Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 07:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Grafikken er langsom

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at placere spørgsmålet. Men gjort er gjort.

Grafikken på min skærm er begyndt at være langsom. Dvs. "længe" om at komme og forsvinde.
*F.eks.* når jeg åbner eller lukker et browser vindue sker det ofte, at noget af grafikken er forsinket (der er ind imellem også lidt når jeg åbner mapper).
Håber i forstår hvad jeg mener.

Jeg har scannet grundigt forspyware med bl.a. Spysweeper og ewido, så det kan ikke være det.

Det er meget generende. Hvad kan det skyldes og hvad kan jeg evt. gøre/forsøge?

På forhånd tak.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. juli 2006 - 07:38 #1
det kan være et varme problem..?
Har du renset din pc for støv fornyligt.?
Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 07:48 #2
Næh.., det har jeg aldrig gjort. Computeren er ca 2½ år gammel, skal jeg så det?

PS. Forleden dag da jeg ville lukke den kom skærmen dertil hvor der står "Lukker Windows ...". Så skete der ikke mere. Måtte slukke på kabinettet. Kan det også være pga. varme? Tror du skidtet er ved at brænde sammen?
Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 07:49 #3
Og kan det være andet end støv? Jeg mener, kan det skyldes varmen i vejret - at blæseren ikke køler tilstrækkeligt?
Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 08:02 #4
Nød til at smutte. Er tilbage i eftermiddag. :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juli 2006 - 10:09 #5
Onboard grafikkort?
Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 16:52 #6
Onboard? Er ikke så meget inde i computer.
Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 17:34 #7
Kan se det hedder Nvidia GeForce FX 5200.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. juli 2006 - 18:12 #8
hvis det har passivt køling, er det sikkert ved at bliver lidt træt.
Det er heller ikke det bedste kort, så mit råd er.. prøv et nyt.
Avatar billede player1 Nybegynder
20. juli 2006 - 18:20 #9
Hmmm..., det var ikke længe det var til noget så. Kun lige godt 2 år!

Men jer er ikke blevet klogere. Jeg ved ikke hvad passiv køling er. Jeg aner ikke hvad jeg skal købe, hvis jeg skal have et nyt. Jeg aner ikke hvordan man sætter det i. Jeg ved ikke hvordam jeg rengør pc'en indvendig. Og jeg ved i virkeligheden heller ikke om det er varme, et dårligt grafikkort eller noget helt tredje, der er årsag til grafikproblemerne.

Så det er alt i alt ret uoverskueligt ...!
Avatar billede daquar Nybegynder
22. juli 2006 - 13:05 #10
Hvis du går ind i din bios under opstart kan du sandsynligvis se et punkt der hedder noget med "health" eller lignende. Derinde kan du se temperaturen på din processor. Prøv evt. at kigge derind når din computer har været tændt i lidt tid.

Der er nemlig MANGE computere der har det meget hårdt her i sommervarmen og hvis du f.eks. har en Pentium 4 cpu reagerer den ved at sætte hastigheden ned.

din FX5200 burde absolut ikke give den slags problemer ad sig selv, men det kan være at det gør varmen lidt mere ulidelig for din cpu, og løsningen er BESTEMT ikke at købe et nyt kort, for de nyere kort producerer meget mere varme.

Hvis du finder ud af at temperaturen kan du prøve at køle computeren ved f.eks. at tage en af sidepladerne af, og hvis det ikke hjælper kan du i de varme dage sætte en almindelig ventilator til at blæse ind i computeren. Herefter er det bare at håbe på at temperaturen falder igen.
Avatar billede player1 Nybegynder
22. juli 2006 - 15:50 #11
Ok, tak.

Mht. at gøre computeren ren indvendig. Hvis jeg er forsigtig, ikke piller ved andet end det der er meningen (og selvfølgelig tager strømmen fra!), kan noget så gå galt i den forbindelse? Har det ikke godt med at 'skille ad'.

Det store spørgsmål er om jeg i det hele tage vil være i stand til ar regne ud hvad der er hvad. Men jeg skal vel bare fjerne ALT støv?
Avatar billede daquar Nybegynder
22. juli 2006 - 16:03 #12
Det letteste er faktisk at blæse støvet ud af computeren, og så være sikker på at man får blæst alle ventilatorer godt igennem (husk iøvrigt at holde på dem så de ikke snurrer for hurtigt rundt, for så kan de gå i stykker)
Avatar billede player1 Nybegynder
23. juli 2006 - 01:27 #13
Okay.
Tak for hjælpen.