Avatar billede phliplip Nybegynder
10. maj 2006 - 11:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Server OS: Hvad er bedst?

Goddag i stuen ;)

Jeg er ved at få fingrene i en Dell PowerEdge 2600, dobbelt Xeon 2ghz, 2gb ram og 3 hotplug SCSI diske i mirror raid.

Og den skal jeg sætte op som webserver med alt hvad det indebærer; Apache, FTP, mailserver, MySQL, PHP og gerne SSL.

Hvilket styresystem skal jeg smide på? Jeg har selv tænkt på FreeBSD.. Det skal i hvertfald være fra Linux/Unix verdenen.. da vi på vores nuværende kører WinXP til at hoste 5-6 små sider.. Men maskinen bruges også privat, så det er ikke så godt hvad angår spyware, virus og P&L!

Jeg siger med det samme at mit kendskab til linux verdenen er MEGET sparsomt!

Så nogen indspark til hvad jeg skal ligge på af software, og så deler jeg point ud med løs hånd til dem jeg føler har givet noget positivt og som ønsker det!

Hvad med firewall? Hvad kan bruges der?

Det bedste ville være hvis man hvad angår FTP og mailserver kunne ændre config af brugerkonti via en tekst fil eller via commando linie.. så man på den ene eller anden måde kunne lave en automatisk process til oprettelse af nye "hoteller".

Tanken med serveren er ikke at det skal være commercielt, den skal i første omgang hoste de sider vi hoster i forvejen. Og derudover nye sites for venner og bekendte!

Linien den kommer til at sidde på er en 1mbit/512 fra TDC ProAcces, som vores nuværende server sidder på. Eller en 20mbit/1.5mbit

Mvh. Philip
Avatar billede phliplip Nybegynder
10. maj 2006 - 11:19 #1
Hvis der er nogen der vil hjælpe mig med opsætnings problemer og spørgsmål via MSN når det kommer dertil. Så kan jeg add'es på philip@thedeejay.dk

Så nogen linux kyndige hjælpsome mennesker, der har stået i min situation (n00b).. Ja tak :)
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
10. maj 2006 - 11:24 #2
Uha... bare jeg selv kunne finde ud af sætte sådan en svend der op.... MEN, sådan som jeg længe har forstået det, så er BSD noget bedre og mere stabilt, men osse lidt mere indviklet end Linux....

Ellers kan jeg godt foreslå Debian, som er en Harcore Distro til folk der kan lide at have kontrol over sin Distro....

"Bare lige en kommentar"
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2006 - 13:06 #3
FreeBSD eller Centos Linux var nok et par oplagte muligheder

men lig lidt med Linux inden du går igang

Apache, PHP og MySQL er jo nok ret givne

SSL får du automatisk

jeg har ingen forslag til FTP og mail
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2006 - 13:06 #4
... leg lidt ...
Avatar billede phliplip Nybegynder
11. maj 2006 - 21:22 #5
Var der virkelig ikke flere der havde en mening om dette!?

Nå.. men jeg har fået den nu og er igang med at downloade FreeBSD 6.1!

Hvordan med det RAID? Er det noget den finder ud af under installationen?

Nogen der kender nogen gode guides eller andre forums!?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2006 - 01:32 #6
jeg vil tro at den kan finde din RAID controller hvis det er en udbredt model, men
jeg har ingen erfaringer

der er en kategori for *BSD http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Server/BSD/
Avatar billede mindless Nybegynder
12. maj 2006 - 16:20 #7
Prøv at kikke på SME server som har alt du efterspørger, og så er den gratis. Jeg ved dog ikke om den kan køre på dit hardware, men det er da en test værd.
http://contribs.org/modules/news/
Avatar billede phliplip Nybegynder
13. maj 2006 - 10:35 #8
arne_v: Ok.. smider lige et nyt spørgsmål derovre.

Alle: Smider i et svar?

Har fundet denne guide, og den er rigtigt god syntes jeg..
http://www.mydigitallife.info/2006/04/09/installing-web-server-in-freebsd-60-with-apache-22-mysql-50-and-php-5-part-1/
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2006 - 16:19 #9
svar
Avatar billede mindless Nybegynder
13. maj 2006 - 17:26 #10
Svar
Avatar billede phliplip Nybegynder
14. maj 2006 - 14:00 #11
FYI: Jeg har fået FreeBSD ind på den og det er ikke SÅ svært igen.. man skal bare følge den der guide ;) Og så skal man ikke vælge nej hvor man skal vælge ja :D Min fejl! Men det kører nu og jeg har fået MySQL ind på den og er igang med at installere Apache.. skide smart det der Ports halløj, og at den selv henter (fra nettet) og installerer programmer som er påkrævet af apache hvis de ikke er installeret!

Så nu håber jeg at jeg får en rigtig god stabil server op og køre!