Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:00 Der er 21 kommentarer

Font lokation

Jeg skal have flyttet en font der hedder HELV fra min bærbare over på min stationære. Jeg er ikke klar over om det er en PS font eller en TT. Jeg kan se jeg har fonten da jeg kan formattere min tekst med den, men hvor findes den fysisk på den bærbare PC og hvordan alokerer jeg den, så jeg kan flytte den ?
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:02 #1
Hvilke styresystem kører du på bærbar og stationær?
//Beach
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:04 #2
Det har intet med styresystem at gøre !!
Du kan bruge alle type fonte på alle maskiner.
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:09 #3
w98 på stationær og W2K på bærbar
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:10 #4
Det er da rigtigt, men den ligger jo ikke samme sted på en mac, en win3.11, 98, me, se, 2000 maskine, og da du ikke kan finde den rent fysisk så kan jeg med oplysninger om at det er en computer du har kun sige at du skal søge efter din font med *halv*.* og se hvad der kommer frem!
Kunne man få oplysningerne op sysresystem så kunne jeg muligvis sige lige \"hvor\" den ligger på din harddsik (fysisk).
//Beach
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:12 #5
ok, du har ret. men jeg har kigget i min ATM og under c:\\windows\\psfonts og der er ikke umiddelbart noget der hedder HELV..
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:13 #6
Sådan findes en skrifttype på computeren

Klik på Start, peg på Indstillinger, og klik på Kontrolpanel. Dobbeltklik derefter på Skrifttyper.
Hvis du ikke kan se det ønskede ikon, skal du klikke på få vist alle indstillinger i Kontrolpanel og derefter dobbeltklikke på ikonet.

Klik på ikonet for den skrifttype, du vil kopiere.

Nu kan du kopiere den over på en diskette og smide den ind på denne måde i Me:

Sådan tilføjes en ny skrifttype på computeren

Klik på Start, peg på Indstillinger, og klik på Kontrolpanel. Dobbeltklik derefter på Skrifttyper.
Hvis du ikke kan se det ønskede element, skal du klikke på få vist alle indstillinger i Kontrolpanel og derefter dobbeltklikke på elementet.

Klik på Installer ny skrifttype i menuen Filer.
Klik på det drev og den mappe, som indeholder den skrifttype, du vil installere.
Klik på den skrifttype, du vil installere.
Bemærk!

Hvis du vil markere flere skrifttyper, skal du trykke på CTRL og holde den nede og derefter klikke på de ønskede skrifttyper.
Hvis du vil installere skrifttyperne TrueType, Raster og Adobe Type 1, kan du også trække de pågældende filer til mappen Fonts. Hvis du vil se filtypenavnene i Windows Stifinder, skal du klikke på menuen Funktioner, klikke på Mappeindstillinger og derefter klikke på fanen Vis. Fjern markeringen i afkrydsningsfeltet Skjul filtypenavne for kendte filtyper. Dette gælder kun skrifttyper, der ikke findes i mappen Fonts.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:16 #7
Sådan får du vist skrifttyper på computeren

Klik på Start, peg på Indstillinger, og klik på Kontrolpanel. Dobbeltklik derefter på Skrifttyper.
Hvis du ikke kan se det ønskede element, skal du klikke på få vist alle indstillinger i Kontrolpanel og derefter dobbeltklikke på elementet.

Dobbeltklik på ikonet for en skrifttype for at se, hvordan skrifttypen ser ud.
Bemærk!

Når du installerer en printer, installeres der muligvis flere printerskrifttyper. Disse skrifttyper vises ikke i mappen Fonts, men de vises på listen Skrifttyper i Windows-baserede programmer, f.eks. Microsoft WordPad.
Fremviseren kan ikke vise Type 1-skrifttyper.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:18 #8
Hvis det er en Adobe Type1 font så kan du også se hvad fonten fysisk hedder med:
Adobe Type Manager

//Beach
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:22 #9
Det ved jeg også, men i min ATM har jeg HELVETICA, HELVETICA BOLD. osv, men ingen HELV.
Avatar billede snipper Nybegynder
02. maj 2001 - 22:23 #10
HELV. er vel bare en forkortelse for Helvetica.
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:24 #11
HELV. ER en forkortelse for Helvetica.

//Beach
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:24 #12
Næh. Det er det nemlig ikke
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:27 #13
Kan du via ovenstående se hvad fonten hedder hvis du bruger kontrolpanelet?

Hvis du kan finde den der så er det en alm. tt font som bare skal kopieres via opskriften.

//Beach
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:30 #14
Nej. Jeg bruger FrameMaker og kan formattere teksten til HELVETICA, HELVETICA BOLD TIMES og HELV.  osv. På min Bærbare hvor fonten mangler er den \"dimmet\" og kan ikke vælges. Jeg kan ikke se hvad fonten hedder når jeg bruger kontrolpanelet
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:34 #15
Så lydder det klart som om det er en font der er indbygget i programmet. Så er der kun den vej at installere programmet på den anden computer for at få fingerne i den.

Det er så kun i FrameMaker du kan bruge den ikk?

Hvis du også kan bruge den i andre programmer så prøv at lede under FrameMaker om ikke den ligger som en rå fil der!

//Beach
Avatar billede palmanimal Nybegynder
02. maj 2001 - 22:38 #16
Der er ingen fonte indbygget i Framemaker. Jeg kan bruge fonten i Word, så det må vel være en TT ??
Jeg er klar over jeg kan kopiere hele skrifttype biblioteket og overskrive det jeg har på den bærbare, men det er jeg ikke interesseret i af andre årsager.
Avatar billede snipper Nybegynder
02. maj 2001 - 22:43 #17
Det lyder som en indbygget skærmfont. Fandt følgende tekststykke:

In comparing many letters (and the spacing) at different point sizes,
you\'ll notice that the base Monotype TrueType fonts produce more
legible, easy to read characters than ATM.  Even if you leave \"Bitmap
Substitution\" on under ATM, it doesn\'t help for those fonts which no
bitmaps are available.  Windows does not distribute the bold or italic
bitmap versions of \"Helv\" or \"Tms Rmn\", nor does bitmap substitution
help in the case of fonts beyond the base 13.
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:45 #18
Lidt mystisk.

Jeg prøver lige at finde den på nogle af de andre maskiner, ved jo aldrig om man skulle støde på den:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
02. maj 2001 - 22:53 #19
Der er ikke noget at finde her. Men jeg tror du skal lade spørgsmålet stå åbent ind til i morgen, så snakker jeg lige med nogle mac-idioter der ved en helveds masse om det der:-)
//Beach
Avatar billede apollo69 Nybegynder
02. maj 2001 - 23:05 #20
Prøv at søge efter helv*.fnt
Avatar billede palmanimal Nybegynder
03. maj 2001 - 16:43 #21
//apollo69
Intet resultat