Avatar billede stv Nybegynder
04. maj 2006 - 17:48 Der er 13 kommentarer

Lovgivning mht. kopiering af hjemmesider??

Hej

Jeg er med i en mobildiskoteksgruppe som hedder Apollo-gruppen.

Vores hjemmeside hedder http://www.apollogruppen.dk/
Det er en side ejeren af gruppen selv har designet osv.

Men her forleden fandt vi en side som lignede vore 99%
Tjek lige denne http://www.diskotekbs.dk/

Er det lovligt at kopiere andres sider uden at spørge om lov? Der må da være en eller anden form for copyright ligesom det er ulovligt at kopiere musik??

Hvordan er lovene/reglerne i forbindelse med sådan noget?
Og hvad kan vi evt. gøre ved det??

Mvh. Simon Vammen & Co.
Avatar billede never_mind Nybegynder
04. maj 2006 - 17:50 #1
ordet copyright eksisterer ikke i dk (jo men ikke i juraen) men det gør ophavsret, og det er det der kan være overtrådt (har ikke kigget på de 2 sider, da vi alligevel ingen mulighed har for at vurdere hvem der har kopieret hvem)
Avatar billede never_mind Nybegynder
04. maj 2006 - 17:56 #2
men jo de ligner ret meget hinanden :O
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2006 - 18:01 #3
Ja de er næsten identiske jo... jeg ved ikke noget om det med ophavsret så.
Avatar billede jacla Nybegynder
04. maj 2006 - 18:12 #4
IKKE MED MINDRE DET ER OPEN SOURCE

Men du skal kunne bevise at det er "stjælet" evt. gennem en retsag.

MVH

Jan C
Avatar billede never_mind Nybegynder
04. maj 2006 - 18:16 #5
open source er også ophavsbeskyttet, men der går personen ind og giver folk tilladelse til at ændre / tilføje til koden, men normalt skal man stadig angive den oprindelige kode oprindelse.

ALT er pr definitio ophavsbskyttet af de vi laver, spørgsmålet er bare hvad personen / firmaet bag denne ret gør eller giver ret til.
Avatar billede humpfrey Nybegynder
04. maj 2006 - 18:38 #6
Det lader til at det er en ung knægt der hedder Emil Bjerglund Pedersen, der har "lånt" jeres design. Og han skriver til og med at det er "© Made by Emilbp". Skriv da til ham at i er utilfredse med at han uden at spørge bare kopierer jer, og i kunne også informere hans kunde, at han sikkert har taget penge for noget han ikke selv har designet... ufine metoder, men han bruger jo heller ikke fair metoder.
Avatar billede never_mind Nybegynder
04. maj 2006 - 18:40 #7
jeg ville lade en advokat kigge på det isteder for, så er alt gået korrekt til ;) (men er nu ellers enig)
Avatar billede jacla Nybegynder
04. maj 2006 - 19:11 #8
Det ville jeg nok også gøre, du kan få gratis advokat hjælp

Se evt. http://www.njl.dk/hb/geografi/advokatvagten/default.htm
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
04. maj 2006 - 19:19 #9
Uha han har godt nok krænket dit varemærke, designeren må virkelig mangle motivation når han tyvstjæler. Ring og tru' ham med en advokat.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2006 - 20:18 #10
Ja lige præcis... :D
Avatar billede webt Nybegynder
05. maj 2006 - 08:25 #11
Lige et par ord herfra

Det kan blive ekstremt svært at bevise noget - spørgsmålet er jo hvornår er det at stjæle og hvornår er det at blive inspireret - og ligeledes er det da sikkert sket at to personer er kommet op med meget lignende designs.
Han har jo ikke stjålet jeres kode - hans ser noget mere prof ud og designet er 100% css/div hvor jeres er tabeller - hvis koden var ens ville det være ret nemt at bevise, men når den nu ikke er det... det kan tit gå hen og blive noget påstand mod påstand om hvem der har stjålet fra hvem

Når alt det er sagt, så synes jeg da også det meget ufine metoder at hente så meget inspiration i et andet design (hvis det er det han har gjort) det virker som om han bare har set siden og tænkt det kan jeg da også lave, han har jo hverken stjålet billeder eller kode. Jeg ved ikke om det er noget man kan gøre så meget ved, men det er da muligt at hvis han får en e-mail med trusler om advokat at han begynder at ryste lidt i bukserne, det er da værd at prøve.

Held og lykke med det
Martin
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
19. november 2007 - 08:40 #12
Hvordan endte historien?
Jeg kan se konkurrentens side nu er lukket...
Avatar billede emilbp Nybegynder
11. maj 2010 - 00:18 #13
Wow, det er sjove ting man kan falde over, når man googler sit eget navn - jeg havde nærmest glemt den hjemmeside.

Det er mig der lavede hjemmesiden for diskotekbs.dk. Jeg kan når jeg tænker tilbage godt huske, at jeg blev inspireret af en anden hjemmeside, men da siden som tidligere nævnt var lavet i tabeller, og jeg foretrækker at lave mine designs i div/css, så har jeg ikke kopieret noget fra siden.

Hjemmesiden er lukket i dag, men det har ikke noget at gøre med at designet er "kopieret". Jeg har aldrig hørt noget fra apollogruppen, hvor der er blevet påpeget at jeg har "stjålet" noget, hvis det er ordet. Siden eksisterer ikke mere, fordi mobildiskoteket ikke eksisterer mere, så simpelt er det.

Som en sidste kommentar vil jeg lige tilføje, at jeg kun var 15 år gammel da jeg lavede den hjemmeside, og at det måske var uprofessionelt af mig bare at hugge idéen til et design, men man laver jo dumme ting i den alder. Derudover blev jeg aldrig betalt for projektet, det var en vennetjeneste jeg lavede for min ven der manglede hjemmesiden til diskoteket, og jeg tog det blot som en udfordring, for at lære mere css mv.

Mvh. Emil Bjerglund Pedersen