Avatar billede gulbaek Nybegynder
17. april 2006 - 19:50 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

SQL Server 2005 oprettelse af ny bruger

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med følgende problem.

Jeg har en sql server 2005 jeg normalt logger på igennem windows authentication, det virker skam også fint nok, men hvordan opretter jeg lige en ny bruger på serveren. Den skal bare have adgang til en af mine databaser, hvor den skal kunne oprette, læse, slette og opdatere i mine tabeller.

Ser helst at den benytter SQL authentication, da det skal bruges på en hjemmeside, som jeg siden hen skal flytte over på en anden server, hvor jeg sandsynligvis blir nødtil at bruge SQL authentication.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2006 - 20:02 #1
sp_addlogin
sp_grantdbaccess

mener jeg
Avatar billede gulbaek Nybegynder
17. april 2006 - 20:24 #2
Nu har jeg kørt dem begge, men får følgende fejl når jeg forsøger at deploy mit sql server projekt inde fra visual studio 2005.

Error    1    CREATE ASSEMBLY permission denied in database 'myDataBase'.    SqlServerProject
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2006 - 20:52 #4
den foerste opretter en login til serveren

den anden opretter en user i databasen som er knyttet til login paa server

men derudover skal du jo GRANT'e forskellige privs til user
herunder formentlig ogsaa CREATE ASSEMBLY, som er en lidt heftig kommando
Avatar billede gulbaek Nybegynder
17. april 2006 - 21:16 #5
men hvordan giver jeg en bruger tilladelse til f.eks. CREATE ASSEMBLY.

Er rimelig nybegynder indenfor administrationen af microsoft sql server
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2006 - 21:28 #6
http://msdn2.microsoft.com/en-US/library/ms345106(SQL.90).aspx

siger

GRANT EXTERNAL ACCESS ASSEMBLY TO loginnavn
Avatar billede gulbaek Nybegynder
18. april 2006 - 12:02 #7
dr_chaos og arne_v kan i ikke lige smide et svar, så jeg kan give jer nogle point.

det sidste med GRANT EXTERNAL ACCESS ASSEMBLY TO loginnavn, virkede desværre ikke rigtig, så nu har jeg givet min bruger admin rettigheder, ved godt det er en dum måde, med i det mindste kan jeg nu komme videre med min udvikling.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2006 - 13:18 #8
ok
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. april 2006 - 10:01 #9
svar :)
Avatar billede guidmaster Nybegynder
01. maj 2006 - 00:35 #10
Jeg vil da lige komme med en lille opdatering.
I SQL Server 2005 bruger man ikke længere sp_addlogin, men CREATE LOGIN og GRANT permission.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2006 - 00:42 #11
den virker stadig
Avatar billede gulbaek Nybegynder
04. maj 2006 - 12:56 #12
guidmaster du kunne vel ikke skrive præcist hvordan CREATE LOGIN og GRANT permission skal se ud, men det er ikke noget der haster, har fået lavet en midlertidig løsning, og det blir først aktuelt når min side skal op på internettet, hvilket jeg da håber du kan hjælpe med :-)