Avatar billede black-vise Nybegynder
14. juli 2006 - 21:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål ang. Windows på ny mac.

Hejsa jeg overvejer at købe den nye mac med 2.0 gHz intel core Duo processor, og så ville jeg høre om der var nogle af jer derude, der havde prøvet at installere windows på sådan en maskine?
Og i så fald hvordan det fungere med hensyn til driver og i det hele taget stabilisitten og hastigheden??

Håber i kan hjælpe mig for elsker designet men hader styresystemmet :D '

Mvh. Black-Vise
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2006 - 23:20 #1
Jeg bruger ikke slev MAC, men jeg kan henvise dig til en elektronisk bog om emnet !

http://www.takecontrolbooks.com/windows-on-mac.html?@134.wdX3biPdmch@
Avatar billede black-vise Nybegynder
14. juli 2006 - 23:54 #2
okay takker, nogle der har sådan en intel mac og har prøvet deT???????????????????
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2006 - 09:14 #3
Nej - men søg på google på "macbook+XP" - se hvilke "sjove" problemer folk har, og bedøm så om designet er det værd.
Avatar billede ajenbo Nybegynder
19. juli 2006 - 16:59 #4
Ja, eller om man over hodedt kan lides ders design...
Det er også muligt at instalere MAC OS X 10.4.x på en almindelig pc, jeg høre dog at ikke alle bundkort er understytted og at det der for kan køre meget langsomt hvis ikke du har et understytted bundkort.
Avatar billede jvnega Nybegynder
23. juli 2006 - 15:48 #5
Hvis du satte dig lidt ind i styresystemet er jeg bestemt overbevist om du ikke vil hade det, det er faktisk en del mere intuitivt og brugervenligt end Windows.. ;)

Anyway, der findes forskellige måder at køre XP på, på en Intel Mac, den første er BootCamp, som går ud på du installerer Windows XP native, altså så du har to styresystemer, hvor du vælger ved startop, brænding af drivere osv. samt formateringen af harddisken til FAT32 eller NTFS sker igennem BootCamps udemærkede guide. Det kører meget fint! Dog kan man ikke bruge BT eller iSight endnu!
Men altså, med BootCamp opfører Mac'en sig som enhver anden PC.

En anden metode, for dem der ikke vil rode med at dele harddisken op, er Parallels, som er et Visualiserings program, det kører som en virtuel maskine, altså med Windows i et vindue (fuld skærm er selvfølgelig også muligt!), dog emulerer den ikke en maskine, men udnytter maskinens resourcer direkte, og er derfor meget hurtig, faktisk så hurtigt som hvis det kørte ligesom BootCamp. Dette er især anvendeligt for dem der forstår OSX og er vilde med det, men har brug for eks. at kode i .NET .
Det eneste minus er dog der ikke er 3D understøttelse i Parallels endnu, du kan derfor ikke spille under det.

Med hensyn til stabilitet kører det jo kun så stabilt som Windows tillader, og det er jo temmeligt forskelligt fra minut til minut hvordan det har lyst til at opføre sig ;)
Men hastigheden skal du slet ikke bekymre dig om! Der er jo også en grund til Microsoft bruger MacBook Pro's til at demonstere Vista ;)
Avatar billede ajenbo Nybegynder
23. juli 2006 - 17:48 #6
Mac køre nu heller ikke mere stabilt ind det MAC tillader, jeg har ofte set Kernal panic (mac svar på blåskærm) på helt ny MAC's bare ved at indsætte en usb key.

En 3. muligh hed er at køre WINE til MAC så kan du køre programmer til windows direkte i MAC OS, det er dog en del begrænsninger.
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 13:45 #7
Jamen jeg siger mange tak, for de dejlige svar fra jer ale. Sorry jeg svarede så sent men var på ferie

Henrik ligger du ikke også lige et svar.?