Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 22:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forkert indsættelse af danske special tegn fra php

Har det problem at når jeg vil sætte æøå ind i min database, smider den dette ind i stedet "Ãlstykke" hvis jeg prøver at smide ølstykke ind.

Den eneste funktion jeg bruger fra php er addslashes til at lave noget ved den.

Bruger php5 og apache2, på en unstable debian
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2006 - 22:28 #1
Det er en konflikt mellem ISO-8859-1 (sandsynligvis) og UTF-8.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. juli 2006 - 22:29 #2
Din side kører UTF-8, men din database kører Latin1/ISO-8859-1. Derfor sker denne "fejl".

Sørg for din database er sat op med en UTF-8-collation, eller skift din side til Latin1/ISO-8859-1.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. juli 2006 - 22:29 #3
Der skulle stå UTF-8-collation og tegnsæt, naturligvis.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 22:33 #4
nu har jeg prøvet at smide begge encodings ind i mit gui libery, med denne sætning
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset="ISO-8859-1">

intet virkede.

Bare underligt man vælger at lave sådan et rod ud af det, fordi man rykker et nummer højere op i versionerne
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 22:34 #5
Kunne vidst godt lige bruge en edit knap her.

Min kommentar var til erik.. pidgeot prøver lige din også
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. juli 2006 - 22:34 #6
Der er et anførselstegn for meget: <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 22:38 #7
Pidgeot:
Desvære hjalp det heller ingen ting at skrive min code rigtigt
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. juli 2006 - 22:39 #8
Har du et link til siden? Det er nemlig muligt det bliver overridet af PHP-koden, så det er derfor det ikke hjælper.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 22:41 #9
jeps det er der da http://test.hackthedot.dk
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. juli 2006 - 22:47 #10
Den kan jeg ikke oprette forbindelse til. Kører din server?
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 22:56 #11
så skulle den være der... Skulle have smidt de rigtige dns indstillinger op
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2006 - 22:59 #12
Din PHP-installation sender en

Content-Type: text/html; charset=UTF-8

i HTTP-headerne, og så er det ligemeget hvad du skrive som metatags. I stedet for allerøverst:

<?php header("Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1"); ?>

og prøv igen
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 23:03 #13
erik:
Det virkede, mange tak skal i begge have, men er det ikke muligt at smide den ind i sql serveren i stedet ? da jeg ellers skal til at rette en masse tegn?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2006 - 23:09 #14
Joh, et sted i din apache konfigurationsfil. Men hvad så hvis du en dag flytter til en server, hvor du ikke selv kan pille i konfigurationen?

Og selv om det lyder som et tilbageskridt, så må det betragtes som et fremskridt at diverse programmer bliver mere tegnsæt-bevidste, og blot uheldigt for os iso-8859-1 freaks at man andre steder i verden bruger utf-8 som default... :)
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 23:10 #15
erik:
må jeg give dig ret i, måske jo enlig nok en god idé ikke at gøre det, plus så virker htmlentitis enlig som en genial function.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2006 - 23:14 #16
Jeg kan sige hvad der er bedst at gøre i din situation, der er også andre muligheder - men nu ved du lidt om hvorfor. Og ingen point til mig, tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2006 - 23:14 #17
Rettelse: Jeg kan **ikke** sige hvad der er bedst at gøre i din situation, ...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. juli 2006 - 23:15 #18
Smider et svar hvis du mener pointene bør gå til mig - op til dig, dog.
Avatar billede thorjakobsen Nybegynder
31. juli 2006 - 23:20 #19
erik: nej self. ikke, tror jeg vil tage det op med de udviklere der sidder på mit arbejde imorgen