Avatar billede kunze Nybegynder
03. april 2006 - 15:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

TFT - Pixelfejl

Hej.

Min laptops skærm har fået sig en pixelfejl, 1 stk. hvid pixel midt i det hele.
Da jeg bruger computeren meget til at at retouchere fotos etc. er det ikke acceptabelt med sådan en fejl.

Findes der nogen metoder til at fremkalde sådanne pixelfejl? Hvis den lige kan få det lille hak ekstra så den kan byttes på garantien ville det være rart, da en ny er ganske pebret.

Mvh,
Kunze
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. april 2006 - 16:34 #1
tolker jeg dit spm rigtigt, så vil du lave flere døde pixels så du kan bytte din tft skærm?

/FunteX! :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. april 2006 - 16:49 #2
pixelfejl skyldes normalt urenheder i LCD enheden. De fleste firmaer vil paastaa at de ikke kan opstaa i et faerdigt samlet produkt.

Pixel fejl midt paa skaermen doemmes ofte haardere end pixelfejl alle andre steder paa skaermen. Det kan derfor vaere at din pixel fejl er nok til en ombytning.

Fejlen skyldes vel ikke at en knap eller ligende har trykket paa skaermen mens maskinen var lukket.
Avatar billede kunze Nybegynder
04. april 2006 - 14:17 #3
Hej begge to :-)

I har fanget det helt rigtigt, jeg vil det modsatte af hvad man skulle tro.
Fejlen sidder midt på skærmen og er pludselig opstået, og det er et problem. Derfor vil jeg gerne lave 10 mere så den når 11 som er grænsen for ombytning for sådan en 1600x1200 TFT hos IBM.
Det kan lyde lidt "ondt", men jeg ville nu også gerne fra starten betale mere for noget der så ikke får døde pixels.

Jeg ved ikke hvordan den er opstået, jeg havde samme TFT på computeren i 1½ år uden problemer, indtil der pludselig var nogle underlige mørke område - ikke døde pixels. Den fik jeg skiftet. Nu får jeg så en ny skærm og en måned efter har den så lavet en pixelfejl. :-\

Jeg har den forsikret, så jeg kan som sådan bare "komme til" at ødelægge den, men det er jo urimeligt at forsikringen skal betale 5.000 kr for at IBM ikke kan smide en ordentlig skærm på deres produkter.

Mon man kan sætte sig og trykke på skærmen i nogle timer indtil den har nok fejl? Hmm...

Mvh,
Kunze
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2006 - 14:22 #4
IBM er jo uden skyld i at skærmen fra producenten har en fejl. Det er desværre sådan det hænger sammen. Jeg kender ingen metoder til at ødelægge pixels.

Men jeg mener ikke der må være 11 lysende pixels midt på skærmen (der i mod må der gerne være 11 mørke pixels) så spørg lige IBM igen om det kan passe at der er 1 lysende pixel midt på skærmen.
Avatar billede kunze Nybegynder
04. april 2006 - 14:24 #5
Det vil jeg lige prøve at høre, den kan ikke sidde meget værre.
Avatar billede kunze Nybegynder
02. november 2006 - 02:40 #6
Lukker.