Avatar billede jabberwochy Nybegynder
18. august 2006 - 14:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

køb af ny pc - Photoshop, Illustrator, 3dsmax + CAD + lidt spil

Jeg står for at købe en ny stationær pc.
Jeg er ny i feltet så min viden er begrænset.
Brugen er til arbejde hjemme, med Photoshop, Illustrator, 3dsmax og CAD samt måske spil.
Derudover vil jeg være interesseret i at bruge den som fjernsyn og stereo (hvis muligt) og det sidste krav er at den skal være pæn og støjsvag(krav fra kæresten :) )
Prisleje 12.000 - 15.000

cpu : dual core ( eller quad) 64 bit
  fx. Core 2 Duo E6600 2.4 GHz (kan man putte 2 i?)

Bundkort: aner det ikke

ram : 1GB min, gerne 2GB eller mere.

HDD: Sikkerhed, ialt min. 300 GB

Grafikkort: ved ikke, men gerne hurtigt, uden at være pricey eller støjende.

Skærm: min 1600x1200, også gerne pæn :)

Kabinet: Antec Performance One P180B. Det er pænt. (er størrelsen ok?)

Strømforsyning og ekstra blæsere: ved ikke

DVD osv: min dvd9 (duallayer?)

Kan man få et eller andet trådløst til forstærker når der spilles musik? (behøves ikke blive besvaret, eller inkluderet i pris)

Håber det er udførligt nok beskrevet. Den må gerne kunne udvides lidt, ekstra hdd, ram

PS: Skriv lige hvordan jeg giver point rigtigt, da jeg sidst bare gav det hele til den sidste...
Avatar billede bettertimes Nybegynder
18. august 2006 - 15:01 #1
Jeg kan forstå at du er lidt i tvivl om hvilke systemressourcer du har behov for i forbindelse med afvikling af CAD på din kommende bærbare pc.
Du vil sansynligvis aldrig komme til at arbejde med 3D i autocad, da det rent effektivitetsmæssigt for længe siden er sejlet agterud af de nye parametriske cad-systemer så som Inventor, Solid Edge og Catia mm.
Autocad kan ved meget store konstruktioner i 3D godt stille visse krav til grafikkort, RAM samt processor.

Parametriske cadsystemer som f.eks Inventor savner sjældent grafiske ressourcer,men derimod RAM og processorkraft. Når man konstruerer i Inventor bliver hele konstruktionen defineret via et ganske alm. Excel regneark og det er her beregningerne foregår, og ikke i grafikprocessoren, og derfor kan det godt lette arbejdet athave lidt ekstra RAM F.eks. 1GB.
Så det arbejde grafikkortet skal levere er bare et billede som allerede er defineret og beregnet at CPU'en.

Proccesor
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=216462
RAM
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=210365
Bundkort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=210743
Grafikkort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=197466
Harddisk
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=219461

Kabinettet du kigger på er ganske fint

kunne være et sted at starte
Avatar billede nyside Nybegynder
18. august 2006 - 19:34 #2
Aldi i næste uge + 19t skærm
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
18. august 2006 - 23:11 #3
@bettertimes:
Det ser fint ud.
Med Cad mente jeg AutoCad 2006, det er det jeg har projekteret på, ikke det tunge, men også i 3d, og så smidt over i 3dsmax for eventuelle visualiseringer. Muligvis man skulle til at arbejde med Revit indenfor en overskuelig fremtid, men det er en anden diskussion.
Jo jeg tror at det vigtigste er RAM og CPU, grafikkortet er mest bare for sjov.

@nyside:
har kigget på [url]http://www.aldi.dk/[/url] men kan ikke se nogen aktuelle tilbud på computere. Kender du til nogle eller var det en form for joke jeg ikke fatter?
Avatar billede nyside Nybegynder
18. august 2006 - 23:32 #4
den er god nok, jeg sidder med reklamen her fra aldi
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
19. august 2006 - 00:04 #5
@nyside:
Ok. Så må jeg ned og hente en papirudgave i morgen, og se hvad de tilbyder. Jeg får den nemlig ikke ind ad døren (reklamer nej tak)

Vender tilbage. :)
Avatar billede nyside Nybegynder
19. august 2006 - 00:06 #6
Ok
3999 + 19t skærm 1800
Avatar billede pixar13 Nybegynder
20. august 2006 - 11:46 #7
Jeg ville ikke snuppe bundkortet.. Der er et onboard lydkort.. Ikke noget jeg ville anbefale.. men er ikke så god på det punkt!
Avatar billede bettertimes Nybegynder
20. august 2006 - 11:51 #8
Onboard lyd er ganske fint nu om dags.

Ofte er det soundstorm lydchippen der er brugt og den fejlen intet.
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
21. august 2006 - 09:35 #9
Jeg fik hentet tilbudsavisen fra aldi, gøldende fra d. 23. og computeren er beskrevet som følger:

Intel Pentium 4 processor 620 2.8 GHz
supporter HT teknologi 800 MHz FSB, 2 MB L2 Cache
-fremtidssikret teknologi med understøttelse af 64 bit
-2MB cache, dobbelt så stor L2-cache sikrer optimal ydelse
-støjsvag med speedstep-teknologi

Dual Layer DVD-/CD-brænder
skriver enkeltlags 4.7 GB og dobbeltlags 8.5 GB DVD'er.
Maks. skrivehastighed: 8x dvd+R dual layer, 4x DVD-R dual layer, 16x DVD+R, 16x DVD-R, 8x DVD+RW, 6x DVD-RW, 5x DVD-RAM, 48x CD-R, 24x CD-RW
Maks. læsehastighed: 16x DVD-ROM, 48x CD-ROM

DVB-T Digital TV

Analogt TV/Kabel-TV indbygget tunerkort med analog Stereo-TV

1024 MB DDR2 SDRAM 1 sokkel ledig til udvidelse
(Jeg har dog set i avisannonce at man ikke kunne udvide...?)

160 GB harddisk 7200 U/min, Serial ATA Interface

S3 Graphics Unichrome PRO IGP on board
mulighed for opgradering igennem AGP slot

integreret 8in1 USB 2.0 kortlæser
læser og skriver alle almindelige Flash kort

6x USB 2.0 2x foran, 4x bagpå

6 kanal audio

Trådløs fjernbetjening

V.90 PCI data-/faxmodem

Fast Ethernet 10/100 MBit/s

derudover medfølger diverse software, bl.a. Windows XP Home, MS Works 8.5, NERO samt mus og keyboard (fremgår af billede)

Det ser jo både billigt og rimeligt ud, men jeg synes dog ikke den helt møder mine krav mht ydelse og hastighed, og hvad der nok er vigtigst at den (måske) ikke kan opgraderes med mere RAM.
Mht til skærmen fra Aldi, så er opløsningen for lille : 1280x1024
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
22. august 2006 - 10:13 #10
Kære pixar og nyside (og andre..)

Jeg kunne desværre ikke give point til jer, kunne simpelthen ikke finde ud af det, havde kun mulighed for at give point til det sidste svar. Er det fordi jeg bruger Opera og ikke IE, og eksperten.dk ikke understøtter denne browser?

Jabberwochy
Avatar billede pixar13 Nybegynder
25. august 2006 - 09:40 #11
Jeg springer over, ellers tak.

Det kræver at du beder dem der skal have point (dem der hjalp dig), om at lægge et svar. Derefter burde du kunne se en boks med deres navne i nederste venstre hjørne. Marker ALLE de navne der fortjener point, og tryk så accepter.

God dag!
Avatar billede jabberwochy Nybegynder
25. august 2006 - 13:41 #12
OK
Jeg fandt senere ud af det med forskellen mellem svar og kommentar.
Tak alligevel for din lille kommentar :-)
Jabberwochy