Avatar billede cyber_freak Nybegynder
23. april 2006 - 22:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

forklaring over begreber

$TTL        1D
@        IN    SOA    mail.dk.
IN    MX    10    mail.dk.

2006040401; serial
28800; refresh
900; retry
1209600; expire
43200; default_ttl

ville gerne ha en forklaring over hvad de forskellige begreber betyder...f.eks TTL,MX,IN o.s.v
Avatar billede hmortensen Nybegynder
23. april 2006 - 22:29 #1
TTL = time to live
SOA = start of authority
MX = mail exchange
A = address
CNAME = canonic name

SOA er hovedreglen, og har serial, refresh osv. beskrevet.
Derudover kan man lave A hosts, som fortæller hvilken IP en given adresse referere til. Så kan man lave CNAME hosts, som er aliases til A hosts. MX hosts er regel der fortæller hvilken A/CNAME hosts en mailserver skal kigge på.
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
24. april 2006 - 07:41 #2
1D->1d  betyder 1 dag ik?

læg lige et svar :)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. april 2006 - 09:03 #3
Jo.
Refresh, retry osv. er opgivet i millisekunder, på nær serial, som skal stige i værdi for hver rettelse.
Normalt (og også i ovenstående eksempel), sætter man serial til dags dato + xx, hvor xx stiger med en i værdi for hver rettelse samme dag.