Avatar billede mrg Nybegynder
27. februar 2006 - 19:42 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Harddisk død? Data recovery

Hej,

Har lige haft den ikke så underholdende oplevelse at starte min computer, men det er desværre kun min ene harddisk der starter - og den eneste som bliver fundet ved boot. Den er gammel, ja, så det er måske meget naturligt, men alligevel temmelig ubelejligt.

Er der noget jeg kan gøre for at få liv i den ? Eller alternativt - hvad kan man gøre for at redde data ud ?

På forhånd tak - Martin
27. februar 2006 - 19:49 #1
Hvis din BIOS _ikke_ på nogen måde ka' se den så kniber det virkelig.

Hvis der er en form for "Auto HD detecting" i din BIOS så prøv/check lige det.

Selvfølgelig check også de fysiske forbindelser kabel til/fra HD'en i putter ...
Avatar billede mrg Nybegynder
27. februar 2006 - 19:52 #2
Jeg har forsøgt med at sætte strømkabel fra fungerende harddisk over på den døde, uden resultat.

Og den starter slet ikke - der kommer ingen lyd fra den :-(

Kan jeg ligeså godt åbne en flaske, sætte Portishead på, og græde ?
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 20:03 #3
hvis du ikke kan høre disken starte op overhoved når du lægger øret ned til den kan det skyldes 2 ting

1. printet er stået af
2. motoren der rotere lejerne er kaput.

hvis det kun er printe kan du anskaffe sig en tilsvarende mode og bytte printet om så skulle den virker igen.

hvis det er motoren har du 3 valg muligheder.
1. leve med tabet.
2. sende disken til et recovery firma (ca 8000 kr)
3. købe identisk harddisk og bytte pladerne over i den der virker (meget svært chancener er meget små men kan lade sig gøre)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. februar 2006 - 20:07 #4
Selve kontrolleren sidder på disken, og derfor kan du muligvis få BIOS til at se disken, hvis den bliver jumpet som Slave, for så er kontrolleren deaktiveret på disken. For at den kan virke som Slave, kræves der en anden disk eller CD/DVD der er Master (kontroller aktiveret).

Hvis du på en eller anden måde kan få disken jumpet som Slave, kunne der være mulighed for at få fat i dine data.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 20:20 #5
dragonknight
"Og den starter slet ikke - der kommer ingen lyd fra den :-("  der er jo nok en grund til at bios ikke finder disken.  *hint hint* Den drejer ikke rundt i følge spørger.
Avatar billede mrg Nybegynder
27. februar 2006 - 20:21 #6
Suk - I er ikke så opløftende. Jeg må nok se det i øjnene. Alle mit livs psd filer er væk.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 20:31 #7
hvis du sætter øret helt ned på disken og tænder for din pcer kan du høre disken spinne op? eller er der blot total tomhed
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. februar 2006 - 20:54 #8
Så har du ikke læst hvad jeg har skrevet. En disk Jumpet som Master har aktiveret kontrolleren på disken. En disk Jumpet som Slave har deaktiveret kontrolleren på disken.

I en Slave jumpet disk er hovedparten af elektronikken på disken deaktiveret, og derfor kan det være muligt, jeg skriver igen, kan det være muligt, at få forbindelse med disken, hvis den er jumpet som Slave.

Der er derfor ikke grund til at fortvivle førend alle muligheder er afprøvet.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 21:06 #9
dragonknight
nej nej. men hvis motoren er gået eller de chips der styre motoren kan du jumpe disken her fra og til månen som slave det kommer den ikke til at virke af, af dengrund. men nu må vi se hvad mrg svarere til 27/02-2006 20:31:28.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. februar 2006 - 23:36 #10
Helt korrekt, og det kan meget vel være at du har ret, det vil jeg ikke afvise, men det er dårlig rådgivning, hvis ikke alle muligheder er afprøvet, og det mener jeg ikke det er førend Slave muligheden er afprøvet. Før vil jeg ikke dømme den død. Det kunne jo teoretisk være at elektronikken til motoren og læsehovedet er intakt.
Avatar billede levithan Nybegynder
28. februar 2006 - 09:39 #11
dragonknight
savner blot respons fra mrg
Avatar billede mrg Nybegynder
28. februar 2006 - 11:36 #12
Hej. Umiddelbart vil jeg sige at der er total stilhed, men jeg skal da gerne prøve igen i aften, når jeg kommer hjem fra job. Jeg holder jer underrettet - tak for redningsindsatsen :-)
Avatar billede mrg Nybegynder
01. marts 2006 - 18:21 #13
Nix - ikke en lyd. Jeg kan nok ret sikkert sige at der ikke er noget som helst mekanisk i disken der kører nogen vegne...
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. marts 2006 - 18:29 #14
Så kan du ligeså godt åbne en flaske, sætte Portishead på, og græde
Avatar billede levithan Nybegynder
01. marts 2006 - 18:35 #15
mrg.
det kan være printetkortet på harddisken som er stået af og hvis du har held med at finde en identisk harddisk kan du prøve at bytte printet om og se om det har nogen effekt. hvis det ikke har nogen effekt så kan det være drevets motoer der ikke kan mere. og hvis man har mod på det kan man prøve at skifte pladerne med stor forsigtighed samle skittet og se om der er bid. men det er best at skile nogle gamle harddiske af for at øve sig og se hvor "faldgrupperne" er når man skiller en disk af
Avatar billede mrg Nybegynder
01. marts 2006 - 18:38 #16
Tak - gode bud, men med min fingerfærdighed bliver det nok rødvin og kleenex...

Smider I ikke nogle svar, så jeg kan lukke ?

(og så tror jeg lige jeg vil bombardere samtlige it-afdelinger på arbejde for at høre om der muligvis er nogen der kan noget recovery-magic)

:-) Martin
Avatar billede levithan Nybegynder
01. marts 2006 - 18:40 #17
hvilke navne vil du gerne se svar fra?
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. marts 2006 - 18:41 #18
Jeg hopper over  ;-)
Avatar billede levithan Nybegynder
01. marts 2006 - 18:42 #19
hvis det er fysiske skader som print fejl og motor fejl, læsehoved fejl så hjælper magiske recovery programmer ikke.

de fungere kun når det er logiske fejl som at fattabellen dør eller filer fucker op
Avatar billede levithan Nybegynder
01. marts 2006 - 18:42 #20
du kan da godt et her
Avatar billede levithan Nybegynder
01. marts 2006 - 18:42 #21
.
Avatar billede mrg Nybegynder
11. april 2006 - 16:36 #22
Hej igen - nu har jeg tænkt over det, og fundet ud af at jeg savner en del af de ting der lå på disken. Jeg har samtidig fået tilbuddet om at få lidt hjælp til selve "operationen".

Jeg ville derfor gerne have et bud på hvor meget harddisken skal "ligne" - det er en IBM Deskstar 80 GB. Kan jeg for eksempel købe denne her, og regne med at det kan lade sig gøre med den ?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44130107

TAK (nok mest Levithan der kan hjælpe her)
Avatar billede levithan Nybegynder
11. april 2006 - 22:32 #23
den skal helst være identisk med den defekte. på den defekte står der et produkt nummer der angiver hvilken disk det er. denne skal passe til den disk du køber. for at opnå bedst resultat. men selv om du finder en magentil disk er der ingen garentier for at det virker så du kan få dine ting igen ved gør det selv metoden.

hvis det går godt skal du ha en tom harddisk til rådighed og påregne at smide de andre diske væk hvis/når du får dine data igen.  eller bruge disken alm med tanke at går den i stykker gør det ikke noget at miste det data der ligger der på. eks at bruge den som SWAP fil eller temp lager for det man har
Avatar billede levithan Nybegynder
11. april 2006 - 22:37 #24
hvis du har en gammel disk kan jeg anbefale at du tester på den hvordan man skilder den af og samler den igen blot for at få rutine og lære hvilke faldgrupper der kan være når man skilder sådanneting af.  du kan inden du starter prøve at læge lidt data ned på den  eks lidt mapper med filer og nogen til at ligge i roden. så skider du den af undtagen pladerne og prøver at få sving armen ud over pladerne tage den op uden at rører ved læse hovederne og sætte den på igen ind over pladerne. start disken op og se om den virker i windows og om du kan se filerne + mapperne.
Avatar billede mrg Nybegynder
12. april 2006 - 08:45 #25
Hmmmm...det lyder på den måde lidt usandsynligt at ramme et "match". Jeg skrev også til IBM og de skriver: "I øvrigt skifter kontrolkortet levels hele tiden, så det vil være meget usandsynligt at ramme netop et som dit."

Nu ved jeg IGEN ikke om det er værd at gå efter...
Avatar billede levithan Nybegynder
12. april 2006 - 08:51 #26
hvis man kan skaffe samme model er det altid værd at gå efter hvis man vil prøve at "lege" med tingene.

jeg ville til enhvertid bruge en identisk harddisk med identisk serie
Avatar billede mrg Nybegynder
12. april 2006 - 08:54 #27
ok - tak. Jeg ser hvad DBA.dk kan finde til mig...
Avatar billede levithan Nybegynder
12. april 2006 - 09:06 #28
hvis du skal prøve at finde en identisk harddisk  så skriv hvilken model du har.

Hvis du ønsker det så kan jeg godt finde stedder hvor du kan henvende dig og høre om nogen har den disk du mangler. der findes flere nyhedsgrupper derer værd at prøve hvor jeg flere gange har haft heldt til at finde en bestemt disk med success. ellers findes der gul og gratis / den blå avis, der er mange muligheder for det kan lade sig gøre
Avatar billede mrg Nybegynder
12. april 2006 - 09:45 #29
Hvis du kan hjælpe er det da meget velkomment !!

Og hvis du har tid/lyst til at forsøge selve operationen (hvis jeg kan finde en disk) skal jeg også gerne lønne dig for det...

Harddisken er en IBM Deskstar 80 GB.

Model: IC35L080AVVA07-0.
P/N 07N8084
RPM 7200
MLC H32575
CHS: 16383/16/63
LBA: 160.836.480 sectors

Og nu skrev jeg så bare alt af - aner ikke hvad det betyder.
Avatar billede levithan Nybegynder
12. april 2006 - 09:57 #30
hvor i landet bor du
Avatar billede mrg Nybegynder
12. april 2006 - 10:36 #31
Kbh.V
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 00:40 #32
du kan prøve følgende nyhedsgrupper

dk.marked.privat.edb.
dk.marked.privat.edb.intern