Avatar billede jpj3 Nybegynder
10. juni 2006 - 14:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bedste måde at lave MySQL db på.

Hej

Jeg har følgende som skal lægges i en MySQl db.

Lande
ex. Frankrig
ex. Australien.

Områder
ex. Fox Creek
ex. Penfolds.

Producenter
ex. Domaine Burle

Varer
ex Naturel Rasteau

Det skal selvfølgelig være muligt at putte flere ting i de forskellige kategorier.

Hvordan får man dem lettest til at virke sammen, kan man køre det hele i en tabel eller skal der flere til.
Avatar billede Six Nybegynder
10. juni 2006 - 15:54 #1
Jeg ville nok lave noget i stil med:

Lande:
L_ID|LAND

Område:
O_ID|L_ID|Område

Producenter:
P_ID|O_ID|Producent

Varer:
V_ID|P_ID|Varenavn

Så kan du forbinde dem i dine sql kald.
Avatar billede doozerii Nybegynder
11. juni 2006 - 17:30 #2
Tjah. Det kommer jo an på hvad du skal bruge det til.

Hvis det ikke kommer sig så nøje med datamængden, og du gerne vil holde det simpelt, så kan du bruge enums.

Dvs en tabel for hver vare med en enum til lande,områder,producenter og en varchar til varer..
Du kan også lave det med relationelle tabeller som ovenstående kommentar. Det er lidt en temperements sag og et spørgsmål om anvendelse.

Enums udmærker sig ved at de er nemme at arbejde med, hvis der ikke bliver redigeret i dem. (dvs. finder du en dag ud af at Frankrig skal staves FranCrig så er du lidt på røven med enums. ;-) Men ellers er de nemme og giver noget der minder lidt om en relationel database uden alle join queriesne.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
11. juni 2006 - 23:04 #3
Det skal bruges til varekatalog, og skal gerne kunne udvides med flere lande, områder...
Avatar billede jpj3 Nybegynder
11. august 2006 - 08:05 #4
Gir du et svar
Avatar billede jpj3 Nybegynder
04. juni 2007 - 21:45 #5
Lukket ingen respons