Avatar billede zalucius Nybegynder
11. april 2006 - 22:47 Der er 2 kommentarer

leder forbindelse i vægudtag, farvetjek.

Hej,

Jeg har måtte foretage en mindre ændring af den installation TDC teknikkeren udførte dengang internettet blev sat op, jeg har klippet godt 10 meter af det kabel der kommer ud af væggen og ender i et udtag med et RJ11 og et alm 3 ben's telefon stik.

Under udførslen af dette arbejde var jeg meget påpasselig med at de forskellige ledere blev sat tilbage i samme farve kombination og ved samme nummer, som de sad, men alligevel er der ikke hul igennem til ADSL'en....  men en telefon fungerer fint i det 3 benet telefon stik.

Så jeg tænkte om der måske var en eller anden der tilfældigvis kunne bekræfte hvordan farvekombinationen normalt er i vægudtaget?

I telefon stikket er der brugt en rød og en blå leder, som fortsætter videre over i RJ11 udtaget, hvor der på modsatte side er monteret en "brun/sort" og en "gullig/orange" leder... (i selve kablet er lederne twistet sammen parvis blå/rød og den "brune-sorte"/"gullig-orange", der er yderligere et sort/hvid par)..

Installationen er ikke her i dette hus hvor jeg nu er tilsluttet internettet, så jeg kan desværre ikke fortælle hvilket nummer de forskellige farver er monteret.

Jeg går ud fra at det har en stor betydning om et par et blevet byttet om, altså krydset... jeg har dog lavet en hurtig test med at bytte om på først det blå/røde par, som ikke hjalp, så satte jeg det blå/røde par tilbage og byttede om på det "brune-sorte" / "gullig/orange" par, som heller ikke hjalp...

Nogen der har et bud på hvad jeg kan prøve?
Avatar billede tumben Novice
12. april 2006 - 23:52 #1
hhmm.....jeg er ikkke helt med...du har kun brug for to ledere...jeg har ...en hvid  og en blå bag på mit "termineringspunkt"...dvs det stik..tdc har sat op.
..de plejer at være rød blå..og gul...men den gul bruges ikke..ihverttilfælde køre alt her på kun 2 ledere...og det gør ingen forskel om de byttes om...jeg MENER dog at man siger at den røde skal sidde til venstre...når DU står foran stikket.
jeg har isdn...adsl...og hele svineriet..
Avatar billede zalucius Nybegynder
13. april 2006 - 07:22 #2
Fejlen var ikke i min ændring af installationen, det var fordi jeg havde sat en ny router op der ikke var konfigureret korrekt.. efter en kort snak med TDC fik jeg styr på det hele og internettet kører igen.