Avatar billede the_nest Nybegynder
17. maj 2006 - 20:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk, Router dække evne?

Naboen og jeg vil gerne have trådløst net mellem os så vi kan dele inet, der er ca 50 meter over til hans hus.

Så er det jeg gerne vil have et godt råd til udstyr, da jeg har en server på skal den have en god nat med port range, firewall, eventuelt printerserver og forældre kontrol. Der er en funktion mere jeg kunde tænke mig man kan ikke huske navnet, jeg skal kunne sikkere min ip-telefon og server en vis bånbrede.

Er der nogen der kan komme med en ide om hvilken router jeg skal skaffe mig og om det er nødvendig med en ekstra antenne uddendørs?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. maj 2006 - 20:50 #1
QoS
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. maj 2006 - 20:54 #2
http://www.trendnet.dk/home/index.asp
de har alt hvad du skal til rimelige priser
hvis du ringer til dem vil de sige dig, hvad du skal bruge
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. maj 2006 - 20:54 #3
Det er meget svært at sige noget endeligt om. Trådløst udstyr er meget miljø afhængigt når vi taler om rækkeviden og dækning, norle steder dækker det meget langt udendørs og andre steder er rækkeviden begrændset til inden for det rum hvor udstyret står. Faktisk kan man kun prøve sig frem.

Helt generelt vil udstyr gennemsnitligt dække 30 meter indendørs og optil 100 meter udendørs. Disse rækkevider kan kraftigt forbedres med retningsbestemte antenner, især hvis du kan opnå line-of-site mellem antennerne.

Begrændsende faktore kan være metal der skærmer eller reflekterer samt elektronisk udstyr der støjer. En microbølgeovn kan totalt ødelægge et signal så rækkeviden er nul, Alukraft dampspær i væggene som isolering kan også totalt stoppe et signal så du ikke når igennem væggen.

Mit råd er at købe udstyr fra en velkendt producent, f.eks. linksys, og så prøve dig frem
17. maj 2006 - 21:13 #4
Skal den række til naboen's stationære PC ?
Hvis ja så prøv med en USB baseret WLAN modtager + 3-5 meter USB kabel. På en pind "ud af vinduet" ell. lign. i din retning. Sådan jeg jeg gennemført til en nabo - virker rimeligt 12-15% modtagelse...

Evt. flere sæt USB kabel med miniforstærker/repeater imellem...

Din sender skal følgelig også stå en 'smart' sted uden elektriske forstyrelser osv...
Avatar billede the_nest Nybegynder
17. maj 2006 - 21:18 #5
prøver ierikk's svar... :)

Bufferzone du har helt ret, men det er nu rart med et godt råd før man invister mønter i noget er kun måske virker :)
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. maj 2006 - 21:29 #6
jeg kender et eks.
hvor den der har internet ind, har plac. en router på loftet
der er så tilsluttet en retningsbestemt antenne fra Trendnet
hos modtageren er der opsat en repeater på gavlen under udhæng
en repeater modtater og videresender et signal
http://da.wikipedia.org/wiki/Forside her kan du læse om repeater
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. maj 2006 - 21:32 #7
hvis du køber over nettet, har du altid 14 dages returret
det vil så kun være fargt det koster dig