Avatar billede dark_one Nybegynder
30. maj 2006 - 12:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Boot fra USB pen

Hej, ved godt at emnet har været berørt før.
Men jeg sidder og skal have fundet ud af hvordan man laver en emulering af en cd på en USB stick.
Jeg kan godt få den til at boote som usb-floppy, men skal have den til at boote som USB-cd
Håber folk kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 12:35 #1
Du skal lige forklare den en gang til, hvad er det der skal boote? USB -CD ?? hvor har du dit image fra?
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 12:44 #2
En mulighed kunne være http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Avatar billede dark_one Nybegynder
30. maj 2006 - 13:54 #3
jeg har faktisk prøvet mkbt20 men det funker kun til floppy boot.
Jeg vil smide indholdet fra XP install cd'en over på en USB pen og installere derfra da jeg ikke har adgang til cdrom drev på de maskiner jeg skal installere.
Kunne også være andre cd images, men XP install skiven er et godt udgangspunkt
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 14:31 #4
Det burde du kunne gøre med en live Linux cd, hvis du da ikke er Linux bruger. Dovnload og brænd f.eks. INSERT (50 Mb)-
Avatar billede dark_one Nybegynder
30. maj 2006 - 14:36 #5
jooo eller en XP live cd. meeeeeeeeen det kommer dte jo ikk epå en USB pen af ;)
jeg har som sagt ikke adgang til cdrom på de maskiner der her er tale om, og ikke plads eller mulighed for et USB cd rom
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 14:50 #6
Er jeg dum ? forstår jeg ingen ting ? eller ?? Efterlyser du ikke en metode til at overføre din XP installations-cd til en USB pen og efterfølgende bruge denne USB pen til at installere XP på nogle computere uden cd-drev ??
Avatar billede dark_one Nybegynder
30. maj 2006 - 15:13 #7
jo, jeg har et image af en XP cd på min laptop, men hvordan får jeg USB pen'en til at opføre sig som en USB-CD ? filerne kan jeg jo sagtens overføre til den
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 22:00 #8
helgec ->

"Efterlyser du ikke en metode til at overføre din XP installations-cd til en USB pen og efterfølgende bruge denne USB pen til at installere XP på nogle computere uden cd-drev"

Lar dette seg gjøre med din metode ? (Det ser sånn ut ..)

Har forsøkt på alle mulige måter å få Windows XP til å kjøre direkte live fra en USB stick, men det har vist seg umulig (for meg.)

Kan man kanskje få opp PC i dos mode og så installere fra en USB basert XP installasjons image ?

Kan man ellers kjøre XP uten swap fil, det går vel ?

(Hvis man setter inn en IDE flash adapter, så skulle man tro at det gikk ann å installere Windows XP på et C: drive som i virkeligheten er på Flash minnet. I alle fall så har jeg kjørt og kjører stadig vekk Linux på denne måten. Problem: Flash minnet tåler bare et begrenset anntall lesinger/skrivinger, så hvis det skjer swapping og slike ting så varer det visst ikke lenge.)
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 22:02 #9
Med Linux så kjører jeg med låst filsystem på Flash minnet og så har jeg et USB minne i tillegg der det kan skje lesing og skriving. (altså en datapartisjon.) Vet ikke hvor lenge det vil vare.
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 22:02 #10
Detter er forrestern ikke Slax men Astlinux. Slax kan nok ellers også kjøres på samme måte ..
Avatar billede dark_one Nybegynder
08. juni 2006 - 08:38 #11
Det ser desværre ikke ud til at det kan lade sig gøre :(
der er for stor forskel på CDFS filsystemet og FAT som pennen kører, og man kan åbenbart ikke snyde sig udenom det .....
Beklager... men tak for de gode bud
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juni 2006 - 12:45 #12
Kjører da Linux ext3 på USB stic med Astlinux. Trodde at man i prinsipp kunne installere et hvilket som hest filsystem ?
Avatar billede dark_one Nybegynder
08. juni 2006 - 13:15 #13
man kan sagtens installe på en usb pen, men inte emulere cdrom, da filsystemet er anderledes bygget op :(