Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 11:57 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

MySQL opstart

Lyder måske lidt nybegynderagtigt.. Jeg har forsøgt at installere MySQL, men jeg kan ikke finde programmet... Den har sagt at installationen er succesfuldt gennemført. Eneste muligheder er "MySQL" - "MySQL Server 5.0" - " og herfra 2 muligheder: "MySQL Command Line Client" og "MySQL Server Instance Config Wizard"..

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 12:20 #1
Programmet er skam installeret, hvis du fx har en webserver med php/asp kan du lægge en phpmyadmin derpå som benytter mysql databasen. Så vidt jeg ved er der ikke noget administrationsmodul til MySQL udover Command Line Client, og så er phpmyadmin at foretrække.
Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 12:34 #2
Hvilket stort set er sort snak for mig.. Kan man ikke bare åbne programmet som Access??
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 12:35 #3
Ikke så vidt jeg ved i hvert fald..
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2006 - 13:10 #4
MySQL server kan startes i
  control panel
  administrative tools
  services

MySQL command line client kan bruges til at tilgå MySQL, men hvis du er til GUI, så
kan andre programmer anbefales
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:18 #5
arne_v >> Hvis man bare har installeret MySQL uden videre, starter den af sig selv. Tror ikke problemet er hvordan 3xs skal starte det, men hvordan han/hun skal redigere i databasen. Det er nok, som du skriver, fordi personen mangler et grafisk brugervenligt program til at redigere i databasen med.
Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 13:23 #6
Det er ganske enkelt opstarten jeg ikke kan finde..

>> arne_v - hvad får jeg ud af at gå derind? Der står bare at programmet er "startet"..
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2006 - 13:25 #7
hvis der står startet så ved du at din MySQL server kører fint
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:28 #8
3xs >> Problemet er ikke at du ikke kan starte programmet. MySQL er startet. MySQL er ikke et program på samme måde som MS Access. Du skal evt. installere andre programmer som kan redigere i din MySQL database. Altså et program der behandler MySQL på samme måde som Access viser Access databaser. Har ikke lige et link til noget program lige nu, men det er det du mangler...
Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 13:33 #9
OK...! :-) Så tror jeg vi er ved at være ved problemets kerne.. Er der så nogen, som har et link til et sådant program der kan redigere i MySQL?

(Jeg erkender blankt, at database ikke lige er det jeg har gjort mest i..)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:37 #10
Der er et 30-dages program her...

http://www.download.com/Navicat-MySQL-GUI-/3000-10255_4-10514817.html?tag=tab_pub

Kender det ikke, men du kan jo eksperimenter med det
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:38 #11
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:39 #12
Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 13:43 #13
Hvis jeg vælger at bruge/installere ovenstående programmer, kommer det så til at køre nogenlunde ligesom brugerfladen på Access.. Eller har jeg (igen) misforstået noget..?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:45 #14
Noget i retningen af vil jeg gætte på, men jeg har som sagt ikke prøvet programmerne, så jeg kan ikke garantere noget. Du kan prøve at installere et af dem, og så må du evt. spørge, så kan det være jeg også lige henter et ned og tester det...
Avatar billede 3xs Nybegynder
06. april 2006 - 13:48 #15
Du skal i hvert fald have mange tak for hjælpen. Min ide var egentlig bare at hente det ned, så jeg kunne "leje lidt med det", og få noget kendskab til det inden vi vælger "den rigtige løsning". Umiddelbart syntes jeg det virker lidt omstændigt - eller i hvert fald mere end jeg lige regnede med.

Jeg er i øvrigt en "han" :-) (men hvordan han/hun skal redigere i databasen)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. april 2006 - 13:51 #16
MySQL er ikke beregnet til at redigere på samme måde som man ofte gør i Access. Det er beregnet til at inkludere det i programmer/websider...

Derfor er det ikke lige til hvis du vil have sådan et administrationsprogram...
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2006 - 14:22 #17
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 01:46 #18
tid at få afsluttet her ?
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. juni 2006 - 08:33 #19
Nok en ide.. Tak for påmindelsen..
Kan i ikke begge to smide et svar..
Avatar billede amews_aj Nybegynder
19. juni 2006 - 11:18 #20
Svar...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 12:37 #21
ok
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. juni 2006 - 12:45 #22
Tak for hjælpen.