Avatar billede mydream Nybegynder
11. august 2006 - 11:18 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Lag og SEO

Jeg vil gerne have en scrolldown menu på mit site, men jeg vil være sikkert på at Google kan læse de enkelte links.

Hvis jeg laver menuen som et lag, og så åbner det ved hjælp af et javascript, vil Google så kunne læse linkene, selvom den ikke kan læse javascriptet?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
11. august 2006 - 11:29 #1
Min erfaring er at google ikke læser javascript, så selve gereringen af menuen i javascript skal du undgå. Lav derimod det som "hidden" felter, som du så "tænder" og "slukker" for via javascript. Vær opmærksom på at onclick osv. (javascript) ikke kan forstås af google, så lav de traditionelle <a></a>. Tænk også over hvilke ord du sætter i din menu, da de skal forstås som søgeord.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. august 2006 - 11:52 #2
Du bør undgå den slags. En måde du kan kontrollerer og google og andre søgemaskiner kan navigerer dit site er at bruge den gode gamle tekst browser Lynx. Hvis du med Lynx kan komme rund på alle dine sider, så kan googlebot også.

Hvis dit site allerede er optaget i google kan du med google webmasters tools http://www.google.com/webmasters se hvilke sider den fejler på og hvor den ikke forstår URL'erne.

Hvis du insisterer på at bruge javascript og lan og andet moderne snask som google har svært ved, så kan du bruge <NOSCRIPT> taggen. Dette skal dog gøres med forsigtighed. Ved at placerer links heldstsammen med noget relevant tekst mellem disse tags, så kan du få google til at finde dem. MEN lad nu være med at fylde alt muligt crap ind mellem disse tags, gode relevante tekster og links er ok
Avatar billede mydream Nybegynder
11. august 2006 - 12:21 #3
hmm10, der var også meningen at jeg ville tænde og slukke på den måde. Hvis blot GOogle kan læse laget, selvom det er slukket, så er der ingen problemer.

Buffer, hvad er det NOSCRIPT taggen gør?
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. august 2006 - 12:33 #4
NOSCRIPT taggen er lavet til at give webmastere der anvender scripts mulighed for at lave noget til de browsere der ikke kan håndterer scripts. Der findes også NOEMBED og NOFRAMES tags der kan anvendes på samme måde.

Det skal dog sige at disse tags nogle steder anvendes til søgemaskine spam så de skal anvendes reelt med ordentligt menneske indhold for at man er (mere) sikker på ikke at blive straffet
Avatar billede mydream Nybegynder
11. august 2006 - 15:32 #5
Nu har jeg lavet det sådan, at et javascript åbner og lukker laget, men laget bør læses af google uanset om det er tændt eller ej. JEg vil gerne give jer begge point, så hmm lægger du ikke et svar også?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
11. august 2006 - 15:39 #6
Hvis det kan bruges.