Avatar billede ymez Nybegynder
22. juli 2006 - 17:09 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

SEO: Hvad er den bedste url?

Gør det noget forskel rent SEO mæssigt, om ens url hedder:
www.minside.dk/product.asp?id=517&name=billig_sofa
i forhold til:
www.minside.dk/billig_sofa.asp

-Og det jo "billig sofa", som her ønskes at SEOes.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juli 2006 - 17:55 #1
absolut den sidste, selvom defleste søgemaskiner i dag forstår den første også. Den sidste vil dog give det bedste resultat
Avatar billede madx Nybegynder
22. juli 2006 - 21:24 #2
Statiske sider, med absolutte URL'er er at foretrække. Selvom søgemaskinerne bliver klogere skal du betragte dem og deres crawlere som "dumme". Det betyder at gør du det let for dem, så får du også mere hjælp, hurtigere.

Derudover betyder det meget for brugerne, at de kan gennemskue hvad de klikker på. En dynamisk URL kan være hvad-som-helst. En absolut URL med en sigende URL giver et bud på hvad brugeren får. Derfor er det den sidste du skal gå efter.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
22. juli 2006 - 21:30 #3
www.minside.dk/produkt/billig%20sofa/

ville nu heller ikke være af sporet ;) hvis du kan få fat i et url_rewrite compontent (ser du bruger asp)

Men ellers er den sidste også bedst, google er ikke altid glad for a indexerer ?query=string&values
Avatar billede ymez Nybegynder
23. juli 2006 - 09:17 #4
Tak for jeres svar.
Nu ved jeg, at den sidste er den bedste!

Du skriver at de fleste søgemaskiner i dag også forstå den første, er google en af de søgemaskiner?
Avatar billede madx Nybegynder
23. juli 2006 - 14:24 #5
Ja, Google er en af de mere kloge søgemaskiner, der med tiden er blevet stærk til at læse dynamiske links med flere parametre.

Det er dog således, at jo flere parametre der hægtes på jo større er chancen for at søgemaskinen ikke læser den korrekt og siden ikke bliver indekseret.

Har set nogle tal på et tidspunkt, det var noget med at for hver parameter falder indekseringssikkerheden med ca. 25-35 %, dvs. én paramter = 100 %, 4 parametre = 0 %.

De bliver dog stadigt bedre.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2006 - 19:46 #6
Statisk url fordi:
- Dine brugere kan let finde sider når de bruger adresselinien.
- Fordi dine sider ranker bedre (hvis den statiske url har relevante nøgleord).
- Fordi du får flere sider indekseret (hurtigere).