Avatar billede kmkr03 Nybegynder
07. marts 2006 - 09:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Placering af 3D model i billede

hej

Hvordan for man f.eks. et perspektiv billede af et boligkvarter ind i 3D viz/max og saa derefter faar sin model til at passe ind saa det har den rigtige placering. Jeg har set folk goere det, men ved ikke selv lige hvordan!
Avatar billede osborne Nybegynder
07. marts 2006 - 22:23 #1
Hvad mener du når du siger "perspektiv billede" .. mener du et fotografi? Som eksempel placering af en bygning du selv har modelleret på gaden så det passer i perspektivet med dit foto, er det det du mener?

Det er der flere måder at gøre på .. her to jeg har anvendt med success:

DEN NEMME MEN IKKE SÅ NØJAGTIGE

Load dit bitmap (foto) som baggrund for din render.

Load dit bitmap som baggrund i din perspective eller camera viewport.

Brug ALT MMB og CTRL ALT MMB på din mus til at rotere og zoome indtil det passer med foto baggrunden.

DEN MERE KORREKTE MEN OGSÅ LIDT MERE BESVÆRLIGE

Den følgende forklaring er fra 3ds max hjælpen under Camera Match. Denne metode kræver at du har nogle nøjagtige mål i både bredde og dyben af det foto du bruger som baggrund:

Camera Matching [..] It’s an involved process, but the results are worth the work. The general process that you follow in that tutorial is described in the following procedures.

To use camera matching:

Load a bitmap as a background for the renderer.

Load a bitmap as a background for the viewport.

Identify on the bitmap at least five features that will be used for the match. These should be objects or corners of objects in the scene that can be identified and tracked. They should remain visually throughout the scene, and should not change their shape too much or they won’t work.

Create CameraPoints, which are helper objects found in these locations: Create panel > Helpers > Camera Match > Object Type rollout > CamPoint, and Create menu > Helpers > Camera Point.

You must have accurate measurements of distances between at least five features in your scene, which can’t be all on a single plane. Try to use points that are distributed throughout the scene rather than features that are all clustered in the front or back. This will give the most accurate results.

Position these CameraPoints to correspond to points in your photo. You can use the Transform Type-In to position the points in the correct locations in 3D space.

Use the Camera Match utility to assign the CameraPoints to pixel locations on the bitmap.

Choose Create Camera and a camera is created to match the one that took the picture.

If there are errors and the camera cannot be created, readjust the point positions in 3D space, and reassign them to the bitmap. It’s easy to make a mistake doing either, but once you get it right the match should work.
Avatar billede kmkr03 Nybegynder
09. marts 2006 - 13:09 #2
Cool, 1000 tak for hjaelpen!
Avatar billede kmkr03 Nybegynder
09. marts 2006 - 13:13 #3
Har du faaet dine points?
Avatar billede osborne Nybegynder
09. marts 2006 - 23:41 #4
Ja jeg har fået point, tak for det :-)