Avatar billede henrik_r Nybegynder
29. april 2006 - 18:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fejlfinder man et langsomt netværk?

Hej Eksperter..

Jeg har to computere i mit netværk. Begge Windows XP. Den ene er en XP MediaCenter.

Jeg har en Linksys WRT54G router, som de begge er koblet på med kabel.

Mit problem er, at når jeg prøver at overføre filer gennem Windows-fildeling, går det yderst langsomt. Har installeret DuMeter, og kan se, at overførselshastigheden svinger helt enormt. Fra små 2 mb/s. ned til 3-400 kb/s.

Det undrer mig også, at min computer hakker, når den overfører. Og computeren er rigelig hurtig til at skulle overføre i 100mbit.

Når jeg overfører til min bærbar, er der ingen problemer. Kører med fast hastighed på omkring 8 mb/s. Min teori er derfor, at der er noget galt med media centeret.

Jeg har prøvet, at give media centeret en fast ip, og har defineret denne ip i hosts filen på min anden computer.

Det undrer mig meget, hvad der er galt. Så håber nogle af Jer kan hjælpe.

Kunne godt bruge lidt mere viden omkring, hvad man kan kigge efter hvad sådan noget? Findes der programmer der kan analysere netværket eller noget?

På forhånd tak.

M.v.h.

Henrik Rasmussen
Avatar billede henrik_r Nybegynder
29. april 2006 - 18:21 #1
Har lige eksperimenteret lidt mere med det.

Hvis jeg prøver at overføre mellem:
- bærbar og mediacenter: OK
- PC og bærbar: OK
- PC og mediacenter: IKKE OK!

Det er godt nok noget mærkeligt noget.

M.v.h
Henrik
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
29. april 2006 - 19:49 #2
Du kan hente en gratis protocol analysator hos Etherreal på
http://www.ethereal.com
Du skal førts huske at installere WinPCap først som fås på
http://www.winpcap.org/

Hvis det er for langhåret, så prøv at sætte en switch op og kig på om den røde lysdiode blinker når der kommunikereres.
For mig lyder det mest som om der er et kolisions problem. kolisionsdioden bør kun meget sjældent blinke hvis det kun er 2 pc'er der er forbundet, det kan meget vel være et timings problem med det ene af de netkort du anvender, og her vil Ethereal ikke hjælpe med at finde problemet, da den ikke kan fange defekte pakker, dog vil du se en masse resendelser. Brug lidt til på at læse manualen på Etherreal der er meget godt stof i den.
Men mit bedste gæt er et for dårligt netkort, eller noget af netværks gjejet der er halv defekt
Avatar billede henrik_r Nybegynder
29. april 2006 - 20:25 #3
Nu har jeg prøvet at installere etherreal.

Har gjort problemet endnu mere specifikt ved at prøve lidt frem og tilbage.

Når jeg henter en fil fra media centret, kører det egentlig ok. Det er kun når jeg vil sende en fil til media centeret.

Når jeg prøver at capture med ethereal, mens jeg sender en fil, får jeg sindsygt mange linier (pakker?), med sort baggrund og rød skrift, hvor der står NBSS Continuation Message.

Hvad drejer det sig om? Kan det være problemet?

Jeg har 2 gigabit netkort onboard på mit bundkort. Har prøvet at skifte over til den anden, men der kører det lige så langsomt, og der kan jeg slet ikke capture.

På forhånd tak for hjælpen..

M.v.h.
Henrik Rasmussen
Avatar billede henrik_r Nybegynder
29. april 2006 - 21:00 #4
Hmmm..

Har ikke rigtig gjort noget, men nu ser det ud til at virke som det skal..

Total mærkeligt.. Men tak for hjælpen ellers.
Smart program ethereal.

Men fandt også lige det her:
http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/iperf-1.7.0-win32.exe
til at måle båndbredde.

Det køre med -s på den ene computer, og -c IP'en -r på den anden.. Så måler den båndbredden.. Ret smart.

Men tak for hjælpen..

M.v.h.
Henrk