Avatar billede anewbis Nybegynder
03. april 2006 - 16:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

XML liste af objecter

Hej,

Jeg behøver hjælp med at udskrive en liste over produkterne i min xml-fil. Jeg kan finde ud af at databinde således at man kan "zappe" imellem produkterne (se nedenfor), men jeg vil gerne udskrevet hele listen på en gang istedet for at man kan zappe imellem produkter.

Hvis ikke det kan lade sig gøre med databind vil jeg foretrække serverside vbscript løsninger, hvis det altså er en mulighed?

Lav gerne kodeeksempler :-)

Mange tak.

test.html
-------
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>finaltesting</title>
</head>

<body>

<xml id="xmlprodukt" src="produkter.xml"></xml>

<b>Use the buttons to scroll up and down the produkt List</b>
<br /><br />

Navn: <span datasrc="#xmlprodukt" datafld="navn"></span>
<br />

Beskrivelse: <span datasrc="#xmlprodukt" datafld="beskrivelse"></span>
<br />
Type: <span datasrc="#xmlprodukt" datafld="billede"></span>
<br />
Pris: <span datasrc="#xmlprodukt" datafld="pris"></span>
<br /><br />

<input type="button" value="Previous" onclick="Previous()" />
<input type="button" value="Next" onclick="Next()" />

<script type="text/javascript">
function Previous()
  {
  if(xmlprodukt.recordset.AbsolutePosition > 1)
      xmlprodukt.recordset.movePrevious();
  }
function Next()
  {

  if(xmlprodukt.recordset.AbsolutePosition < xmlprodukt.recordset.RecordCount)
      xmlprodukt.recordset.moveNext();
  }
</script>
</body>
</html>

----
End test.html

Begin produkter.xml
----
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<produktgruppe>
    <produkt>
        <navn>1</navn>
        <beskrivelse>det er 1</beskrivelse>
        <billede>1.jpg</billede>
        <pris>200</pris>
    </produkt>
    <produkt>
        <navn>2</navn>
        <beskrivelse>Det er 2</beskrivelse>
        <billede>2.jpg</billede>
        <pris>400 kroner</pris>
    </produkt>
</produktgruppe>
----
End produkter.xml
Avatar billede smirnoff Nybegynder
05. april 2006 - 20:58 #1
sagtens:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>finaltesting</title>
</head>

<body>

<xml id="xmlprodukt">
<produktgruppe>
    <produkt>
        <navn>1</navn>
        <beskrivelse>det er 1</beskrivelse>
        <billede>1.jpg</billede>
        <pris>200</pris>
    </produkt>
    <produkt>
        <navn>2</navn>
        <beskrivelse>Det er 2</beskrivelse>
        <billede>2.jpg</billede>
        <pris>400 kroner</pris>
    </produkt>
    <produkt>
        <navn>3</navn>
        <beskrivelse>Det er 3</beskrivelse>
        <billede>3.jpg</billede>
        <pris>300 kroner</pris>
    </produkt>
</produktgruppe>
</xml>

<table border="1" datasrc="#xmlprodukt">
    <td><span datafld="navn"></span></td>
        <td><span datafld="beskrivelse"></span></td>
        <td><span datafld="navn"></span></td>
        <td><span datafld="pris"></span></td>
</table>

</body>
</html>

.. tabeller i IE kan selv finde ud af at interere din datasource, men af en eller anden grund ka du ikke sætte datafld attributten direkte på TD'en ... men ellers virker det
Avatar billede smirnoff Nybegynder
05. april 2006 - 20:59 #2
.. for nemheds skyld smed jeg lige xml'en direkte i dataisland'en .. du kan stadig bruge dit eget eksempel med en fil
Avatar billede anewbis Nybegynder
06. april 2006 - 00:11 #3
jow tak, men jeg vil gerne have de skal ligge andetsteds altså isoleret. Jeg leder ikke efter en hardkodet løsning. Det er meningen at man skal oprette produkter inde i xml dokumentet som derved skal opdatere en liste over objekterne i det tilhørende html dok. Det vil sige en dynamisk databind-metode, der selv kan finde antallet af produkter i xmldok og hente disse og lave en liste.
Avatar billede smirnoff Nybegynder
06. april 2006 - 08:08 #4
ikke forstået .. som jeg skrev kan du selv flytte din data ind i et xml-dokument (som du har kaldt produkter.xml) .. altså at erstatte min hard-code't xml-ø med

<xml id="xmlprodukt" src="produkter.xml"></xml> ... mere isoleret ka det vel ikke blive
Avatar billede anewbis Nybegynder
10. april 2006 - 14:40 #5
ehm okay, det ser ud til at mine ambitioner ikke kan nås på denne måde... tak for hjælpen ellers.