Avatar billede janegil Nybegynder
23. maj 2006 - 16:07 Der er 3 kommentarer

ODBC glemmer passordet

Jeg har en ODBC-kilde som bruker SQL server authentication.

Den husker brukernavnet jeg har tastet inn, men glemmer paaordet.

Jeg kan teste datakilden og få OK, men hvis jeg åpner Configure... igjen, så er passordet allerede glemt.

ODBC-kilden husket da uten problemer passordene sine før? Er det manglende rettigheter til å skrive i Registry, eller noe sånt?

Hva skal jeg gjøre for å få ODBC-kilden til å huske SQL-server passordet sitt?
Avatar billede bootstrap Nybegynder
23. maj 2006 - 21:59 #1
Har du brugt ODBC-datakildeadministrator? Jeg arbejder selv med Fil-DSN som er lettere at dele mellem flere brugere. Anvender du ODBC-datakildeadm. til at redigere en Fil-DSN (og sikkert også Bruger- og System-) vil et evt. gemt password ikke blive skrevet til filen (af sikkerhedshensyn, vil jeg tro).
Løsning: Brug fil-DSN og åbn den oprettede fil med en teksteditor, tilføj en linie med teksten
PWD=password
Du kan sikkert gøre noget lign. med Bruger/System-DSNs i registry, men vær opmærksom på, at ændrer du noget via interfacet så bliver passwordet ikke gemt med og du skal manuelt på den igen ;-)
Avatar billede janegil Nybegynder
24. maj 2006 - 12:05 #2
Hm, det ser ut til at passordet er OK når applikasjonen bruker kilden, det er bare når jeg tester den fra kontrollpanelet det er problemer.

Mitt egentlige problem er visst at jeg har to brukere, begge kan nå sin egen ODBC-kilde når de kjører applikasjonen. Men når jeg logger inn som én bruker, og og bruker Run As den andre brukeren for å starte applikasjonen, melder applikasjonen at den ikke kan få forbindelse med databasen. Lyder som en applikasjonsfeil, men kan kanskje ordnes med at de to brukerne får rettigheter til hverandres ODBC-kilder i registry?
Avatar billede bootstrap Nybegynder
26. maj 2006 - 12:09 #3
Lyder som om du kan have fordel af at bruge netop en Fil-DSN. Har begge brugere adgang til et fælles drev på netværket? Er det en vb eller vba applikation?