Avatar billede limahl Nybegynder
27. august 2006 - 17:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Nem og god FW til noget nær idiot på området

Det med porte osv. har jeg ikke sat mig ind i, så det ville være dejligt, om den var nem at sætte op. Havde den gratis Zonealarm en overgang, men den pissed* mig af med sine konstante pop-ups (og så tror jeg den konfliktede med noget andet), så den afinstallerede jeg?

Læste et sted at bitguard og sygates skulle være gode (Bitguard skulle vist være den bedste). Jeg kører XP Pro og ville gerne slå Windows´ fw fra og en bedre til.

Jeg er ellers ikke en spade til PC´er, og kan godt læse en artikel eller to om firewalls - det virker bare umiddelbart ret indviklet.

Mvh. Thomas K
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
27. august 2006 - 19:28 #1
Bitguard er udgået, og Sygate er opkøbt af Symantec og bliver ikke opdateret mere. Den er dog stadigvæk udmærket
http://www.oldversion.com/program.php?n=sygate

Hvis det skal være nemt, så prøv denne her. Den har ikke procesbeskyttelse og andre avancerede ting, men den kontroller portene fint. Har dansk sprogpakke indbygget. Bruger ingen ressourcer af betydning http://www.goldtach.com/ Brug nederste download link. Demoversionen er gratis, og gør det rigtigt godt.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. august 2006 - 20:33 #2
Du skal først og fremst ha en hardwarefirewall. De gjør god nytte og man merker knapte at de er der. Mange adsl modemer har innebygget en slik. Hvis man ikke har spesielt mye rutine på firewall, og man vil ha en software firewall, så skal man heller bruke windows sin innebygde. (Grunn: med de øvrige så følger det stadige spørsmål om hvilken trafikk man vil tillate. Når man har svart 100 ganger på dette, så taster man hurtig feil. Hvis man heller ikke er så vel bevandret med hva man svarer på, så har det kanskje ikke den store hensikt.)

Derfor: Hvis man ikke har spesielt god rutine på firewalls så kan man med fordel benytte en hardware firewall eventuelt i kombinasjon med microsoft sin innebygde fordi dette gir færrest mulig spørsmål som man må svare riktig på.
Avatar billede limahl Nybegynder
28. august 2006 - 09:53 #3
Glemte at sige, at jeg har en router, en Linksys WRT54G, med en indbygget FW. Jeg kigger på det link du postede, forever.
Avatar billede limahl Nybegynder
31. august 2006 - 10:49 #4
tak for hjælpen - stryger selv pointene:)