Avatar billede kboecher Nybegynder
03. april 2006 - 15:50 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Combobox virker ikke mellem overform underformular

Sikkert et meget enkelt spørgsmål. Jeg har en overformular med en underformular. Overformularen viser navn og underformularen viser de projekter personen er med i. Jeg har lavet formen både ved en guide og manuelt. Begge gange fungerer det fint, altså underformaleren viser projketer per navn, når jeg bruger Accesses egne navigationsknapper. Men såsnart jeg ændrer navn feltet til en combobox, virker det ikke længere. Jeg kan godt skifte mellem de forskellige navne i comboboxen, men der sker ikke noget i underformularen. Skal jeg på en eller anden måde pege på feltet og tilknytte en query, hvordan i så fald.

På forhånd tak.
Avatar billede jensen363 Forsker
03. april 2006 - 16:19 #1
Comboboksen har sandsynligvis en hændelse AfterUpdate som ikke mere er aktiv efter du har ændret navnet på komboboksen
Avatar billede fdata Forsker
03. april 2006 - 19:05 #2
Hvis du ser på egenskaberne til underformularen vil du på fanen Data se to felter: UnderordnedeFelter og OverordnedeFelter. De angiver, hvilke felter, der "parvis passer sammen". Hvis du retter navnet på din combobox, skal du også rette OverordnedeFelter på underformularen.
Avatar billede kboecher Nybegynder
08. april 2006 - 21:42 #3
Tak for inputet, men 'linked child field' og 'linked master field' forbliver det samme i subformen, også selve navnet på formfeltet. Jeg har ingen Afterupdate event. Databasen består af to datatabeller 1. 'Projekt' med felterne 'projekt_id' og 'projekt_navn' og 2. 'Person' med felterne 'person_id', 'person_initialer' og  'projekt_id' (fremmednøgle) Jeg relatere de to tabeller sammen via fremmednøglen. Alt burde vel så være i orden, men så snart jeg ændrer til combobox hvor jeg forespørger dataene fra datatabellen 'projekt' så vil den altså ikke længere. Håber I kan hjælpe yderligere.
Avatar billede fdata Forsker
08. april 2006 - 22:32 #4
Er din combobox opbygget, så den medtager både projekt_id og projekt_navn (i den nævnte rækkefølge)?
På comboboxens egenskabsark:
- BundetKolonne (fanen Data) sætter du til 1.
- AntalKolonner (fanen Formater) skal være 2.
- Kolonnebredder (fanen Formater) kan være f.eks.: 1;4 hvis du vil se begge felter eller 0;4 hvis du kun vil se projektnavnet.
- Listebredde skal måske også tilpasses.
Bemærk, at kolonnebredden er irrelevant i forhold til sammenkædningen. Det, der tæller, er at du har BundetKolonne sat til 1 (altså projekt_id)
Avatar billede -anders- Juniormester
15. april 2006 - 13:03 #5
Jeg har skrevet en artikel om emnet, artiklen er gratis og kan læses her http://www.eksperten.dk/artikler/894. Hvis du ruller ned til ca. midten af artiklen er der beskrevet hvordan din problematik netop virker, afsnittet hedder Navigering i mainforms, prøv evt. at kikke på det.
Avatar billede kboecher Nybegynder
17. april 2006 - 13:13 #6
Hej hej. Tusinde tak for de gode svar.
Jeg fandt frem til at når jeg blot konverterede mit tekstfelt til komboboks fulgte eventen ikke med, deriomod skulle indsætte en ny komboboks og guiden hjalp mig hurtigt til en event der virkede.