Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:19 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

PPI/DPI på folder?

Jeg er ved at lave en folder, som skal trykkes hos LaserTryk A/S. Jeg sidder og designer i 600PPI, men synes det var en helvedes tid for maskinen at arbejde pga. den store fil. Vil jeg opnå lige så god kvalitet efter trykningen ved at bruge 300PPI?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:31 #1
Ja hvis det bare er alm. kvalitet tryk så er 300ppi fint.
Dumt at arbejde i højere ppi når det alligevel ikke bliver trykt i den kvalitet. Det optager lagerplads, tager længere tid at arbejde med, og tager længere tid at overføre. Og som man siger "time is money".
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:33 #2
Og LaserTryk A/S trykker i 300ppi?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:34 #3
Du skal vel lave en PDF til det endelige output?
Så bruger du vel "Press Quality" profilen, og den nedsampler jo alligevel billeder til 300ppi.
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:37 #4
Nej de man trykker ikke i ppi.
Ppi er opløsningen på din grafik.

Men ja, de skal normalt have leveret material i 300ppi -- lige som alle andre.

Med mindre man feks skal lave en høj-kvalitets fotobog eller lign. Men så er det jo noget man specifikt har aftalt med trykkeriet.
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:39 #5
Plejer godt nok at tage new-style og så sætte den til 300ppi - vidste ikke at Press Quality var 300ppi.

De visitkort jeg har lavet som skal trykkes hos LaserTryk er i 600ppi - det fik jeg at vide ville give den bedste kvalitet. Havde sendt en pdf-fil på 300ppi men fik at vide at 600ppi var bedre. Men det er måske kun til visitkort? Deres foldere er måske ikke i mere end 300ppi?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:42 #6
Hov.. du arbejder i Photoshop?!
Normalt arbejder man jo i et vektor-baseret program til tryk.
Men hvis det er bitmap så lav den i 600ppi.
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:43 #7
Ja, laver det i Photoshop og kopierer det derefter over i InDesign (Place) og gemmer som PDF.

Skal jeg så arbejde i 600ppi?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:46 #8
Det optimale er at lave teksten i InDesign så det er vektorer.
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:48 #9
Men billederne kan jeg godt lave i Photoshop, ik?
Hvilken ppi skal de have inden de kopieres over i InDesign?
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
30. april 2006 - 16:51 #10
ja... men noget helt andet er... photoshop kan da også gemme som pdf?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:52 #11
Ja -- De skal bare være 300ppi. Gem dem som PSD, eller helst TIF.
Og de skal ikke kopiers over, de skal places :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:53 #12
mysitesolution> Ikke optimalt.
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:53 #13
Har I et tidligere spm. fået at vide, at jeg skulle kopiere over i InDesign og bruge det til at gemme som pdf. Det er måske ikke rigtigt?

Er lidt i tvivl..hvad anbefaler I at jeg gør?

Jeg har f.eks. lavet dette visitkort:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort.pdf

Det er lavet med 600ppi i Photoshop, lagt ind i InDesign og gemt som 600ppi PDF. Er det ikke godt nok?
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:54 #14
Godt, så gør jeg vist det rigtige :)

Hvorfor skal jeg place en TIF-fil istedet for PSD? Hvad er forskellen?
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 16:55 #15
Men hvad med tekst? Må den ik laves i Photoshop og så bare places sammen med billederne og det andet?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 16:56 #16
>>Har I et tidligere spm. fået at vide, at jeg skulle kopiere over i InDesign og bruge det til at gemme som pdf. Det er måske ikke rigtigt?<<

Jo, det er helt korrekt. (Med mindre du altså har Adobe Distiller, men går jeg ikke udfra)
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 17:02 #17
TIF er bare mere sikkert fordi den ikke kan gemme alle de smarte effekter som PSD, men brug du bare PSD.
Så du siger Flatten Image, og gemmer som TIFF.
Husk hak i Transparency hvis noget skal være gennemsigtigt
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 17:08 #18
Heh det var lidt dobbelttydigt :)

>>Men hvad med tekst? Må den ik laves i Photoshop og så bare places sammen med billederne og det andet?<<

Nix. Det er forbudt :)
InDesign håndterer tekst langt langt bedre end Photoshop.
Sæt dessuden Kerning til Optical når du arbejder med dansk tekst.

Ang. det visitkort: Ja det er i 600ppi. Og jo det er vel fint nok, bare ikke optimalt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 17:13 #19
Jeg kan dessuden anbefale dig "InDesign bogen" - www.transform.dk
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 17:25 #20
Hvordan sætter man kerning til optical?
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 17:26 #21
HVad skal jeg gøre for at visitkortet bliver optimalt? Kun bruge billederne, place PSD i InDesign og så sætte tekst ind?
Avatar billede flashnoob Nybegynder
30. april 2006 - 17:31 #22
Det mest optimale vil være at lade Indesign tage sig af tekst.
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 17:32 #23
Ok - det vil jeg så gøre. :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. april 2006 - 17:34 #24
Ja.. altså dit logo der kan jo også laves i vektorer..  som vi snakkede om i dit tidligere spørgsmål...
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 17:42 #25
Hvordan centrerer man f.eks. et billede i InDesign? Har et billede som gerne skal stå midt i min kolonne.
Avatar billede dennism Nybegynder
30. april 2006 - 20:56 #26
Tak for hjælpen :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 00:30 #27
Se her hvad de skriver på Lasertryk.dk:

>>PhotoShop
Undgå at lave tekst til tryk i PhotoShop. Selvom du laver en PDF fil fra Photoshop laver programmet ikke tekst som rigtige kurver. De ligger som en blanding af vektorgrafik og bitmap – derfor tilråder vi at du laver din baggrund i PhotoShop og sætter din tekst på i et montageprogram f.eks. InDesign ... <<

Og forresten, så husk lige at dine billeder skal være i CMYK!
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 07:27 #28
Heh.. Så er jeg vist efterhånden ved at være godt påvej :)

Lavede nogle dokumenter i går præcis som skrevet der..og ja, CMYK bruger jeg også :)
Men lige et hurtigt spørgsmål.
Jeg har dette visitkort:
http://www.demaweb.dk/visitkort/karsten.pdf

(kig ikke på teksten, ved godt at det stadig er fra Photoshop)
Når jeg udskriver det på min printer får billedet nogle lidt andre farver - f.eks. bliver noget af koen grøn. Er det fordi det er CMYK og derfor får dne rigtige farve når det bliver trykt?