Avatar billede reginho Nybegynder
08. maj 2006 - 10:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer en firewall i praksis?

Hej

Jeg vil gerne vide hvordan en firewall virker i praksis, dvs. hvordan ved en firewall at en hacker forsøger at få adgang på port 80, eksempelvis?

Når der tales om at der installeres en kraftigere firewall, hvad mener der så? Er en firewall essentielt ikke bare en mekanisme som blokerer for åbne porte?

Mvh
Reginho
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2006 - 10:29 #1
Nu er der jo mange forskellige typer af firewalls, der teknologisk bygger oven på hinnanden. jeg har skrevet et par artikler der kunne give dig det meste af svaret. jeg finder lige et par links.

En firewall er ikke blot mekanisme som blokerer for åbne porte. Ikke engang en port filtrerings router er helt så enkel
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2006 - 10:31 #2
Læs disse to artikler

http://www.eksperten.dk/artikler/158
http://www.eksperten.dk/artikler/554

Og spørg derefter på det du ikke helt forstår. En firewall kan være ret teknisk, derfor erforklaringerne også ret tekniske
Avatar billede reginho Nybegynder
08. maj 2006 - 11:14 #3
Klasse gode artikler..

Spørgsmål:
Det er vel kun en stateful inspection firewall, der kan genkende orme og vira, fordi den kigger i pakkernes indhold?

Ved du hvilken type firewall zonealarm er?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2006 - 11:29 #4
Det er faktisk kun Applikations proxy firewalls der kukker på data indholdaf pakkerne. Stateful inspection kikker kun på indhold, der hvordeter nødvendigt for filtrering, det vil i praksis sige for ICMP protokollen.

Zonealarm er en personlig firewall, der filtrere på en anden måde end en firewall normalt gør. Zonealarm ogandre softwarebaserede personlige firewalls (dog ikke den i XP indbyggede) filtrere via processor og applikationer. Derudover har de nogen trafikfiltrerings kapasitet, der for nogle protokoller kan snigesig op på statful inspection niveau. En softwarebaseret personlig firewall er en hybrid som man ikke helt kan sammenligne med en "rigtig" firewall.

Hvis man har behov for at sikre sig, bør man kombinerer de to typer (en "rigtig" firewall med en personlig. På denne måde for man stærkt forøget sikkerhed idet den personlige firewall forhåbendlig vil fange de skidt der baserer sig på lovlig trafik