Avatar billede bkhansen Novice
15. august 2006 - 14:38 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Meget mærkeligt forbindelses-problem

Det drejer sig om en bærbar medion der skal på nettet.

Jeg har selv haft bærbaren hjemme og konfigurere den så den kan komme på internettet hos mine bekendte.

Mine bekendte har TDC adsl. De har en stationær der er koplet på nettet.

Vi tager stikket ud af stationæren og sætter det over i bærbaren. Det virker ikke.
Dvs. det ikke kan være kablet, porten - men hvad kan det så være?

Opsætningen burde være rigtig da den sagtens kan gå på nettet (adsl) hjemme ved mig?

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2006 - 14:53 #1
Da den er på nettet konstant, har den stationære nok en fast ip.
Du skal indstille din bærbare til at bruge den samme (nøjaktig den samme) ip addresse som den stationære.

det er en mulighed at du skal oplyse en adgangskode for at kunne forbinde til internetudbyderen.
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 14:57 #2
Har måske noget med mac-adressen at gøre?
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 15:00 #3
Hvis dine bekendet skal bruge Brugernavn og PW til at komme på nettet, skal du først ind på TDC logon side og taste deres Brugernavn og PW ind, så få du en gyldig IP-Adresse.

vh

Jan
Avatar billede bkhansen Novice
15. august 2006 - 15:02 #4
1) Der er ikke fast IP på stationæren.
2) Der er ikke noget brugernavn og password på stationæren.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. august 2006 - 15:02 #5
skriv i kør .. ipconfig /all
Og se hvad der står.
(... jeg har en ata boks, og skifter jeg pc kan det tage fra 20 min til 1 døgn, før den kommer på.)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. august 2006 - 15:03 #6
ups skriv cmd i kør.. derefter ipconfig /all
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 15:04 #7
Hvis du sætter mac-adressen på netkortet på den bærbare til det samme som på den stationære, så kan du måske komme online.
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 15:06 #8
NB! Dine bekendte må have nogle papirer om logon siden PW og brugerID

TIP: hvis du i vælger, at sætte din e-mail-konto's SMTP server til at være den samme som de bruger, (mener den hedder smtp.mail.dk) Kan du sende og modtage post.

held og lykke  c",)
Avatar billede bkhansen Novice
15. august 2006 - 15:07 #9
-bartfreak
Jeg er desværre 80 km fra den stationære pc og bærbaren.

-nva
Kan man bare ændre mac-adressen?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. august 2006 - 15:07 #10
nva. kan man altså ikke "bare" lige gøre. en MAC adresse er en "fysisk" adresse på netkortet.

Det der højst sandsynligt er galt er:

TDC har givet den stationære en IP fra deres DHCP, denne er bundet til dens MAC adresse (normalt 1-2 dage). Du kan prøve på den stationære at release denne lås ved at:

Startmenu->Kør-> cmd
ipconfig /release

2 sekunder efter du har trykket Enter hiver du straks netværkskablet ud, og prøver at sætte den bærbare på. Hvis dette ikke virker så prøv at vente en dag eller to :)
Avatar billede bkhansen Novice
15. august 2006 - 15:08 #11
-jacla
De bruger ikke logon når de skal på nettet.
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 15:09 #12
mcgoat--> De fleste netkort kan tilføjes en 'lokalt administreret adresse' under 'egenskaber - avanceret' i enhedshåndteringen. Eller osse har jeg bare været heldig ;)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. august 2006 - 15:10 #13
Det de skal gøre er egentlig bare at købe en router. så kan de have alle de computere de vil på nettet på samme tid :) og man behøver altså ikke at bruge en formue på sådan en. 200-300 kr er rigeligt for en standard router
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. august 2006 - 15:12 #14
nva. Mener du IPX adresse? hehe. for en MAC er altså fastlåst :)
Men skal da ikke kunne sige om der findes fiduser til at komme ud over det :)

men en router er stadig mit bud :)
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 15:16 #15
Så vil jeg bare sige dette: Ved at gøre som jeg foreslår vil det set udefra se ud til at det er den tidligere kendte mac-adresse, der stadig benyttes.
Avatar billede bkhansen Novice
15. august 2006 - 15:20 #16
Har i evt. flere bud hvis det nu ikke er det som i siger? hehe.

Jeg kan først prøve foreslagene i weekenden desværre.
Avatar billede nva Praktikant
15. august 2006 - 15:20 #17
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 15:23 #18
Hvis det er webspeed er der temmeligt sikkert brugernavn og PW, første gang de satte deres Pc til. Det betyder ikke at de skal taste ind hvergang de logger på fremover.

Derfor kan det godt se ud som om der ikke er Brugernavn eller PW. Prøv at spørge dem om de har en guide som fulgte med dengang de fik modemet, hvor der er en opsætnings vejledning i

Hvis du skriver ipconfig /release i dosprompten skulle du ikke længere have problemet med mac og ip-adresser.

vh

jan
Avatar billede bkhansen Novice
15. august 2006 - 15:26 #19
Oki ... i hører helt sikkert nærmere engang sidst i weekenden.
Hvis der er andre der læser dette, så smid endelig jeres bud på hvad der er galt.
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 15:34 #20
Jeg havde samme problem første gang jeg satte min PC op hos mine forældre (Stofanet)

c",)
Avatar billede ksoren Nybegynder
15. august 2006 - 15:55 #21
Det med kloning, så er det ikke den fysiske adresse på netkortet der ændres. Det er kun den adresse som tcp/ip stacken gør brug af
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 16:09 #22
Du kan evt. prøve at give din PC samme arbejdsgruppe navn.
Avatar billede ksoren Nybegynder
15. august 2006 - 17:10 #23
nu plejer arbejdsgruppen i windows godt nok ikke og have nogen betydning for, om der er hul igennem til ens internetudbyder :)
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 17:49 #24
Nej tror heller ikke det er det, holder på brugernavn og PW på tdc login

måske dette link https://asunet.webspeed.dk/100.aspx?first=yes
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2006 - 14:00 #25
hvis du bruger guiden opret forbindelse til internettet, får du muligheden for at intaste isp-oplysninger undervejs !
Avatar billede nva Praktikant
23. august 2006 - 11:39 #26
Response?
Avatar billede nva Praktikant
29. august 2006 - 09:39 #27
Hallooooo !
Avatar billede bkhansen Novice
29. august 2006 - 09:45 #28
Sorry ... Jeg kom ikke ud til dem ... Men håber på jeg får tid i næste weekend.
Avatar billede nva Praktikant
18. september 2006 - 09:50 #29
Fik du klaret problemet?
Avatar billede bkhansen Novice
18. september 2006 - 11:05 #30
Ja problemet blev løst i går (søndag) ... Problemet var kablet. Fatter bare ikke hvorfor den stationære så kunne komme på nettet med det kabel.

Hvem skal have point?
Avatar billede jacla Nybegynder
18. september 2006 - 18:29 #31
RJ 11 / 45 stik kan nogle gange godt give forbindelse på et netkort og ikke på et andet. Årsag er ofte slidt stik eller en leder der er løs.
Avatar billede jacla Nybegynder
13. november 2006 - 22:00 #32
jeg takker C";)

vh

Jan