Avatar billede ahk Nybegynder
15. maj 2006 - 10:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hijack Log/Virus

Hej...

Jeg har for nylig installeret nogle msn emoticons til min messenger. Og da jeg installerede den, kom der bar en hel masse beskeder op fra Trend Micro, at der var spyware, og at den var ikke tilladt adgang. Men filerne ligger stadig på min computer, og nu har jeg besvær ved at finde og slette dem...

Jeg har indtil videre kørt en trend micro pc cillin scanning, Trend antispyware, ad-aware og super antispyware igennem, og de har ikke fundet og slettet noget... Hvad kan jeg gøre...?

I mellemtiden har jeg indsat en hijack log ind, hvis nogenn ku hjælpe mig med at tyde den ville det være en stor hjælp...

Logfile of HijackThis v1.99.1

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\sm56hlpr.exe
C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security 2005\pccguide.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Trend Micro\Tmas\Tmas.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\PcCtlCom.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\Tmntsrv.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\tmproxy.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\TmPfw.exe
C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiapsrv.exe
C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware SE Personal\Ad-Aware.exe
C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERANTISPYWARE.EXE
C:\Programmer\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Documents and Settings\A.H.K\Dokumenter\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://google.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O4 - HKLM\..\Run: [High Definition Audio Property Page Shortcut] HDAShCut.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxtray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxhkcmd] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxpers] C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [AlcWzrd] ALCWZRD.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SMSERIAL] sm56hlpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [pccguide.exe] "C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security 2005\pccguide.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Global Startup: Trend Micro Anti-Spyware.lnk = C:\Programmer\Trend Micro\Tmas\Tmas.exe
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_AddToList.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_HSPrint.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Preview.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Print.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1143291760578
O16 - DPF: {A8482EAF-A1F3-4934-AE3F-56EB195A50BF} - http://support.fujitsu-siemens.de/DeskUpdate/isapi/activex.cab
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O20 - Winlogon Notify: igfxcui - C:\WINDOWS\SYSTEM32\igfxdev.dll
O20 - Winlogon Notify: SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Trend Micro Central Control Component (PcCtlCom) - Trend Micro Incorporated. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\PcCtlCom.exe
O23 - Service: ServiceLayer - Nokia. - C:\Programmer\Fælles filer\PCSuite\Services\ServiceLayer.exe
O23 - Service: Trend Micro Real-time Service (Tmntsrv) - Trend Micro Incorporated. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\Tmntsrv.exe
O23 - Service: Trend Micro Personal Firewall (TmPfw) - Trend Micro Inc. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\TmPfw.exe
O23 - Service: Trend Micro Proxy Service (tmproxy) - Trend Micro Inc. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\tmproxy.exe
O23 - Service: TuneUp WinStyler Theme Service (TUWinStylerThemeSvc) - TuneUp Software GmbH - C:\Programmer\TuneUp Utilities 2006\WinStylerThemeSvc.exe
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. maj 2006 - 10:25 #1
Jeg ser på den :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. maj 2006 - 10:30 #2
Der er faktisk ikke rigtig tegn på noget skidt i loggen. Dog kan du lige fixe disse linier:

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE

Prøv også at køre en scanning med Dr.Web for at se om den finder noget:

Hent Dr. Web, og gem det på skrivebordet:
ftp://ftp.drweb.com/pub/drweb/cureit/drweb-cureit.exe

Genstart til fejlsikret tilstand (tryk F8 under opstarten)

Dobbeltklik på drweb-cureit.exe, den vil køre en expressscan, det siger du ja til.
Når den skriver "Select object for Scanning" nederst til venstre, skal du klikke på Options->Change settings.
Skift til fanebladet Scan, fjern fluebenet ved Heuristic analysis.
Skift til fanebladet Actions, her skal alle punkter under Malware sættes til Rename.
Klik så på OK, for at komme ud til hovedmenuen igen.
Klik så på det eller de drev du vil have scannet, der kommer en rød prik for at vise det/de er valgt.

Klik så på den grønne pil ovre til højre på siden, så starter scanningen.
Første gang Dr.Web finder noget, klik "Yes to All", så fjerner den hvad den finder.
Klik så på Start->Søg, find filen CureIt.log kopier det nederste af teksten herind, startende med:
Scan statistics.

Imens du er i fejlsikret tilstand, kan det også være en god ide at køre SuperAntspyware igen, idet den tit finder lidt mere fra fejlsikret tilstand:

Start scannereren, klik "Scan your computer", sæt flueben i dine drev, ovre til venstre i vinduet. Ovre til højre i vinduet, sætter du prik i "Perform Complete Scan". Klik "næste", nu scanner den. Når den er færdig, så markerer du det den finder, og lader scannereren fjerne det.

Genstart til normal tilstand (scannereren tilbyder måske at gøre det).

Åbn scannereren igen, og klik "preferences"-> "stastics/logs". Marker loggen, og klik "View log". Kopier loggen her ind i tråden, sammen med en ny HijackThis log.
Avatar billede ahk Nybegynder
15. maj 2006 - 10:31 #3
Hmmm... Jeg fandt et par filer i System Restore Volume mappen før... Hvad kan det betyde?

Hmm. Jeg gør lige som ovenstående, så gir jeg li lyd fra mig,
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. maj 2006 - 10:47 #4
System Restor Volume-mappen er mappen med dine gendannelsespunkter. Dem kan du slette på denne måde:

Deaktiver systemgendannelse (http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle) - genstart din computer - aktiver systemgendannelse.
Avatar billede ahk Nybegynder
15. maj 2006 - 12:09 #5
Dr web fandt intet, men Superantispyware fandt 10 filer med adware i registreringsbasen som jeg slettede... Men om spywaren som jeg installerede før er væk, det er uvidst.

Logfile of HijackThis v1.99.1

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\PcCtlCom.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\Tmntsrv.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\tmproxy.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\TmPfw.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\WINDOWS\sm56hlpr.exe
C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security 2005\pccguide.exe
C:\Programmer\Trend Micro\Tmas\Tmas.exe
C:\Programmer\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiapsrv.exe
C:\Documents and Settings\A.H.K\Dokumenter\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://google.dk/
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O4 - HKLM\..\Run: [High Definition Audio Property Page Shortcut] HDAShCut.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxtray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxhkcmd] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxpers] C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [AlcWzrd] ALCWZRD.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SMSERIAL] sm56hlpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [pccguide.exe] "C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security 2005\pccguide.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: Trend Micro Anti-Spyware.lnk = C:\Programmer\Trend Micro\Tmas\Tmas.exe
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_AddToList.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_HSPrint.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Preview.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://C:\Programmer\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Print.html
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1143291760578
O16 - DPF: {A8482EAF-A1F3-4934-AE3F-56EB195A50BF} - http://support.fujitsu-siemens.de/DeskUpdate/isapi/activex.cab
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} - http://messenger.msn.com/download/MsnMessengerSetupDownloader.cab
O20 - Winlogon Notify: igfxcui - C:\WINDOWS\SYSTEM32\igfxdev.dll
O20 - Winlogon Notify: SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Trend Micro Central Control Component (PcCtlCom) - Trend Micro Incorporated. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\PcCtlCom.exe
O23 - Service: ServiceLayer - Nokia. - C:\Programmer\Fælles filer\PCSuite\Services\ServiceLayer.exe
O23 - Service: Trend Micro Real-time Service (Tmntsrv) - Trend Micro Incorporated. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\Tmntsrv.exe
O23 - Service: Trend Micro Personal Firewall (TmPfw) - Trend Micro Inc. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\TmPfw.exe
O23 - Service: Trend Micro Proxy Service (tmproxy) - Trend Micro Inc. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\tmproxy.exe
O23 - Service: TuneUp WinStyler Theme Service (TUWinStylerThemeSvc) - TuneUp Software GmbH - C:\Programmer\TuneUp Utilities 2006\WinStylerThemeSvc.exe
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. maj 2006 - 12:20 #6
Du nævnte i starten, at der ligger nogle filer på din computer stadigvæk. Er de væk nu?

HJT-loggen er nu helt ren, så mit gæt vil være, at infektionen er død. Men derfor kan der nok stadigvæk ligge nogle filer, som skal ryddes op (men som ikke gør egentlig skade...). Hvis det bøvler at få dem slettet, så sig til. Så skal jeg prøve at hjælpe dig videre :-)

Jeg takker for point.