Avatar billede cmolesen Nybegynder
04. september 2006 - 20:17 Der er 4 kommentarer

Udskrift af billede i en bestemt størrelse

Hej

Jeg har brug for at udskrive billeder i formatet 17x27.

Hvordan ændrer man formatet (i cm) af et billede i f.eks. photoshop eller irfanview, så billedet udskrives i en bestemt størrelse via et almindelig windowsprogram f.eks. paint, explorer eller lignende?

Jeg har prøvet at anvende attributter (ctrl + e) i Paint, men det virker ikke.

vh.

Carsten
Avatar billede hcma Novice
05. september 2006 - 00:00 #1
lad os tage et eksempel i Photoshop:
jeg har f,eks, en hel masse billeder i forskellige størrelser, som jeg vil have udskrevet i samme størrelse, så jeg er derfor nødt til at ændre på størrelsen på samtlige billeder.
Det letteste vil være:
1: læg alle billederne ind i en mappe for sig selv.
2: åbn et af billederne og indspil en action, hvor du lige præcis laver de ting du vil have skal være gældende for alle billederne.  Altså  menuen Image -> Image Size -> og der ændrer du dine mål til 17x27 cm og gemmer din action.
3: nu kan du så afspille din action på hele mappen, hvorefter alle mappens billeder vil få samme dimensioner og opløsning; og så er det bare at udskrive derefter ;o)

vejledning her:  http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm
Avatar billede cmolesen Nybegynder
05. september 2006 - 19:55 #2
Super, det virker. Tak for det.  vh.  Carsten
Avatar billede cmolesen Nybegynder
05. september 2006 - 19:55 #3
Send et svar, så får du nogle point. vh.  Carsten
Avatar billede hcma Novice
05. september 2006 - 20:32 #4
svaret er her  :o)