Avatar billede rebuilder Nybegynder
06. marts 2006 - 11:33 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

De mange DVI-kabler

Hej,

Hvilke DVI-kabler bruges til hvad?

Der er:

DVI-D
DVI-I
DVI Dual Link
DVI Single Link

Og kan nogle erstatte andre? (Kan dual-link erstatte single link osv???)

...Jeg har lige solgt et single-link kabel til at forbinde en pc med en fladskærm... Er det korrekt?

Nogle uddybende svar ville være lækkert...
Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2006 - 11:49 #1
Citat

DVI kabler benyttes oftest til forbindelse mellem PC og fladskærm eller projektor. Ved at benytte et digitalt monitor kabel opnåes den absolut ypperste billede kvalitet, da konverteringer til analoge signaler og tilbage igen helt undgåes. Dette giver et skarpt billede, høj kontrast og superflotte farver.

DVI-D:
DVI-D kabler benyttes oftest til forbindelse mellem PC og fladskærm eller projektor. Ved at benytte et digitalt monitor kabel opnåes den absolut ypperste billede kvalitet, da konverteringer til analoge signaler og tilbage igen helt undgåes. Dette giver et skarpt billede, høj kontrast og superflotte farver. DVI standarden er mere følsom over for støj end HDMI standarden, hvilket gør at det kræver bedre kabler at overføre et signal over lange afstande og adaptorer bør helt undgåes ved træk over 5 meter.
DVI-D fåes både som Single Link (12/18 + 1 ben) og Dual Link (24 + 1 ben), forskellen er max. opløsningen og frekvensen, men i praksis ved AV installationer er Single Link rigeligt da det er fuldt ud tilstrækkelig til den HDTV opløsning (720p/1080p) eller 1920x1200.

DVI-I:
Mange apparater har DVI-I stik (24 + 5 ben), hvilket gør dem kompatible til både analoge (DVI-A) og digitale signaler (DVI-D). Hvis man benytter DVI/HDMI kabler, så ønsker man normalt også at bruge den digital del og det er derfor et DVI-D kabel man skal bruge. DVI-I kabler der indeholder begge signaltyper og er derved fuldt monteret har ofte problemer med kvaliteten, da der bliver for lidt plads til de enkelte ledere i kablet. Den analoge del af DVI-I stik benyttes normalt i forbindelse med alm. VGA/XGA kabler, da de kompatible med hinanden. I disse kabler benyttes udelukkende RGB og H+V sync signalerne.
Avatar billede t-bee Novice
06. marts 2006 - 11:51 #2
Kig her, der er vist alt du skal bruge:
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html
Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2006 - 11:51 #3
WHAT ARE SINGLE AND DUAL LINKS ?
The Digital formats are available in DVI-D Single-Link and Dual-Link as well as DVI-I Single-Link and Dual-Link format connectors. These DVI cables send information using a digital information format called TMDS (transition minimized differential signaling). Single link cables use one TMDS 165Mhz transmitter, while dual links use two. The dual link DVI pins effectively double the power of transmission and provide an increase of speed and signal quality; i.e. a DVI single link 60-Hz LCD can display a resolution of 1920 x 1080, while a DVI dual link can display a resolution of 2048 x 1536.

Citat
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

"...Jeg har lige solgt et single-link kabel til at forbinde en pc med en fladskærm... Er det korrekt?"

Understøtter din skærm DVI så brug da et DVI
Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2006 - 11:51 #4
ment som et svar
Avatar billede rebuilder Nybegynder
10. marts 2006 - 15:46 #5
Tak for hjælpen...