Avatar billede player1 Nybegynder
23. juli 2006 - 01:40 Der er 19 kommentarer

Min skærm bliver blå!

Dette er sket to gange før (en aften for et stykke tid siden). Nu er det pludselig sket igen.

Min skærm bliver helt blå, med en masse tekst.

Bl.a kan jeg læse denne kode (mener på et tidspunkt at have læst at det er den i skal have):

STOP: 0x000000D1 (0xF848E1F4, 0x00000002, 0x00000000, 0xF848E1F4)

---

(PS. Har lige haft en tråd om varme. Men tror ikke dette har noget med varme at gøre. Har tændt pc'en for kun ½ time siden. HD er kun 41 grader).
Avatar billede player1 Nybegynder
23. juli 2006 - 01:58 #1
Den anden tråd handlede oprindeligt om problemer med grafikken. Ved ikke om der måske alligevel kan være en sammenhæng. Derfor lige et link: http://www.eksperten.dk/spm/721454
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 07:12 #2
Måske kan du finde lidt hjælp på http://www.helgec.dk/bsod.html
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 07:14 #3
Men prøv at starte med at køre en "chkdsk /r /f"
Avatar billede player1 Nybegynder
23. juli 2006 - 13:54 #4
Tja..., der er jo så utallig mange mulige årsager, at det er umuligt at regne ud hvilken af dem der forårsager det.
Jeg fik ikke læst/set fejlen i tekst, kun fejlkoden.

Citat:"...Hvis du ikke får førnævnte fejlmelding under opstart i ”Fejlsikret tilstand” kan du nu med rimelig sikkerhed konkludere at fejlen så må ligge i drivere eller software."
Det vil ikke fortælle mig noget. Det er flere uger siden det skete de første gange, så uden drivere kan det lige så godt fungere tilfældigt ...

---

Jeg kan ikke køre de der chkdsk kommandoer. I hvert fald ikke dem hvor det kræver at cd'en ligger i imeens. Den beder nemlig om min Pro cd, selv om jeg har Home. Og de to 'mulige' løsninger på det problem fungere heller ikke.

---
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 14:24 #5
"Jeg kan ikke køre de der chkdsk kommandoer. I hvert fald ikke dem hvor det kræver at cd'en ligger i imeens. Den beder nemlig om min Pro cd, selv om jeg har Home"
Det lyder forkert, hvis du booter på din XP-skive og vælger REPARER FRA GENOPRETTELSESKONSOL så bør du kunne køre en chkdsk /r /p
Avatar billede player1 Nybegynder
23. juli 2006 - 14:39 #6
Ups, ja - kom til at rode tingene sammen (tænkte på sfc /scannow).

Jeg er netop blevet færdig med at køre kommandoen. Der kom ingen meldinger om at der blev fundet nogen fejl.
Avatar billede player1 Nybegynder
23. juli 2006 - 14:40 #7
Kørte "chkdsk /r /f"
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 18:03 #8
"Kørte "chkdsk /r /f"" Og ??
Avatar billede player1 Nybegynder
24. juli 2006 - 13:00 #9
Og hvad?
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juli 2006 - 13:09 #10
Hvis du har bootet på din XP CD, så skal du anvende chkdsk /r /p som helgec skriver.

Hvis du gør det inde i XP via start > Kør > skriv cmd og tryk enter så er det chkdsk /r /f du skal bruge.
Den sidste kan du også køre fra: åben denne computer, og højreklik på den disk du vil checke og vælg egenskaber, klik på funktioner, klik på undersøg nu, og sæt flueben begge steder og tryk på Start. Den vil givetvis fortælle dig, at den først vil gøre det ved næste start, så du genstarter maskinen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juli 2006 - 13:17 #11
Her er guiden til chkdsk, når du har booted på XP CD'en og anvender genoprettelses konsollen:
CHKDSK
chkdsk drev /p /r
Kommandoen chkdsk kontrollerer det angivne drev og reparerer eller genopretter det om nødvendigt. Med kommandoen markeres desuden beskadigede sektorer, og læsbare oplysninger genoprettes.

Du kan bruge følgende parametre:
/p : Udfører en grundig kontrol af drevet. Hvis der findes fejl, bliver de rettet.
/r : Finder beskadigede sektorer, og læsbare oplysninger genoprettes.

Bemærk! Hvis du angiver parameteren /r, forudsættes parameteren /p. Når du angiver kommandoen chkdsk uden argumenter, kontrolleres det aktuelle drev uden virksomme parametre.

Når du udfører kommandoen chkdsk, kræver det brug af filen Autochk.exe. CHKDSK søger automatisk efter denne fil i startmappen. Det er typisk mappen Cmdcons, hvis kommandokonsollen er forudinstalleret. Hvis Autochk.exe ikke kan findes i startmappen, prøver CHKDSK at finde cd-rom'en med Windows-installationsprogrammet. Hvis CHKDSK ikke kan finde installationsprogrammet, bliver brugeren bedt om at angive, hvor filen Autochk.exe er placeret.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juli 2006 - 13:21 #12
Her er guiden til chkdsk, når du anvender den mens XP er oppe at køre:

Undersøger en disk og viser en rapport over tilstanden.

CHKDSK [diskenhed[[sti]filnavn]]] [/F] [/V] [/R] [/X] [/I] [/C] [/L[:str]]

  enhed          Angiver drevbogstavet (efterfulgt af et kolon),
                  tilslutningspunkt eller diskenhedsnavn.
  filnavn        kun FAT/FAT32: Angiver filerne, der skal kontrolleres
                  for fragmentering.
  /F              Retter fejl på disken.
  /V              På FAT/FAT32: Viser den fulde sti og navnet på samtlige
                  filer på disken.
                  På NTFS: Viser eventuelt oprydningsmeddelelser.
  /R              Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
                  (implicit /F).
  /L:str          kun NTFS: Ændrer logfilens størrelse til det angivne antal
                  kilobyte. Hvis str ikke er angivet, vises den aktuelle
                  størrelse.
  /X              Tvinger diskenheden til at koble sig fra først, hvis det er
                  nødvendigt.
                  Alle åbne handles til diskenheden bliver ugyldige
                  (implicit /F).
  /I              kun NTFS: Udfører en mindre omfattende kontrol af poster i
                  indeks.
  /C              kun NTFS: Springer kontrol af cykluser i mappestrukturen
                  over.

Parameteren /I eller /C reducerer tidsforbruget til at køre Chkdsk ved
at springe visse kontroller af diskenheden over.
Avatar billede player1 Nybegynder
25. juli 2006 - 02:47 #13
Nu er jeg forvirret.
Skal jeg køre chkdsk /r /f ELLER chkdsk /r /p?

Jeg har for længst kørt "chkdsk /r /f" via 'Start' > 'Kør' (uden brug af cd). Som skrevet, så fandt den ingen fejl. Eller jeg fik i hvert fald ikke noget at vide om at den skulle have fundet noget.

Var det ikke rigtigt?
Skal jeg gøre andet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. juli 2006 - 00:44 #14
Når du kører fra Start > Kør, så er chkdsk /r /f i orden.

Har du XP SP2 på maskinen ?

Angiver den en driver i STOP beskeden, som laver fejlen ?
Avatar billede player1 Nybegynder
26. juli 2006 - 01:05 #15
1. Ok.

2. Ja!

3. Det ved jeg ikke.
Jeg fik ikke set/skrevet andet af en nævnte fejlkode. Troede kun det var det i skulle bruge.
Og det er - endnu ikke - sket igen (men det gør det nok før eller siden, da det ikke var første gang - se spørgsmål øverst).
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. juli 2006 - 00:16 #16
Så kan du under start af maskinen trykke F8, og så vælge at deaktiverer automatisk genstart ved systemfejl, for så vil den bive stående ved den blå skærm.
Jeg mener også vi bør vente indtil den laver fejlen igen, og angiver den en driver i forbindelse med STOP fejlen, så skriv det herind, så skal jeg nok holde øje med denne tråd.
Avatar billede player1 Nybegynder
19. august 2006 - 19:22 #17
Jeg har installeret en ny Windows.

Du skal have pointene alligevel - læg et svar!
Avatar billede player1 Nybegynder
19. august 2006 - 19:24 #18
Skulle ikke undre mig om problemet dukker op igen alligevel. Syntes jeg kan huske at det er sket i forbindelse med to forskellige Windows. Men så opretter jeg en ny tråd.

---

(Vil i øvrigt lukke denne konto og oprette en ny. Kan ikke lide mit brugernavn)
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. august 2006 - 19:09 #19
Jeg springer over.