Avatar billede msknives Nybegynder
20. februar 2006 - 10:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af grafikkort

Jeg har et Winfast Geforce FX5700LE m. passiv køling, der kun kører med 250MHz i GPU'en, overvejer at clocke den "lidt" Har også et Radeon 9600SE der er passivtkølet der kører på 325MHz på GPU'en. Selvom kortene ikke umiddelbar kan sammenlignes i konstruktion, så klarer Radeon jo en ganske højere hastighed end Geforce også med passiv køling.  Flere test påstår nærmest Geforce 5700LE er underclocket, så derfor er mit spørgsmål om man ikke kan hæve hastigheden en smule vha. RIVA Tuner på Geforce 5700LE og i givet fald hvor meget uden at montere blæser?
Avatar billede msknives Nybegynder
21. februar 2006 - 10:30 #1
Kan oplyse at kølerprofilen fylder næsten hele grafikkkortet ud. Kortet sidder på et MSI Nforce 3 bundkort i et  stort miditower kabinet med en harddisk og 2 drev, der er en kabinetblæser der sidder bagpå og 'suger' luft ud, afkøling indeni afhjælpes en en stor 14cm blæser der sidder i strømforsyningen. Varme ved fx. Word for MB
ligger på ca. 17-20 grader og Sempron 2800+ cpu (standardkøler)ligger da på ca. 36 grader, harddisk ca. 34 grader.  Overclocke?  Jeg ved jo godt at passiv køling ikke lokker til det, men jeg havde overvejet en mindre opjustering fx. på 275 MHz på GPU vha. Rivatuner eller mere, så det er ikke det helt vilde overclocking, blot et lidt hurtigere grafikkort ønskes.  Samme Winfast kort med blæser er testet hos www.hardwarezone.com med imponerende overclocking 470 MHz på GPU og 490 MHz på ram, så kortet frister lidt. Derfor ønsker jeg gerne råd fra mere erfarne om muligheder/grænser ved den passive kølerprofil kortet har, jeg har ikke overclocket før, kun læst om det, derfor denne tråd.
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 10:34 #2
Er det smart at presse et passivt grafikkort?
Avatar billede msknives Nybegynder
21. februar 2006 - 10:56 #3
Ikke i større grad!  Jeg undrer mig bare over mulighederne når jeg kigger på de to grafikkort 128MB)jeg har til rådighed og ser Geforce 5700LE har en ret stor passivkøleprofil og "kun" er sat til 250MHz og Radeon 9600SE har en køleprofil under 1/3 af Geforce's og er sat 325 MHz på GPU, naturligvis er der forskel på designet i kortene, men ret meget fart ATI har med denne passive køling i forhold til Geforce, gav overvejelse. Derfor er min tanke - hvilket niveau der er realistisk - 10%?
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 16:58 #4
10% skal du vist være tilfreds med hvis du kan det. Kortet stiger jo i temp ved OC og da det er passivt, så kan jeg ærligt ikke se hvor smart der er
Avatar billede msknives Nybegynder
21. februar 2006 - 18:05 #5
Nej du har nok ret, ville bare gerne vide om der var noget at hente. Men læg et svar så lukker jeg herfra og tak for indsatsen.
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 18:16 #6
.