Avatar billede may Nybegynder
04. maj 2001 - 21:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

capturecard, hvilket skal jeg vælge

jeg skal vælge capturecard og har set mig omkring. Jeg er i tvivl hvilket jeg skal vælge til en semiprofessionel løsning. Jeg har 600MHz AMD Athlon, Nvidia TNT2 ultra 32 mb grafikkort op til 384 mb ram og pt 17 gb Harddisk,8xDVD drev samt cd-brænder. DV camera med ind og out + diverse andre muligheder.
Jeg vil benytte premiere 6.0
skal det være matrox eller pinac... eller måske en af de billige løsninger
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 21:46 #1
Tag lige et kig på www.atitech.ca
Ati AllInWonder Radeon er et rigtig godt kort, kan bl.a. grabbe i mpeg2.
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 21:47 #2
Vælg et løst firewirekort til digio, Adaptec laver ert godt kort til ca. 700,- kr.
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2001 - 22:55 #3
Det nye EazyDV kort fra Canopus til ca. 3000,- har vundet EISA prisen for det bedste kort.
http://www.canopus.dk/products/products.html

Det er et kort der faktisk kan leve op til de professionelle standarter mht. kvalitet! Jeg har ikke selv prøvet kortet endnu, men har haft fingerne i andre kort fra Canopus i den rent prof. afdeling, og skulle hilse og sige at de sgu lever 110% op til hvad de lover.

Jeg mener at det var Alt Om Data der for ca. ½ år siden havde nogle test af deres og andres capturekort (Inkl. EazyDV kortet), og der røg det igen til tops med X og ~

Så prøv at checke det ud, og nu jeg er i gang med din config så vil jeg anbefale dig at købe noget mere ram. Du kan sagtens køre med det som det er nu, men leg med video i den kvalitet du søger her tager LANG tid at rendere hvis der ikke er så meget ram at tage af. Jeg ville hellere lave en times rendering på en 400Mhz. maskine med 1Gb ram end den samme opgave på en 1200Mhz monstermaskine med 128Mb!!!

//Beach
Avatar billede msmows Nybegynder
04. maj 2001 - 23:33 #4
>beach - det er et godt kort - ubetinget. Desværre skal der også et godt grafikkort til. Fordelen ved Ati\'en er at der er et alt i ét. Prisen!!
Nu har may jo et fornuftigt grafikkort, såååeee!!??!!
Dit råd om ram - gid der var flere der så på det på samme måde. :o)
Avatar billede Beach Mester
05. maj 2001 - 00:57 #5
Som sagt, så kender jeg ikke de små capturekort, men kan kun henvise til dem der har testet dem på samme maskine. Men ja, Canopus laver sgu nogle heftige sager. Jeg ved ikke hvor meget det almindelig kort har betydning når man har et rent DV kort i maskinen, men noget må det jo betyde for opdateringen af billedet på monitoren........

Men ram, det er vi da i hvert tilfælde enige om, hvis man kunne banke en maskine sammen med 100Gb ram så ville en gammel Pentium 133 sgu klare sig flot i mod alle de nye processore!

Så may, may, may>>>>>>>
Uanset hvad du køber, så et godt råd fra dem der har prøvet det: Går det for langsomt når du skal arbejde med dit nye kort så køb ram ,ram, ram, ram!  Fuck din processor og hvor meget den kan, den er rigeligt hurtig. Det handler om at nu mere af filmen programmet der skal rendere, kan smide op i ram, jo hurtigere går det!!!

//Beach
Avatar billede msmows Nybegynder
05. maj 2001 - 10:55 #6
Arbejder pro med video, og de \"små\" Ati overrasker positivt. Selv sammenlignet med vore 25kilokronerkort. Ati giver også en superb tuner.
Angående ram, lyt ikke til dem der har en fiks ide med at Windows 9x (nogen påstår det samme om w2k) ikke kan klare mere end 128 MB eller hvad der nu bliver sagt. Igen som beach siger, fyld al den ram i maskinen der er råd til - ram er billig for tiden.
Avatar billede kurtp Nybegynder
06. maj 2001 - 01:47 #7
Jeg kan godt se hvor du vil hen for hvis man først har valgt premiere 6.0, har man fadt i den dyre ende af skalaen. Du har også et DV-camera med de tilslutningsmuligheder det nu tillader og de fine biller som dette kamera er istand til at lave skal jo også retfærdiggøres. Hvad din computer angår så kan jeg kun stille spørgsmål ved din Harddisk, jeg kender den ikke, men den kan nemt gå hen og blive den svage part, her skal du ikke gå efter hvad producenten siger at deres UDMA-HD kan præstere men hvad den virkelig kan for den skal nemlig på hårdt arbejde, den skal nemlig læse og skrive med 6-8Mb/sek også selvom du ikke lige har defragmenteret dit drev, det er nemlig ikke noget man gør når man lige har proppet 12-14Gb film ind på disken. Nu fik du også lige at vide hvor meget plads du skal reservere for en lille time med 3Mb/sek.
Så få dig en ny harddisk før alt andet.
Dengang jeg selv stod og skulle investere i et grabberkort sagde en del til mig at der fantes forskellige grafikkort der kunne grabbe bl.a. Asus V6800 delux, men ved nærmere eftersyn var der ingen grafikkort der kunne grabbe, jo, de kan godt grabbe men ikke i den kvalitet som man skal bruge til HI8, D8 eller til DV. Ved opløsningen 384x288 kan grafikkort godt være med, men når det gælder 720x540 så er det slut dette gælder også for de nye Geforce. Ydermere er videograbning et biprodukt for grafikkortene og dermed er de medfølgende programmer heller ikke altid noget at råbe hurra for, sådan noget som rendering er noget man ikke har gjort så meget ud af, så allerede her resikerer man at skulle vente i meget lang tid på at filmen bliver renderet også selvom man har masser af RAM.
Skulle jeg vælge et grabberkort falder valget nok på Pinnacle\'s DV500, dette kort har både analog og digital tilslutningsmuligheder så dit DV-camera og også dit evt gamle camera kan tilsluttes, endvidere har dette kort sit eget indbygge lydkort der gør at du ikke vil få problemer med lyden der ikke er synkron med billederne. Kortet bruge premiere til at redigere med og skulle efter sigende være ganske hurtigt til at rendere filmen. Jeg ´har et Sony D8 camera og bruger et DC10Plus grabberkort med pinnacles eget studio til at redigere med. Dette kort er jeg godt tilfreds med, godt nok kan jeg kun til med S-video og kan alså ikke udnytte de digitale muligheder, men lidt bedre end HI8 kvalitet er også godt nok til mig. Jeg grabber i en kvalitet der svarer til 720x540 og der bliver lagt 4Mb/sek. ned på harddisken og det tager programmet 45 minutter at rendere 1 times video i denne kvalitet, så min IBM 25GP arbejder på højtryk for at følge med, men jeg skal hele tiden sørge for at defragmentere drevet hver gang jeg skal grabbe eller kopiere til min video men jeg lever med det. Jeg håber du tænker dig godt om før du køber dyrt, og hvis du vælger billigt at du alligevel bliver glad. Jeg har selv 128Mb ram på min PC og det har aldrig været her at problemerne har været, så dine 384Mb er godt nok hvis din software kan rendere filmen på den rigtige måde.

Med venlig hilsen
          Kurt
Avatar billede kurtp Nybegynder
06. maj 2001 - 02:09 #8
Ekstra
Når man vælger at købe grabberkort, skal man gøre sig det klart at selv en \"stor\" PC kommer på arbejde, jeg har aldrig, heller ikke på mit arbejde stødt på tilbehør der sluger så mange kræfter som et grabberkort. Du skal nok være forberedt på at der skal en del finjusteringer og hentning af nye drivere til før du bliver tilfreds.
Avatar billede msmows Nybegynder
06. maj 2001 - 17:57 #9
>>kurtp - Tja hvad skal man sige, vi grabber dagligt fullscreen til mpeg2 på et ATI AllInWonder128Pro (ikke så kraftigt som Radeon), grabning er ikke et biprodukt for disse Ati-kort. Det kan altså sagtens lade sig gøre. Nu er det sådan at hvis man ønsker at arbejde rent digitalt, kan man nøjes med et firewirekort.
Noget af det vigtigste er ram, ram og atter ram, derefter en hurtig harddisk.
Avatar billede msmows Nybegynder
06. maj 2001 - 17:58 #10
Til videoarbejde skal man have et rent system - altså ikke en masse programmer og slet ikke spil. Et system der med garanti vil give problemer er et system hvor der ofte installeres og afinstalleres.
Avatar billede may Nybegynder
06. maj 2001 - 21:09 #11
tak til alle jer der har været med til at give svar. Jeg er blevet en del klogere, men er stadig i tvivl.

Avatar billede kurtp Nybegynder
07. maj 2001 - 23:27 #12
Hej \"MSMOWS\"

Jeg tror ikke du har læst mit svar, eller hva\'

Selvfølgelig kan du grabbe på dit kort, men jeg vil stille mig tvivlende overfor hvorvidt dit kort kan grabbe 20 - 25Mb/sek., og det er jo reelt det vi taler om, så de kræfter dit kort ikke har må du jo så hente andre steder, og jeg vil ikke anbefale et sådant kort til en mand der står over for en investering i noget hvor hans kendskab er minimal. Har man først brugt pengene til et kort er det ikke sikker at der er flere penge til til ram, ram og atter ram. Hvor meget ram skulle der i?.

        Kurt
Avatar billede Beach Mester
22. maj 2001 - 23:55 #13
>>>May
Tror ikke der kommer mere nu! Tid til at lukke af for spørgsmålet:-)
//Beach