Avatar billede zaittam Nybegynder
05. august 2006 - 14:29 Der er 12 kommentarer

Google adsense emneoptimering

Hej eksperter!

Jeg har en hjemmeside (www.momex.dk) hvor hovedparten af mine sidevisninger stammer fra mit community.

Jeg har et banner fra google adsense i toppen af alle sider - og det gver da også ganske godt. MEN! Jeg går ud fra, at annoncerne ville give bedre afkast, hvis annoncerne handlede om noget, som interesserede mine brugere!

Problemet er (tror jeg) at søgemaskinerne naturligvis ser mine "Du er ikke logget ind"-beskeder, og finder derfor reklamer som "passer" til den tekst. Men for brugerne er teksten jo en helt anden - hvordan løser jeg dette?

Jeg gad godt, hvis der var annoncer, som relaterede sig til mine brugere (annoncer som henvender sig til unge, tøj, mobiltelbehør osv.)

Hvordan løser jeg dette? I øvrigt burde der være en kategori til sprøgsmål som dette - men det kan naturligvis bare være mig der har overset noget :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2006 - 16:26 #1
læs denne artikel og følg med inår del 2 kommer, jeg er begyndt at skrive den

http://www.eksperten.dk/artikler/982
Avatar billede zaittam Nybegynder
05. august 2006 - 16:47 #2
Den blev jeg sådan set ikke ret meget klogere af :/

Jeg håber at del 2 kan hjælpe mig - eller et kort svar på, hvordan jeg rent teknisk kan bestemme indenfor hvilke kategorier den skal vise annoncer?

Jeg har feks en underside, - en artikel - som for google må se ud som om, at den handler om drager. Det gør den på sin vis også - men den skal altså ikke vise annoncer for drager, for mine brugere interesserer sig ikke en pind for en eneste af de sider der dukker frem til højre på google når jeg søger på "drager"!

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg feks vil have google til at vise annoncer for tøj eller online communities for unge??
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2006 - 20:02 #3
Del 2 kommer til at handle om hvordan man vælger emnet og hvoddan man kan lave et estimat over hvor meget man kommer til at tjen (det er i hvert tilfælde dt jeg har forberet)
Jeg kikker dog også på yderligere optimering, hvordan man optimerer.

Jeg laver meget af min reserch på http://www.webmasterworld.com hvor e har rigtig meget om adsense og google
Avatar billede zaittam Nybegynder
05. august 2006 - 20:59 #4
Hvor lange udsigter er der til din artikel #2? :)
Avatar billede madx Nybegynder
06. august 2006 - 08:39 #5
-> zaittam, jeg er meget sikker på at den sammenkædning af indhold og annoncer fra Google kan optimeres sådan som du ønsker. Men der er en del håndarbejde/opsætning omkring det.

Dine annoncer fra Google vil helt sikkert give mere afkast, når denne sammenkædning er på plads.

Det blev du ikke meget klogere af, håber at vende retur med lidt mere fyldestgørende svar nærmeste dage - eller måske buffer vil indvie dig i sin research....
Avatar billede zaittam Nybegynder
06. august 2006 - 09:28 #6
Kan man for eksempel vise en artikel om tøj til unge el. lign - evt med lille skrift - på de sider, hvor der står "DU er ikke logget ind" - som en start??

Jeg håber at blive klogere i denne tråd! :)
Avatar billede madx Nybegynder
07. august 2006 - 11:48 #7
Lige præcis på de sider hvor du fortæller "DU er ikke logget ind" har du ikke rigtig noget emne at styre efter, MEDMINDRE du f.eks. ved at du er nede i en katagori/emne. Altså at du teknisk har detekteret/styr på emnet.

Ligesåsnart du er nede i et emne/kategori har du mulighed for at justere adsense til, så den kun viser annoncer der er relvante for det emne.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at arbejde på den måde, da det giver langt de bedste resultater - fremfor som man ser det mange steder, får vist annoncer der ikke er det mindste relevante simpelthen fordi det er ren tilfældighed

guloggratis.dk kører f.eks. adsense på den måde, at der til en start ses meget generelle annoncer.... jeg har mine tvivl om de render specielt mange kroner hjem på det - det er helt imod det brugerne typisk efterspørger, nemlig at få relevant info
Avatar billede zaittam Nybegynder
07. august 2006 - 16:22 #8
Min side handler meget om ét emne, men der er absolut ingen penge at hente i det emne.

Derfor vil jeg gerne ændre mine adsense annoncer til at handle om noget andet end emnet på den oprindelige side. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
07. august 2006 - 17:57 #9
Zaittam, det kan ikke lade sig gøre i praksis. Du kan påvirke en anelse, men hvis en side handler om f.eks. "hunde" vil annoncerne omhandle "hunde". Det er derfor det hedder indholdsbestemt annoncering.
Avatar billede zaittam Nybegynder
07. august 2006 - 18:07 #10
Ja, så langt er jeg med, roscoe.

Men hvorfor hulen er min side så proppet med annoncer om internetforbindelser og CMS-systemer, når det er et community for unge?

Fordi google ikke kan finde ud af at min side handler om det :S

Jeg har sat et par forsøg igang med ændringer af titlerne rundt omkring - og ændringer af meta-tags.. specifikke for hver side, som de ikke var før. Men det har google jo ikke opfattet endnu...

META-tags'ne har ikke meget at sige, ved jeg, men det er da alligevel noget jeg bør kigge på, er det ikke?

Et af de store problemer er de sider, som man skal være logget ind for at se. Feks skal man være logget ind for at se vores tagwall - en side, der står for over 75% af vores sidevisninger. Det eneste, google her kan se, er en besked om, at de skal være logget ind. Skal jeg så skrve en kort tekst om hvad siden handler om i bunden af den side eller? Der er vidst også noget med, at hvis der er flere sider, der er identiske, vil det give en ringe placering på google?
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
07. august 2006 - 18:55 #11
De eneste, der kan give dig det helt rigtige svar er Google selv.

Tag denne test: http://www.google.com/services/troubleshooting/cookies_cache.html#sourceid=asos&subid=ww-ww-et-demos_guides&medium=link
Avatar billede madx Nybegynder
08. august 2006 - 08:59 #12
Jeg foreslår at du på dine login-sider skriver noget relateret tekst, der handler om det man læser mere om når man er logget ind.

Det er vanskeligt at hente penge ud af noget, der ikke er penge i. Det kan ligesom nok ikke rigtig lade sig gøre med mindre du snyder brugerne eller google - og det er ikke en god idé i længden.

Du skal måske starte et andet sted og finde ud af hvilke interesser dine brugere har ved siden af det du har på sitet. Udfra det kan du jo så bygge en række emnesider, som passende kan bære de annoncer der er penge i.

Men har du det hele inde bag et login, kommer du ikke udenom at hjælpe google med noget den kan bestemme indhold/tema udfra

Jeg synes du skal tage kontant til en adsense-konsulent og høre hvordan du håndtere login-problemet - det andet med at der ikke er penge i skidtet, det kan vi nok ikke hjælpe så meget med