Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
13. juli 2006 - 23:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Delt surround (2 computere til samme højttalere)

Jeg er ved at undersøge hvad jeg mangler for at kunne opsætte et HTPC (Home theater PC - Hjemme biograf PC).
Dette vil jeg gøre ved at udvide min nuværende server med forskelligt ekstra udstyr.

Imidlertid er jeg løbet ind i et problem.
Jeg har pt. et 5.1 surround sæt højttalere sat til min stationære workstation.
Dette højttalersæt vil jeg gerne bruge både til almindelig (surround) lyd fra min workstation og på min server (HTPC).

Derfor:
Hvordan kan jeg sætte 2 computere til samme surroundsæt?

Egne forslag:
Højttalerne tilsluttes serveren, og workstationen forbindes via Audio-out (workstation) til Audio-in (server).
- Problem: Ved ikke om der så opnås surround fra workstation.
Deling af stikkene til højttalerne.
- Problem: Ved ikke hvordan.
Avatar billede redhack Nybegynder
14. juli 2006 - 10:11 #1
Jeg mener jeg har set at du har oprettet det spørgsmål tidligere..

Du får ikke surround lyd ved at forbinde audio-in og audio-out da det kun er et analogt stereo signal..

Jeg vil ikke anbefale dig at lade to forskellige signaler komme ind i dit højtallersæt ved "deling af stikkene".

Problemet er at du har surround lyd. Hvis du blot havde et stereo signal så ville denne lille dims kunne hjælpe dig: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=152609

Jeg tror du er nød til manuelt at skifte stikkene..
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
14. juli 2006 - 10:26 #2
Det er korrekt jeg for et par dage siden oprettede samme spørgsmål, i en anden kategori, men pga. ingen svar tænkte jeg at der ikke skete noget ved at prøve igen, i en anden kategori (det gav også respons denne gang :))

Jeg vil nødig ligge og rode omme bag på computerne, bare fordi jeg vil se TV, eller fordi jeg skal spille et spil, derfor er det ikke optimalt for mig at skulle skifte stikkene hver gang.

Det drejer sig om 3 stik der går til subwooferen, så derfor, som du også skriver, kan den der "switch" nok ikke klare det.

Årsagen til at jeg mener surround bør finde sted fra begge, er da jeg planlægger at skulle afspille DVDer på HTPC, og spille spil e.l. skal foregå på workstation.

Jeg kan vel næppe være den eneste i verden der ønsker god lyd fra mere end én computer, og som ikke vil have 2 x 5.1 surround sæt sat op?

Siger mange tak for hjælp indtil videre, men lader lige spørgsmålet være åbent lidt endnu, så flere får chancen for at dele deres viden.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
14. juli 2006 - 18:53 #3
Jeg har snakket med en ven der i sin fritid arbejder lidt med lyd.
Han siger at en deling med et y-kabel inden det kommer ind i subwooferen ikke vil give nogle problemer, kun måske en hørbar forvrængelse, hvis der afspilles længere lyde samtidig.
Såvidt jeg har forstået er det sådanne et kabel her:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101142
og så videre forbindelse med dem jeg har nu + 3 stk af disse:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=199509

Er du (eller andre) (u)enig omkring det?
Avatar billede gree Nybegynder
18. juli 2006 - 01:11 #4
Jeg vil nok sige "Held og Lykke"
Jack til Jack er helt OK. Og det er de splittere også.
Men at sende et udgangs-signal retur til en anden forstærker, det er jeg ikke med på.

Hvis du sender et mono signal til sub'ben i højre side fra forstærker 1 og mono signal i venstre side fra forstærker 2, var det delefilteret som skulle tage det.

Men at sende front fra forstærker 1 tilbage til udgangs forstætker 2, den holder ikke.

Jeg vil da gerne høre hvor meget du evt. har brændt af og om hvad der virker.
Avatar billede gree Nybegynder
06. marts 2008 - 01:04 #5
??
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
06. marts 2008 - 07:18 #6
Jeg har desværre aldrig fået det afprøvet, og har ikke længere brug for det. Men det ligger jo godt her indtil jeg en dag får brug for det igen.
Jeg venter en dag eller to med at lukke, så kan en af jer, eller begge, smide et svar og få point, hvis I har lyst?