Avatar billede heenet Novice
18. august 2006 - 01:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hurtigt spørgsmål om søgeoptimering

Nu har jeg læst den ene artikel efter den anden om det vigtige i at få andre til at linke til ens site.

Links i Google verdenen har jeg opfattelsen af kun er start og slut, og at de sider ind i mellem ikke tæller.

Det jeg mener er om et link gennem f.eks. Partner Ads eller TradeDoubler er lige så godt, som et direkte link.
Hvis ikke, har det så i det mindste en effekt i den rigtige retning?

En lille forklaring:
Annoncerer man gennem de nævnte, så kan affiliates hente links til ens hjemmeside, men disse går omkring www.partner-ads.dk eller www.tradedoubler.dk, for at blive registreret, og så direkte videre til mit.domæne.dk.
Er det lige så godt som et der gik den direkte vej uden mellemlandingen?

Extra spørgsmål:
Jeg har læst om mange der brokker sig over, at når de søger på link:mit.domæne.dk på Google, så får de f.eks. vist, at 2 andre sider linker til dem, selvom der uden tvivl er over 50, og har været det i længe. Sider der linker men som ikke tæller med på søgningen er indekseret hos Google.
Hvorfor bliver de ikke talt med?

på forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2006 - 08:08 #1
Det er faktisk et relativt kompliceret spørgsmål du har fat i det og også et spørgsmåd der er mange der ofre megen tid og ressourcer at fo fat på. Lad mig tage fat i nogle af problemerne:

Når google ikke seret link kan der være flere årsager til dette. F.eks. kan det sted der linker anvende rel="nofollow" hvilket mange gæstebøger og blogs er begyndt på, eller linket kan være opbygget dynamiskt på en sådan måde at google ikke kan læse det. Det kan også være at det vebsite der linker til dig ikke er optaget i google fordi de laver et eller andet skidt.

Så er der google quality score algoritme som jeg har skrevet en artikel om. Denne er et forsøg fra googles side på at forøge kvaliteten for brugerne. Når en bruger søger på blåbærtærte og så f.eks. finder et link til dit site, så ønsker google at denne bruger skal lande på en side der handler om blåbærtærte når han følger linket til dit site. Quality score kikker derfor meget på linkenes landingssiden og ønsker overenstemmelse mellem linket og landingssiden.

Omkring links fra Adds, parter ads og tradedobler, så er det min opfattelse at disse ikke tæller som links (i særlig stor grad), Dels er de ofte dynamiske, dvs de ændre sig fra gang til gang og deres holdbarhed er begrændset. Selve linket er ofte udformet dynamisk og teksten indeholder hype, hvilket google aktivt forsøger at undgå:

Du bør gøre følgende:

Gå efter kvalitets links. Et kvalitets link er et link hvor der er meget stor overenstemmelse mellem linket og landings siden. det er et link der kommer fra et site der emnemæssigt handler om det som der linkes til og det eret links der indeholder søgeordet i den aktive del af linkteksten.

Det er svært at købe sig til holdbar linkpopularitet og pagerank. Det er hårdt arbejde der tæller
Avatar billede mm12010 Nybegynder
18. august 2006 - 08:42 #2
vedr. rel="nofollow" har deMib kommenteret det i sin blog her: http://www.demib.dk/buisness-misbruger-nofollow-279.html

han skriver bl.a.:
"NOFOLLOW var død inden fødslen, så “overlevelse” er ikke så aktuelt"
Avatar billede heenet Novice
18. august 2006 - 09:24 #3
mm12010: Interessant artikel, selvom det var et lille sidespring :-)

Jeg har selv fingerene nede i flere sites, som linker til hinanden med absolut relateret indhold
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2006 - 09:27 #4
Mikkel taler om det oprindelige princip bag nofollow og ikke at det ikke kan bruges som jeg beskriver. Det at der er folk der anvender nofollow til noget andet end det var tiltænkt betyder jo ikke at man ikke kan anvende det efter tankerne
Avatar billede heenet Novice
18. august 2006 - 09:39 #5
flot...der kom jeg sq til at klikke på send...nå..videre

Der er tale om helt rene links: <A href="http://www.domæne.dk/" target=_blank>www.domæne.dk</A>
Der burde være en title på, men det skulle vel ikke have noget at sige lige i denne sammenhæng, lige som target vel også er uvæsentligt?

Når du skriver at f.eks. Partner Ads links er dynamiske, mener du så bare at de har parametre? (eks. http://www.partner-ads.com/dk/klikbanner.php?partnerid=XXX&bannerid=XXX)
Det er vel ikke værer end flere billige CMS systemer, hvor alle sider hedder default.asp?id=1, default.asp?id=2 osv. er det?

Du nævner jo også, at Google kigger meget på, hvor linket egentlig ender.
Jeg har f.eks. en side, hvor jeg snakker lidt om Internet Markedsføring, da jeg på trods af disse "dumme" spørgsmål, mener at jeg ved lidt om emnet :-)
På den side har jeg så links fra bl.a. Partner Ads til andre sider, hvor man kan markedsfører, eller få yderligere oplysninger. Har dette ingen væsentlig værdi, bare fordi at linket lige skal rundt om Partner Ads? umiddelbart vil jeg mene at det kun er Partner Ads som ikke får noget ud af det, for der er jo ikke tale om snyd eller misvisning, og brugeren kan jo være ligeglad med hvorvidt det ene site giver det pange for kliks...

Det skal siges at jeg selvfølgelig kun snakker om alm. links såsom <A href="http://www.partner-ads.com/dk/klikbanner.php?partnerid=XXX&bannerid=XXX" target=_blank>text</A>, der kan dog være enkelte med image istedet for text, men det er vel nææææsten ligeså godt, hvis der er noget title og alt text på?

Diverse object og javascript bannere lige meget om det ender i text eller billede, dem regner jeg ikke med bliver registreret af Google.

Til sidst er jeg nød til at stille det dummeste spørgsmål:
Jeg har en ide om hvad en "blog" er, og at en "blogger" nok laver "blogs", men hvad dækker udtrykket præcist over?
Pinligt, men alle snakker om det, og jeg gider ikke snakke med bare fordi jeg tror at jeg ved hvad det er :-)
Avatar billede mm12010 Nybegynder
18. august 2006 - 11:09 #6
man kan sagtens anvende nofollow som det var tiltænkt og det kan man jo dybest set også med meta-keywords - enden af det bliver vel det samme

blog er en forkortelse/sammentrækning af weblog: http://en.wikipedia.org/wiki/Blog_site

blog = webdagbog
blogger = ejer/redaktør af webdagbog
blogs = blog i flertal