Avatar billede tomdane Nybegynder
05. maj 2006 - 10:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Webshop på MS SQL data

Vi overvejer at lave en webshop-løsning på baggrund af informationer fra vores ERP-system (Scala fra Epicor på en MS SQL database).

* Hvordan bør det sættes op? Jeg forestiller mig et separat tilkøbt system med ODBC-adgang til SQL-databasen (eller et Scala-modul) - eller er det helt forkert?

* Kan nogen (ud fra konkrete erfaringer) anbefale nogen systemer?

* Bør hjemmesiden ligge som en underside et som separat site? Vi får hostet vores hjemmeside idag, men jeg forestiller mig vi selv kører webshoppen på en server inhouse.

Alt andet input baseret på konkrete erfaringer er meget velkommen.
Avatar billede tomdane Nybegynder
05. maj 2006 - 10:39 #1
Den lille kommentar: Grundlæggende ønsker jeg blot at undgå at skulle manuelt indtaste varekatalog og lagerstatus, hvilket er grunden til jeg ønsker at få snablen ned i vores SQL-database, så den slags kan automatiseres.
Avatar billede inoue Nybegynder
15. maj 2006 - 23:33 #2
Hvis du vil betale en bøjet arm har Scala nogle moduler. Til scala 5.1 mssql havde de en e-løsning men den blev aldrig solgt i dk og kostede en formue slut 1999 / 2000 . iScala har connectivity som også koster kassen.

De fleste jeg kender til får lavet et view i mssql og fra hjemmesiden foretages så asp / odbc opslag i Scala's sql database, alternativt replikering af mssql data fra Scala over i en ekstern sql database hvor iis eller andet laver standard opslag som i en hver anden database.
Problemet er at scala benytter tabeller og tabel navne der ikke er ret sigende så som sl010100 etc.
Tal evt. med www.cr-bic.dk (hvis views etc. er interessant)

Et andet alternativ er 3rd party produkter så som Streamserve / crystal reports etc.
Avatar billede tomdane Nybegynder
19. maj 2006 - 09:41 #3
Hej inouge, godt input. Men giver et view mulighed for 2-vejs kommunikation, d.v.s. at kunden indtaster en ordre i webshoppen og trækker den på lageret direkte?
Avatar billede inoue Nybegynder
19. maj 2006 - 17:16 #4
Hej
Nej og jeg vil ikke anbefale at du via web eller på anden måde fra trediepart beder den om at trække fra et lager direkte. Dette kommer til at pille i logistikken i dit ERP system og hvis det ikke er et direkte plug-in til dit ERP program så er der mulighed for at et lagertræk eller en ordre/faktura bliver beregnet ud fra et fejlgrundlag. Herunder kan man ikke garanterer at Scala's internet kontroller kan rette op på et evt. problem i datafelter, da Scala benytter MANGE forskellige tabeller og interne procedure der IKKE er MSSQL transaktions baseret. Det betyder at du ikke har role back / forward funktioner.
De fleste har løst det ved at web delen laver en lager træk liste som så så importeres og godkendes i Scala ( af en bruger som har en Scala klient)
Derved har du også kontrol over om der rent faktisk skal trækkes fra lageret.
(Det kunne jo være u-autoriseret adgang der trak fra dit lager.)
Avatar billede tomdane Nybegynder
30. maj 2006 - 13:01 #5
OK, det lyder spændende. Kan du anbefale nogle leverandører til dette udover de nævnte?

Vi har i dag Crystal, kan det kun bruges til views eller også til lagertræk?
Avatar billede inoue Nybegynder
31. maj 2006 - 01:24 #6
Ud over www.cr-bic.dk så er der kun ganske få der kan scala eller iScala.
Epicor software har jo overtaget strongline som var distributør i danmark. www.epicor.dk men de har vist ingen Crystal folk tilbage (Måske en Jesper E.)
alternativt kan denne herre hjælpe dig http://www.skalts.dk/