kan være problemet og hvordan løser jeg det?

Skal desuden nævne at jeg har haft en beskadiget sektor på harddisken, men dette blev rettet ved en fejlsøgning af disken.

Venlig hilsen
Søren
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
05. september 2006 - 17:24 #1
Og det var i den forbindelse at det startede?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. september 2006 - 17:25 #2
din opløsning / refresh rate er uden for skærmens specifikationer, du kan genstarte i fejlsikret tilstand og fjerne grafikkortet og genstarte, så finder den det igen og installerer driverne, og problemet skulle være væk.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. september 2006 - 17:25 #3
Der kan være så mange muligheder, så jeg vil foreslå, at lave en "repair" så
du ved, at windows er i orden.
<http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4>
Avatar billede icantwin Nybegynder
05. september 2006 - 17:30 #4
jann-jensen > Jeg er ikke helt sikker, lige pludseligt opstod problemet bare (havde måske lige defragmenteret harddisken). Da jeg opdagede problemet kørte jeg så en fejlsøgning og der fandt den en beskadiget sektor.

niels_hansen > Det vil jeg lige prøve =)

asveg > Ja, det ville være sidste udvej. Men vil helst undgå at skulle køre en reperation af xp.
Avatar billede hcma Novice
05. september 2006 - 17:35 #5
hvis der blev fundet en beskadiget sektor, og den ikke kunne genoprettes fuldt ud, og der desuden lå essentielle systemfiler m.m. derpå, er du nødt til at reparere systemet.
du kunne først prøve en sfc-scanning:  http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22
du mister intet og du får heller ikke besked om noget er galt ;o)
Avatar billede icantwin Nybegynder
05. september 2006 - 18:08 #6
Ingen af jeres løsninger ser ud til at virke, så bliver nok nødt til at geninstallere... =( Håber nu stadigt at noget har en god ide?

Lader lige spørgsmålet stå en dags tid...
Avatar billede icantwin Nybegynder
05. september 2006 - 18:08 #7
geninstaller/reperere
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. september 2006 - 18:38 #8
du har prøvet ? 05/09-2006 17:25:09
Avatar billede hcma Novice
05. september 2006 - 18:39 #9
check ledninger og løse dele, degfragmentering, spyware, adware, virus.
Hop også ind i enhedshåndteringen og se om der er advarselssignaler.
check dine udb-enheder.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
07. september 2006 - 14:45 #10
Som hcma skriver med enhedshåndteringen er jeg enig i. Jeg kom til at tænke på at grunden til at den går i sort skærm er at den venter på en enhed, som der måske er noget galt med eller den forstyrrer/bliver forstyrret (kan ikke huske det rigtige ord for det, hvor irriterende). Det var bare en ide til hvad det også kunne være. Der kunne også være noget med den software, der starter op sammen med windows.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
07. september 2006 - 15:55 #11
ikke når han kan gå i fejlsikker tilstand først, og derefter normal tilstand og det så virker, så tror jeg stadig mest på et grafikkort driver problem.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. september 2006 - 16:08 #12
"Ingen af jeres løsninger ser ud til at virke" Skal det forstås på den måde, at
du har lavet en "repair" som jeg foreslog? 05/09-2006 17:25:42
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 07:46 #13
brug for mere hjælp ?
Avatar billede icantwin Nybegynder
08. december 2006 - 11:27 #14
Undskyld mit sene svar. Jeg endte med at geninstallere computeren, det løste problemet.

Hvis alle skriver et svar, så kan jeg fordele pointse ud i alle får lidt, som tak for hjælpen =)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2006 - 12:11 #15
OK!
Avatar billede hcma Novice
08. december 2006 - 12:24 #16
pling  :o)