Avatar billede abnesher Nybegynder
23. februar 2006 - 11:40 Der er 6 kommentarer

Gemme bitmaps fra swf'er

Hej der,

Jeg skal have lavet en flash, hvor brugere skal kunne lave et mønster ved at flytte rundt på forskellige geometriske figurer. Når brugeren er tilfreds med sit mønster, skal han have mulighed for at gemme det i en bitmap-fil (filtypen er egentlig underordnet).

Altså har jeg brug for, at swf-filen på en eller anden måde kan konvertere grafiske elementer indeholdt i filen til bitmap, for til sidst at gemme denne bitmap i en fil.

1. Kan det overhovedet lade sig gøre?

2. Nogen der ved hvordan jeg skal gøre det, eller har råd til hvilken "retning" jeg skal bevæge mig i for evt. at løse problemet?

mvh
Ab
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. februar 2006 - 12:19 #1
Du kan altid gøre det med en print Screen (Alt Gr + PrtScn) og så gemme det via et billedbehandlingsprogram, f.eks. paint, som bitmap, men det går nok kun som nødløsning
Avatar billede abnesher Nybegynder
23. februar 2006 - 13:43 #2
Ja, den metode kender jeg godt, men det drejer sig her om brugere der ikke har mulighed for denne løsning.

Jeg overvejde om der var noget javaScript der ville hjælpe eller den slags. Jeg ved at Flash-playeren kan konvertere vektor-grafik om til bitmap når man bruger print-actionsscripts, så måske det var muligt at denne bitmap-information sendes til en fil istedet for til en printer....jeg ved ikke engang om det giver mening ;)
Avatar billede rohaje Nybegynder
23. februar 2006 - 14:17 #3
Det kan lade sig gøre med flash-player 8.. jeg har set en demo lavet af strømberglarsen.(http://www.stromberglarsen.dk/)- man kan vist få pixel-informationer som man så skal sende til et serverscript der laver bitmappen.
Avatar billede abnesher Nybegynder
23. februar 2006 - 14:46 #4
Nu er det eksempel godt nok det omvendte af, hvad jeg har brug for, men det indikerer da at det nogenlunde burde kunne lade sig gøre. Den funktionalitet jeg søger ville i Strømberlarsens tilfælde hedde SWF2IMG istedet. Det skulle så bare være muligt at lave elementer-i-SWF2IMG ;)

For lige at forklare mig lidt bedre, så vil jeg lige opstille mit ønske smo et scenarie:

Jeg har i min flash en flytbar trekant og en flytbar cirkel. Jeg vil så have at brugeren kan flytte fx. trekanten ind i cirklen og gemme det til en bitmap-fil. Altså ender det med at brugeren har en billed-fil, der når den åbnes, viser en trekant inde i en cirkel.
Avatar billede rohaje Nybegynder
23. februar 2006 - 15:02 #5
Det er ikke img2swf jeg mener,, :)
demo'en er ikke online, men jeg har set den virke. Den kunne oget lignende, man kunne bestemme hårlængeden og kinderødt o.s.v på en tegenserie-figur. klikke på send. som så skød pixel-info til noget server script.
Avatar billede abnesher Nybegynder
23. februar 2006 - 15:46 #6
oooh :) Det lyder spændende. Tror lige jeg vil holde øje med det site!