Avatar billede mpj_86 Nybegynder
06. april 2006 - 21:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Screenshot fra krak, lovligt?

Hej

Er det lovligt at tage et screenshot af et kort fra krak og så ligge det ind på ens side, hvor der også er et link til deres rute plan?
Avatar billede ali.k Nybegynder
06. april 2006 - 21:47 #1
Det kommer an på om du tjener penge på din hjemmeside. Hvis du ikke gør og angiver tydeligt at du har taget sreenshot fra krak, vil jeg ikke tro at de har noget imod gratis reklame.
Avatar billede ali.k Nybegynder
06. april 2006 - 21:47 #2
Det var et svar;)
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 21:48 #3
Copyright
Copyright information og vilkår for brug
Rettighederne til Kraks kort og andet materiale på krak.dk, herunder ophavsret og varemærkeret, tilhører Kraks Forlag AS og indholdsleverandørerne. Det er tilladt at søge, downloade og printe kort og andet materiale fra krak.dk til personlig brug og information.

Kraks kort eller andet materiale på krak.dk må ikke kopieres til brug for hjemmesider eller redigeres på anden måde til erhvervsmæssig brug, herunder i salgs- eller reklameøjemed, uden skriftlig tilladelse fra Kraks Forlag AS. Det er heller ikke tilladt at linke til en Krak Kort-URL på din hjemmeside (deep linking). Hvis der ikke foreligger en skriftlig tilladelse, forbeholder Kraks Forlag AS sig ret til at opkræve et vederlag udover abonnementsprisen for brug af Kraks kort mv. Du må gerne linke til Krak.dks forside uden at indhente tilladelse fra Krak.

Kraks Forlag AS tilstræber, at oplysningerne på krak.dk er korrekte og ajourførte, og at eventuelle fejl rettes. Kraks Forlag AS påtager sig dog intet ansvar for, at oplysningerne er fuldstændige, korrekte eller ajourførte.

Kraks Forlag AS tilstræber at mindske driftsforstyrrelser. Kraks Forlag AS kan dog ikke garantere, at forbindelsen til krak.dk ikke afbrydes, eller at der ikke er andre tekniske fejl. Kraks Forlag AS påtager sig intet ansvar for sådanne tekniske problemer eller for brugen af kort og andet materiale, som findes på krak.dk.

http://www.krak.dk/grids/subpages/copyright/copyright.asp?menunumber=6&Tagning=110.5_Hj_Gen/LI_Copyri
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 21:50 #4
du skal ha skriftlig tilladelse fra Kraks Forlag AS og Kraks kort eller andet materiale på krak.dk må ikke kopieres til brug for hjemmesider før du har fået tilladelse
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
06. april 2006 - 21:53 #5
Oki, takker for hjælpen..
Avatar billede steffennielsen Nybegynder
06. april 2006 - 21:54 #6
Avatar billede the_email Nybegynder
06. april 2006 - 21:59 #7
steffennielsen -> "Det er heller ikke tilladt at linke til en Krak Kort-URL på din hjemmeside (deep linking)."

Ifølge deres regler må man ikke, selvom jeg ikke kan forstå hvis de rent faktisk juridisk set kan forbyde det.

/TheEmail
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 21:59 #8
det må du heller ikke

Det er heller ikke tilladt at linke til en Krak Kort-URL på din hjemmeside (deep linking
Avatar billede medions Nybegynder
06. april 2006 - 22:26 #9
Det er ulovligt at benytte sig af screenshots eller kopier fra krak. Jeg kender en konsluent derfra, og de får en flaske rødvin hver gang de finder et screenshot eller ligendende...

//>Rune
Avatar billede steffennielsen Nybegynder
06. april 2006 - 22:38 #10
Bare af ren interesse...

Har degulesider.dk samme politik?
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 22:44 #11
Det er ikke lige umiddelbart af finde. ejes dgs ikke af TDC
Avatar billede Spotgun Seniormester
07. april 2006 - 08:47 #13
Til info, så ser det ud til at være lovligt at linke til et kort med De Gule Sider:

<klip>

Må jeg indsætte et link til Kort & Ruter på min hjemmeside?
Du er meget velkommen til at indsætte et link på din hjemmeside der peger direkte på et kort på www.degulesider.dk

Du skal gøre følgende:

1) gå ind på kortbogen i www.degulesider.dk og søg på den ønskede adresse

2 Når du har fundet den ønskede resultatside, og fundet frem til det rette zomniveau, kopierer du url'en i browserens adresselinie og indsætter den som et link på din hjemmeside.

Det koster ikke noget at lave et link fra din hjemmeside direkte til en kortside på www.degulesider.dk

</klip>

Taget fra: http://www.degulesider.dk/vbw/super/sekundaerside.do?backPath=%2Fvbw%2Fsuper%2Findex.jsp%3Bjsessionid%3DbNc2xpddzZMf&&fane2=7&fane3=6#link
Avatar billede levithan Nybegynder
07. april 2006 - 08:51 #14
men ingen screenshot

Må jeg tage et skærmdump af et kort eller en rutevejledning og indsætte det på min hjemmeside, eller i andre former for dokumenter eller medier?
Det er ikke tilladt at tage skærmdumps af Kort & Ruter og indsætte dem dokumenter, hjemmesider og andre former for medier. Du er meget velkommen til at indsætte links på din hjemmeside til Kort & Ruter. Du kan finde yderligere informationer her.
Avatar billede ali.k Nybegynder
07. april 2006 - 08:57 #15
levithan> TDC ejer ikke DGS mere.