Avatar billede bauch Nybegynder
07. marts 2006 - 15:00 Der er 8 kommentarer

Hvorfor AS/400

Vi står overfor at skulle vælge nyt økonomisystem i firmaet. Kræfter i firmaet ønsker et nyt system baseret på as400, men jeg selv ville foretrække Navision eller lignende, da disse er nemt integreret med windowsprogrammer, såsom Excel og Outlook. Er der nogen som kan komme med nogle gode argumenter for at vælge as400 med denne "gammeldags" brugerflade, fremfor at vælge et moderne system med alle muligheder for at integrere andre programmer. Stabilitet er ét argument, men er der mere?
Avatar billede mandrake666 Nybegynder
07. marts 2006 - 15:45 #1
Jeg kan høre at der er lidt tid siden at de sidst har set en "AS/400",
i vore moderne tider har den både grafisk brugergrænseflade, og mulighed ofr at integrere til andre programmer.

Spørgsmålet er ikke hvilken platform man ønsker at køre på, men hvilket økonomisystem opfylder de behov / krav firmaet har, derefter kan man så begynde at se på platform.
Avatar billede kjulius Novice
07. marts 2006 - 21:42 #2
Hmm.. Jeg holder meget af maskinen, hvad enten man nu holder fast i den gamle betegnelse "IBM AS/400" eller bruger de nyere betegnelser IBM eServer iSeries eller IBM eServer i5, eller med den seneste generation det mere mundrette (i hvert fald for danskere) IBM System i5. Men indbygget grafisk brugerflade har den altså stadig ikke.

Den har derimod fået en grafisk klient i iSeries Access produktet (udvidelse til styresystemet man skal betale ekstra for), hvorfra man kan styre de fleste systemfunktioner. Men derfra og til at sige, at den har en grafisk brugerflade er der altså et stykke vej.

Den har en indbygget webserver, som man kan bruge til at forsyne sine programmer med en grafisk web-overflade. Men hvis man ønsker en grafisk overflade, er man stadig afhængig af at opbygge denne på en ekstern klient, typisk en Windows maskine.

Når det er sagt, så har alle moderne ERP systemer der kører på maskinen i dag grafiske  klienter, sådan at man kan arbejde næsten Windows-like med sine programmer. Hermed er det også blevet meget bedre med integrationen til Office produkterne.

Hvorvidt man vil blive på den gode gamle stabile arbejdshest man kender, eller vil skifte til den unge smukke, men måske også lettere uberegnelige varmblodshest, er jo langt hen ad vejen et spørgsmål om temperament. Der er bl.a. nogle spørgsmål man kan stille sig selv.

Har I egen IT afdeling
Avatar billede kjulius Novice
07. marts 2006 - 21:49 #3
Hov, der fik jeg vist trykket lidt tidligt på tasterne.

Har I egen IT afdeling? I så fald: Forestiller I jer, at I selv vil skulle kunne lave ændringer i det tilkøbte ERP system? Har I kompetance på den nuværende platform, som vil gå tabt ved et skifte?
Avatar billede bauch Nybegynder
08. marts 2006 - 08:05 #4
Tak for svarene.
IT afdelingen er mig og det er også mig som skal lave de daglige "tilretninger". Større tilretninger skal laves af leverandøren. Vi har da kompetancer på vores nuværende platform som vil gå tabt ved et skifte, men det er ikke afgørende. Grunden til skiftet er primært at vores nuværende er gammelt og nedslidt, samt ønsket om at kunne integrere kalender/mailsystem, crm, bank etc. Disse opgaver ser jeg som et problem at integrere i as400, men ikke i moderne windowsbaserede systemer. Men det kan da godt være, at det kan lade sige gøre.
Avatar billede kjulius Novice
08. marts 2006 - 08:45 #5
Et andet argument for at blive på IBM System i5 kunne være hele sikkerhedsspørgsmålet. Selv om kritikerne hævder, at det meste af den sikkerhed IBM påstår at have bygget ind i systemet er "Security through Obscurity", så er der altså stadig indbygget langt flere sikkerhedsfunktioner i systemet end i nogen Windows version. Der er tale om et ægte system som baserer sig på objekter, hvor man ikke bare kan overskrive nogle bytes i en fil og så køre det som et program. Det lukker styresystemet effektivt for.

Desuden har den ægte systembaseret sporing af alle databasetransaktioner gennem Journal funktionen. Det er langt bedre end hvis transaktionslogningen logningen sker i programlaget. Ikke bare kan databasetransaktioner logges med før- og efter images af records, men også alle sikkerhedsrelaterede funktioner kan logges på systemniveau. Hvem har gjort hvad på systemet.

Alle disse ting er en utrolig god ting i et ERP system, hvor det kan være en katastrofe, hvis der sker fejl et program eller en registrering.
Avatar billede kraka Nybegynder
08. marts 2006 - 12:11 #6
En brugerflade er noget man laver, hvorimod udførelsen af kommandoer er noget med 1 taller og o'er. Så KJulius har helt ret i at spørgsmålet er hvilket økonomisystem i gerne vil bruge. Så er det jo den brugerflade dette system har i skal kigge på. Der er ingen tvivl om at hvis man ikke vil bruge mange resourcer i en IT afdeling, så skal man vælge I5 (nyt I5 motto :  Make it simple)
Avatar billede johndenmark Nybegynder
12. september 2008 - 18:19 #7
En IBM i (AS/400) er en stabil og sikker maskine og så kører den typisk "helt alene" hos mange kunder - dvs. du vil kunne spare lønninger til Microsoft-certificerede administratorer.

Hvornår har du sidst hørt om en IBM i der 'gik ned'? Det sker yderst sjældent!

I må undskylde, men jeg kan ikke lide den omtalte 'gammeldags brugergrænseflade' som I taler om ovenfor. Hvad er det der gør den gammeldags? Er det fordi der er en tekst-baseret indgang via 5250 og ingen vinduer som I har på jeres desktop PC'ere? Hvis ja... hvad er det så lige I vil have farveladen og vinduerne til på en server? En server skal efter min mening kører de forretningskritiske applikationer og ikke give mulighed for spil, grafik o.lign. - i hvert fald ikke i en administrations-konsol. IBM i kan administreres enten vha. et web-interface eller via et klient-program som er grafisk og har farvelade, vinduer osv. hvis det er dét I ønsker. Farveladen og alt der hører dértil giver kun yderligere kritiske opdaterings-problemer og stabilitets-problemer.

Så selv om det måske er mere populært at vælge PC-baserede ERP systemer i Danmark idag så vil jeg mene at dét er noget af det mest kritiske i en virksomhed idag og bør lægges på en stabil server. Og tager man også omkostningerne til administrator(er) og nedbrud i øje så bør du/I vælge... tja.... IBM i :-)
Avatar billede kraka Nybegynder
12. september 2008 - 22:58 #8
Tja så er denne tråd 2,5 år gammel, man må da håbe at der er valgt et nyt ERP system, hvad med at få lukket sådan en gammel sag.