Avatar billede horus Nybegynder
18. maj 2006 - 22:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Linksys Router som firewall - hvilken firmware

Jeg er ved at sætte en webserver op og i den anledning vil jeg gerne sikre mit netværk bedst muligt med en firewall. Jeg har en linksys wrt54g router og har læst at den kan benyttes som firewall og at andre firmwares end linksys' originale.

Er der nogle der har erfaringer med at bruge denne router som firewall - og i fald med hvilken firmware og hvilke muligher giver det.... ?

Takker
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. maj 2006 - 22:37 #1
Jeg har en linksys router der er forberedt som firewall og derfor virker fremragende. wrt54g er jo en wireless router, hvorfor det ikke rigtig giver mening at bruge den som firewall og derfor er det heller ikke min opfattelse at derer gjort ret meget ud af firewall funktionaliteten i denne router.

Hvis du vil have firewall funktioanlitet så skal du IMHO ud i en kabelrouter f.eks. en AG241 (jeg her en AG041, men den laves vist ikke mere)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. maj 2006 - 01:02 #2
Har ingen erfaring med denne spesielle firewall/router, men helt generelt:

Hvorvidt en firewall/router er utstyrt med en bridge og et wireless accesspunkt bak firewall/router funksjonen, det har vel ingen ting å si for for hvor godt eller hvor dårlig den første delen av enheten fungerer.

Hvor hvidt man kjøper en firewall/router og et trådløst accesspunkt bygget inn i den samme boks eller som to forskjellige adskilte bokser, det behøver vel nødvendigvis ikke ha noe særlig å si for hvor godt det fungerer.

Vil tro at det finnes firewall/routere som fungerer ganske utmerket, også selv om de har fått et tillegg av en wireless bridge accesspunkt.

En annen problemstilling det er jo at de trådløse krypteringen som brukes av mange, WEP er forholdsvis svak og lett og hacke slik at man bør bruke alternaive måter å kryptere det trådløse signalet på, men det blir sånn sett en annen problemstilling.