Avatar billede mmmmn Nybegynder
24. april 2006 - 07:31 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Låse knap når man scroller?

Jeg har lavet en knap med tilknyttet macro, i Excel 2003.

Er det muligt at låse knappen, så den ikke scroller med alt det andet, når jeg scroller på mit excel-ark ?

På forhånd tak.
Avatar billede hjertet Nybegynder
24. april 2006 - 10:16 #1
Hvad med en værktøjslinie?
Der ligger sammen med Excels egen.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
24. april 2006 - 10:47 #2
Jeg så helst at det var en knap jeg selv have designet/lavet som lå inde på selve arket, men din ide, lader til at være et udemærket alternativ hvis min oprindelige ide ikke kan lade sig gøre.... hmmmmm.... :)
Avatar billede jqrn Mester
25. april 2006 - 10:18 #3
så vidt jeg ved er knappen knyttet til cellen. Så hvis det skal lykkes skal knappen være i en celle der ikke scroller, altså f.eks. noget med "frys ruder" og så er knappen for oven/til venstre.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
25. april 2006 - 14:18 #4
aha ja, jeg havde faktisk på fornemmelsen at man måske kunne gøre det sådan, jeg skynder mig lige at prøve.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
25. april 2006 - 15:12 #5
hmmm... måske jeg giver for let op, synes det er lige meget hvad jeg gør, så opfører det sig meget underligt når jeg fryser cellerne (den låser dem alle hele vejen hen (vandret), selvom jeg kun vælger et par celler).

Hvis jeg nu benyttede mig af "værtøjslinje-løsningen", ville jeg så ikke få det problem at andre som fik arket, ikke ville have adgang til knapperne, med mindre de selv tilføjede dem deres egen værktøjslinje?
Avatar billede jqrn Mester
26. april 2006 - 08:16 #6
man kan kun fryse et helt antal rækker øverst og/eller et helt antal kolonner til venstre. Men brug evt. pladsen til en overskrift el. lign.
Avatar billede excelent Ekspert
26. april 2006 - 12:02 #7
det kan vi prøve at teste, har lavet en smiley oppe i værktøjslinie
som indsætter dato i A1

http://pmexcelent.dk/TestKnap.xls
Avatar billede mmmmn Nybegynder
26. april 2006 - 16:21 #8
jgrn:
Er det i orden jeg prøver at uploade min excel-fil, så du kan prøve at fastfryse min knap som ligger til venstre? jeg synes jeg har prøvet/læst "alt", uden held.
(det med at lave overskrift, går vidst helt galt, grundet noget macro-halløj jeg har liggende, som læser fra toppen af arket :-)).

excelent:
God ide, jeg testede dit ark i min excel, og det lader ikke til at virke desværre.
Jeg kan i hvertfald slet ikke få øje på noget som tilnærmelsesvis minder om en smiley :)
Men selvom informationen ikke bliver gemt med .xls-filen skulle man alligevel tro det var muligt at "exportere" en "custom" værktøjslinje.
Avatar billede hjertet Nybegynder
27. april 2006 - 13:09 #9
Snyd og bedrag! Eller havd det nu er der driller. Mine kommentarer bliver ikke uploadet til 'Eksperten'. Før nu (forhåbentlig).

Excelent:
Du har vist glemt at vedhæfte værktøjslinien. Jeg ku' heller ikke finde den.

mmmmn:
Din egen værktøjslinie skal 'vedhæftes' din Excel projektmappe. Genvejstaster i paranteser.
Menupunktet 'Funktioner' (Alt-k). Tilpas (t). Fanebladet 'Værktøjslinjer' (Alt-v).
Klik på 'Vedhæft...' (Alt-h).
Markér ønsket værktøjslinie, der skal med i projektmappen. Klik 'Kopier>>' (Alt-k).
Klik 'OK'. Klik 'Luk'.
Og husk at gemme ændringer, så burde værktøjslinien være vedhæftet.
Avatar billede excelent Ekspert
27. april 2006 - 13:49 #10
værktøjslinien vises ikke på nettet, du skal gemme den på hd, og starte op derfra
Avatar billede hjertet Nybegynder
27. april 2006 - 16:05 #11
Excelent:
Er det mig, der misforstår noget - eller?
Ja, jeg har gemt til HD (en gang mere). Også i første omgang. Stadig ingen ny værktøjslinie.
Har du lavet din egen værktøjslinie - eller?
Skal den ikke kunne ses under - Funktioner, Tilpas, Værktøjslinier?
mvh - hjertet
Avatar billede excelent Ekspert
27. april 2006 - 16:09 #12
jeg lagde smiley ikonet op i den eksisterende værktøjslinie
den kommer da også frem når jeg starter et nyt ark op
er der andet man kan gøre?
Avatar billede hjertet Nybegynder
27. april 2006 - 16:40 #13
Åbne 'TestKnap.xls' - ingen smiley ikon på standard værktøjslinie.
Starte et nyt ark op med indsæt nyt ark - stadig ingen smiley ikon på standard værktøjslinie.
Mystikken breder sig.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
27. april 2006 - 16:52 #14
Ok, måske jeg misforstår jer fuldstændig, og måske dette viser jeg intet har fattet af Excel, MEN!! :) - er problemet ikke at værktøjslinjen slet ikke bliver gemt sammen med dokumentet, det ville da forklare meget godt at Excelent fint kan se den uanset hvilket dokument han har åbent, og at Hjertet og mig ikke kan se det lige meget hvad vi prøver. ... eller? :)
Avatar billede hjertet Nybegynder
27. april 2006 - 17:05 #15
mmmmn:
Det skulle principielt kunne lade sig gøre at vedhæfte  (som angivet i kommentaren 13:09:56)en brugeroprettet værktøjslinie. Som så kan ses af alle, der modtager Excel filen.
Avatar billede mmmmn Nybegynder
27. april 2006 - 20:55 #16
hjertet:
jamen du har da selvfølgelig helt ret, jeg ved ikke hvorfor jeg misforstod din instruktion kl. 13:09:56.
For når jeg prøver den metode så lader det rent faktisk til at virke! :)
JEg ender med en smiley ude i menuen! (jeg trækker den derop).
(altså Excelents smiley-dato-makro-knap).

Jeg tror lige jeg prøver at genskabe det for mig selv, ved selv at lave en knap, for jeg er stadig ikke 100% med på hvordan det fungerer, men det lader til at virke i hvertfald ...
Men altså, Hjertet, du har problemer stadig?
Jeg går som du siger ind under "tilpas", derefter vælger jeg "makroer" i kommando-listen, og så trækker jeg den smiley som så kommer frem, op i menu-linjen...
Avatar billede hjertet Nybegynder
29. april 2006 - 17:23 #17
mmmmn:
Ja, jeg kan altså stadig ikke se Excelents smiley ikon på standardværktøjslinien.
Men - det gør jo heller ikke så meget, hvis du får løst dit problem (hen ad vejen).
Fortsat god kamp - med knapperne  ;o)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
30. april 2006 - 12:55 #18
hæ hæ - jeg havde næsten glemt at det var mit problem oprindeligt :D

Jeg vil meget gerne give jer begge point for den gode indsats, og fordi mit problem jo faktisk blev fint løst.
Så husk lige at afgive svar, så vi kan få det ud af verden :)
Avatar billede excelent Ekspert
30. april 2006 - 13:57 #19
:-) hvem?
Avatar billede mmmmn Nybegynder
30. april 2006 - 15:52 #20
jer begge, for den gode indsats :)
Avatar billede excelent Ekspert
30. april 2006 - 16:01 #21
ok
Avatar billede hjertet Nybegynder
01. maj 2006 - 05:45 #22
et svar herfra også ;-)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
03. maj 2006 - 14:27 #23
:)