Avatar billede david-b Nybegynder
28. maj 2006 - 10:15 Der er 9 kommentarer

Kun lyd i den ene side?

Hey, har fået en mærkelig fejl. Min computer spiller kun lyd i en højtaler og hvis jeg sætter høretelefoner til, er det kun i den ene side.
Det kom igår da min far skulle låne et stik der forbinder min computer til et anlæg. Min com. var tændt og jeg skiftede så til høretelefoner som jeg satte til bag i min computer. Men der var kun lyd i den ene side af dem, troede bare de var gået i stykker måske, så skiftede til nogle andre, men det samme problem var der også der. Så fik jeg så stikket tilbage idag, og nu er der, som sagt, kun lyd i den ene højtaler. Så er næsten sikker på det er en fejl i computeren. Har prøvet at slette lyd-driveren. Så ved ikke helt hvad ellers det kunne være?

Håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede beepopper Nybegynder
29. maj 2006 - 16:48 #1
Tjek først at stikket sidder helt i. Hvis man sætter et stik næsten helt i er resultatet sædvanligvis at der kun er lyd i den ene side. Nogle stik kan virke som om de sidder i fordi de er stramme at trykke helt ind.
Hvis stikket sidder i er der flere muligheder. Ledningerne inden i computeren eller nogle komponenter på lydkortet (så er der ikke meget at gøre).
Eftersom det begyndte da I skiftede stik er det også en mulighed at hunstikket der sidder på lydkortet er i stykker. Der sidder typisk små fjeder-lignende stykker metal inden i der skal røre ved det stik du sætter i. Hvis de er brækket eller på anden måde ikke rører ved stikket kommer der ingen lyd.

Sandsynligheden for at det er et softwareproblem er lille. Med mindre selvfølgelig du er kommet til at panorere al lyden fra computeren over i den ene side i dit lyd-kontrolpanel.
Avatar billede david-b Nybegynder
29. maj 2006 - 17:35 #2
Well, jeg har fundet ud af, at hvis jeg hiver stikket en smule ud kommer lyden over i den anden højtalere, men forsvinde i venstre :/ Ret underligt.
Avatar billede beepopper Nybegynder
29. maj 2006 - 18:29 #3
Så ellers er der lyd i venstre og ikke i højre? Hvis der er det, og du her sikker på stikket er HELT i, må det næsten være fx en af de "fjedre" der sidder inden i stikket på lydkortet.
Avatar billede david-b Nybegynder
29. maj 2006 - 18:38 #4
Ja, de skifter, og det er stukket så meget i så muligt.. Vil det så sige at kortet er lige til at smide ud nu? :/
Avatar billede beepopper Nybegynder
29. maj 2006 - 19:03 #5
Det kunne tyde på det, men jeg skal ikke kunne sige det uden at have haft det i hånden...
Sidder lige og overvejer hvordan man kan teste software-settings på det for at sikre det ikke er der fejlen er..?
Det oplagte er selvfølgelig at teste kortet i en anden computer, men men... Tjek først at kortet sidder helt i soklen på bundkortet. Har du evt. et onboard kort du kan prøve for at se at det ikke er din afspiller den er gal med (du har selvfølgelig prøvet flere programmer, så det kan det ikke være).
Avatar billede david-b Nybegynder
29. maj 2006 - 21:13 #6
Well, har prøvet at trykke det ind. Godt nok med tændt com. uden lyd kørende da jeg prøvede. Men det sad slet ikke løst og problemet er der stadigvæk. Hvis det bare sad løst, burde det da virke hvis de blev rykket på plads?
Avatar billede beepopper Nybegynder
29. maj 2006 - 22:27 #7
Muligvis. Kan nu heller ikke forestille mig det skal være grunden. Så som sagt, med mindre du på en eller anden mærkelig måde er kommet til at panorere lyden på kortet til den ene side er det nok stikket på selve kortet der er i stykker. Det kan afprøves ved at sætte kortet i en anden maskine. Sidste bud.
Avatar billede david-b Nybegynder
30. maj 2006 - 15:52 #8
Nå, jeg fandt et andet kort frem og det køre nu. Takker for hjælpen.
Avatar billede david-b Nybegynder
30. maj 2006 - 15:53 #9
[ Ved ikke helt hvordan man giver de der point ud? ]