Avatar billede jss Nybegynder
19. juni 2006 - 21:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan pinge trådløs netværk, men ikke internettet

Hejsa
Jeg er lidt på "udebane" når det kommer til trådløs opkobling, så derfor håber jeg på hjælp herfra.

Jeg er flyttet til en lille by langt ude på landet, hvor en gruppe borgere har etableret en WiFi-løsning, der fungerer upåklageligt for de andre, men ikke mig :-(

Nu sidder jeg og roder med at få forbindelse til internettet. Jeg kan sagtens pinge gateway og DNS-server, men får timeout ved forsøg på at pinge ud, feks. www.dr.dk. Jeg har haft fat i den netværksansavrlige herude, men nu er der ikke flere forslag til hvad jeg skal gøre/prøve fra den kilde.

Please help - jeg kan ikke leve med en 56k-forbindelse ret meget længere ..............

Lidt info:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks..........:
Beskrivelse................................: 108 Mbps High Speed Wireless Network Adaptor
Fysisk adresse.............................: 00-11-6B-60-60-35
DHCP aktiveret.............................: Nej
IP-adresse.................................: 10.33.201.123
Undernetmaske..............................: 255.255.255.0
IP-adresse.................................: fe80:211:6bff:fe60:6835%4
Standardgateway............................: 10.33.201.254
DNS-servere................................: 212.54.64.170
                                            fec0:0:0:ffff::1%1
                                            fec0:0:0:ffff::2%1
                                            fec0:0:0:ffff::3%1
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. juni 2006 - 22:01 #1
Ud over at du ikke kan pinge dr.dk (som slet ikke kan pinges), hvad er der så galt?

google.dk giver svar på ping
Avatar billede jss Nybegynder
19. juni 2006 - 22:15 #2
Ved ping mod google.dk, får jeg flg. besked tilbage i Commandpromten.
"Ping-anmodning kunne ikke finde værten google.dk. Kontroller navnet, og prøv igen."

Status:
Jeg kan altid pinge den første DNS-server og af og til de 2 øvrige DNS-servere.
Jeg kan pinge Standardgateway.
Jeg kan ikke pinge google.dk.

Jeg har prøvet at slå Firewall fra, ja hele Panda Internet Security 2006 har jeg deaktiveret i mine forsøg på at pinge feks. google.dk, men ak - det vil ikke alligevel.

Er der ngte jeg mangler at konfigurere? Umiddelbart ser det lidt underligt ud med 2 gange IP-adresse i min ipconfig/all (se ovenfor) samt de her fec0.... osv under DNS.serverne
Avatar billede jss Nybegynder
19. juni 2006 - 22:16 #3
undernetmasken har jeg selv "fundet på" - jeg har ingen oplysninger fået af netværksansvarlig omkring dette
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. juni 2006 - 22:26 #4
prøv med googles ip: 216.239.57.104

har du også selv "fundet på" dns adresserne? hvis du ikke har tele2 som udbyder, er det ikke sikkert du får lov at bruge dem

de underlige adresse skyldes du har installeret IPv6
Avatar billede leif Seniormester
19. juni 2006 - 22:27 #5
Hvor har du 212.54.64.170 og 171 fra ? De et extremt ustabile hvis ikke de er lukket.
Avatar billede jss Nybegynder
20. juni 2006 - 09:22 #6
Hejsa
Tak for jeres bidrag: Her er mine svar til jer:

ksoren:
prøver googles ip i aften, når jeg er kommet hjem fra arbejde

Jeg har fået oplyst DNS-adresserne af den netværksansvarlige. Så vidt jeg ved, ligger der en TDC ADSL-forbindelse "under" det trådløse netværk.
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 09:43 #7
Hvis di selv har opfundet undernetmasken, kan det måske også være et problemå. Men får I ikke tildelt det via DHCP ?
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 09:44 #8
di = du
Avatar billede jss Nybegynder
20. juni 2006 - 09:51 #9
Netværksansvarlig bad mig om at vælge en IP-adresse 10.33.201.x, hvor x er mellem 2 og 250. Jeg valgte så 10.33.201.123 - altså fast IP (og dermed ikke DHCP). Men så har jeg selv indtastet undernetmasken 255.255.255.0, hvilket måske ikke er nødvendigt - skal jeg prøve at lade den være blank? Da jeg ikke til tildeles IP via DHCP, så kan jeg vel ikke tildeles undernetmaske vi DHCP - er det korrekt?
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 09:55 #10
Korrekt, men hvis du selv vælger en adresse er der da chance for at en anden også den adresse i perioder.
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 09:56 #11
Du kan ikke have en blank Undernetmaske
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. juni 2006 - 10:00 #12
Netmasken ser umiddelbart fin ud, med den ip du har og den ip routeren har.

For at finde internetudbyderen kan du prøve at slå den offentlige ip op på www.myip.dk. Hvis der ikke er reverse dns på adressen, kan du få yderligere info om adressen hos ripe.net

Jeg har TDC webspeed og kan ikke benytte de dns servere du har sat op
Avatar billede jss Nybegynder
20. juni 2006 - 10:04 #13
I aften prøver jeg at ændre IP-adresse til noget andet - så er den fejlkilde da ryddet af vejen. Jeg prøver også at lade det køre via DHCP, bare lige for at tjekke hvad der sker.
Og så prøver jeg lige at få fat på ham den netværksansvarlige endnu en gang :-)
Tak for al din hjælp hertil :-))
Avatar billede jss Nybegynder
20. juni 2006 - 10:13 #14
ksoren: Interessant link - tilsyneladende ser det ud til at IP tilhører tele2. Den melder i hvert fald: ns.tele2.dk
Avatar billede leif Seniormester
20. juni 2006 - 10:21 #15
Ja, IPadresserne 212.54.64.170-171 er gamle WorldOnline DNS servere, nu Tele2.

jss ->Nu ved jeg ikke hvor mange I er, men i teorien vil du altid kunne ramme en IP en anden har.
Avatar billede jss Nybegynder
20. juni 2006 - 10:31 #16
jeg vil gætte på ca. 40 brugere på netværket, så der er jo altid risiko for at ramme en "optaget" IP. Derfor vil jeg prøve med nogle forskellige samt prøve DHCP
Jeg vender tilbage med resultaterne i aften
Avatar billede jss Nybegynder
30. juni 2006 - 12:47 #17
Så gik der lige en uge - skræmmende :-)
Nå, men det går ikke så godt, har prøvet at sætte netkort i en anden PC, men resultatet er det samme: Kan pinge netværk, men ikke internet.
Jeg skal have fat i min netværksansvarlige, for at løse dette.

Tak for jeres forslag, læg et par svar, så får I lidt "af kagen"
Avatar billede jss Nybegynder
12. september 2006 - 13:38 #18
lukker og slukker